Gå til innhold

Øving på instrumenter og store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn som har spilt i en del år. De har da selvfølgelig måttet øve nesten hver dag. Vi foreldre har hørt på og hjulpet til der vi kan.

Nå begynner eldste på ungdomsskolen og er ikke interessert i at vi skal høre på øvingene lengre. På en måte er det jo bra at hun ordner det selv, men vi ser jo også at øvingene blir kortere enn om vi hadde passet på og ofte slurves det nok mer med oppvarming og skalaer også enn før. 

Spillelærerene har sakt at dette er ganske normalt, men ikke ønskelig

Hvordan løser dere andre dette?

Anonymkode: b7ad1...3ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe å løse? Må hun bli den neste Mozart, siden dere passer på at hun øver?

Anonymkode: 365e9...7a7

Skrevet

Jeg er musiker selv og om mine foreldre hadde insistert på å høre på at jeg øvde så hadde jeg steilet. Vær glad barnet øver og fortsett å vise interesse. Det er viktig for barnet at dere spør, gjerne vil høre på og oppmuntrerer men at dere skal høre på hver øveøkt blir feil.

Anonymkode: a6b7b...99d

Skrevet

Jeg har spilt et instrument siden jeg var liten, og har aldri villet ha tilhørere når jeg øver. 

Bare det øves noe, så får det holde tenker jeg. Men, selvfølgelig, er målet å bli veldig, veldig god, så bør det vel øves noe mer enn gjennomsnittet. Men dette synes jeg barnet må få bestemme selv. :-)

Anonymkode: 1c6bd...f00

Skrevet

Hva skal du løse? Dette er vel noe barnet må få bestemme selv

Anonymkode: 4a6f8...0b0

Skrevet

Med tvang risikerer du at barnet nekter å spille i det hele tatt, og slutter...

La barnet/ungdommen styre dette selv, spillingen skal være lystbetont, og lysten til å bruke mer tid på det kommer nok tilbake.

Anonymkode: f543e...917

Skrevet

Sier som de andre, ikke legg deg i det. Men du kan jo være nøye med å si "jeg er ikke hjemme før 1700 i dag, så da er det tomt hus i mellomtida." Kanskje ungdommen ser sitt snitt til å øve litt da. Du kan også finne ut om kulturskolen har et øverom, et bandrom eller en rockebrakke som går an å låne noen dager i uka? 

Anonymkode: 7bf83...220

Skrevet

Både min mann og jeg er musikere og mine 3 barn har øvd alene fra 8-års alder. Av og til spør de om hjelp og da hjelper vi til. De har insistert på å gjøre det selv, så vi har ikke kunnet tvinge dem, selv om de selvsagt kunne ha fått råd og tips i bøtter og spann. Jeg er i nær kontakt med lærerne deres og de gir til dels detaljerte instruksjoner (gjerne skriftlig, med ca antall minutter) på hva som skal øves.

Det at mine barn ønsker selvstendighet her må jeg simpelten bare respektere (selv om jeg ivrer for å hjelpe til). Å tilrettelegge for øving og hjelpe barnet med å strukturere tiden er selvsagt noe vi gjør hele tiden. Det er ikke valgfritt å øve, men innholdet tar de ansvar for selv, sammen med lærere.

Lykke til!

Anonymkode: 213bf...28c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...