Gå til innhold

Toppen av hysteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini på fem har fått en flis i foten. 

Jeg er verdens største pyse på sår og nåler og siden flisen sitter ganske dypt og han sparker og hyler som besatt bare jeg nærmer meg får jeg ikke fjernet den. 

Er der helt krise å ta han med på legekontoret i morgen og få en av sykepleierene der til å ta den? 

Anonymkode: 552bf...a9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: e33e7...bb5

Skrevet

Litt hysteri, altså! Eller, kommer litt an på hvor dypt den sitter, men ville prøvd med nål og pinsett først.

Du burde uansett investere i en sånn suge-sak, egentlig ment for å fjerne hudormer, men funker som gull for å få flisa litt nærmere hudoverflaten. Prøv støvsuger? :P

Anonymkode: 74b8a...fbe

Skrevet

Sett foten i grønnsåpevann, den kommer mye lettere ut, det er ikke vondt og du trenger ikke nål.

Anonymkode: 561d1...101

Skrevet

Ville satt foten i en bøtte grønnsåpe vann, så kanskje den kommer ut av seg selv. Eller så er det vel et triks med en halv potet eller noe? 🤔

Anonymkode: 74186...b37

Skrevet

Ville heller latt han sitte med foten i grønnsåpevann og sett det an noen dager, blir det verk så blir det verk, og da kommer den gjerne ut.

Anonymkode: f5970...b5e

Skrevet

Sjekk kjerringråd, tror det er noe med grønnsåpe. Hvis ikke så synes jeg ikke det er hysterisk, det kan bli betent og svært vondt. Det er sikkert gjort på 2 min på legekontoret. 

Anonymkode: 3bfad...795

Skrevet

Ville satt foten i en bøtte grønnsåpe vann, så kanskje den kommer ut av seg selv. Eller så er det vel et triks med en halv potet eller noe? 🤔

Anonymkode: 74186...b37

Skrevet

Jeg synes det er bedre at du tar ham med til legekontoret i morgen enn at du fortsetter å overføre din egen frykt til ham.

Men jobb med å komme over din egen frykt!

Anonymkode: f0fac...d58

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er bedre at du tar ham med til legekontoret i morgen enn at du fortsetter å overføre din egen frykt til ham.

Men jobb med å komme over din egen frykt!

Hvilken frykt? Jeg liker ikke å stikke og rote rundt med nål. Ser ikke på det som en irrasjonell frykt, altså. 

Har googlet litt og det viser seg at bruk av grønnsåpe faktisk blir frarådet. Og at man skal oppsøke lege om man ikke får flisen ut selv 👍

hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken frykt? Jeg liker ikke å stikke og rote rundt med nål. Ser ikke på det som en irrasjonell frykt, altså. 

Har googlet litt og det viser seg at bruk av grønnsåpe faktisk blir frarådet. Og at man skal oppsøke lege om man ikke får flisen ut selv 👍

hi

"Jeg er verdens største pyse på sår og nåler ... " tolket jeg dithen. Når du er nervøs/pysete så sender du signaler til ham som vil forsterke hans frykt for det du skal gjøre fordi han merker at du ikke liker det du gjør.

Da er det bedre å la lege/helsepersonell gjøre det slik at det ikke overføres mer nervøsitet enn nødvendig til barnet.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg er verdens største pyse på sår og nåler ... " tolket jeg dithen. Når du er nervøs/pysete så sender du signaler til ham som vil forsterke hans frykt for det du skal gjøre fordi han merker at du ikke liker det du gjør.

Da er det bedre å la lege/helsepersonell gjøre det slik at det ikke overføres mer nervøsitet enn nødvendig til barnet.

Du tolket feil. Jeg er rolig og trøstende, men våger ikke stikke dypt nok. Er redd for å gjøre han vondt og siden han hyler og sparker før jeg berører han trekker jeg meg. 

Men takk for råd. 

Hi

Skrevet

Hvorfor frarådes grønnsåpevann. Siden vi startet å bruke den løsningen på flis for 4-5 år siden har fliser aldri vært et problem, pirka og slekit med pinsett ol før det. Grønnsåpevann daglig har gjort susen på alle ungene og flisene her. ( når de har hatt flis seff hehe ikke daglig som i daglig) 

Anonymkode: 970ec...9af

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor frarådes grønnsåpevann. Siden vi startet å bruke den løsningen på flis for 4-5 år siden har fliser aldri vært et problem, pirka og slekit med pinsett ol før det. Grønnsåpevann daglig har gjort susen på alle ungene og flisene her. ( når de har hatt flis seff hehe ikke daglig som i daglig) 

Anonymkode: 970ec...9af

https://helsesenteret.com/flis-i-huden/

Vet ikke helt hvor troverdig siden er, men det høres jo sannsynlig ut? Men man kan jo kjøpe grønnsåpe på apoteket og det må vel være ok?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://helsesenteret.com/flis-i-huden/

Vet ikke helt hvor troverdig siden er, men det høres jo sannsynlig ut? Men man kan jo kjøpe grønnsåpe på apoteket og det må vel være ok?

Det stårnho grønnsåpe kjøpt i butikk. Den medisinske du får kjøpt på apoteket er grei.

Anonymkode: f0a3c...3f9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mini på fem har fått en flis i foten. 

Jeg er verdens største pyse på sår og nåler og siden flisen sitter ganske dypt og han sparker og hyler som besatt bare jeg nærmer meg får jeg ikke fjernet den. 

Er der helt krise å ta han med på legekontoret i morgen og få en av sykepleierene der til å ta den? 

Ja, det er virkelig unødvendig bruk av legekontoret

Anonymkode: 7769c...3db

Skrevet

Sykt hysterisk

Anonymkode: 132aa...ed7

Skrevet

Hvis flisa sitter dypt i foten, er det ikke hysterisk å gå til legen med den. Kjenner en som opplevde at en flis i foten kapslet seg inn. Vanligvis setter det seg verk i såret, og da kommer flisa ut med verken bare man dytter litt på den. 

Anonymkode: 49939...304

Skrevet

Enorm belastning på helsevesenet. Du er mor. Voks opp. 

Anonymkode: da343...854

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enorm belastning på helsevesenet. Du er mor. Voks opp. 

110% enig. Hvis man ikke klarer å håndtere en ordinær flis hos sitt eget barn, ja da vet jeg sannelig ikke hvordan det skal gå. 

Anonymkode: 47d76...653

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

110% enig. Hvis man ikke klarer å håndtere en ordinær flis hos sitt eget barn, ja da vet jeg sannelig ikke hvordan det skal gå. 

Anonymkode: 47d76...653

Deler din bekymring! 🙏

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk kjerringråd, tror det er noe med grønnsåpe. Hvis ikke så synes jeg ikke det er hysterisk, det kan bli betent og svært vondt. Det er sikkert gjort på 2 min på legekontoret. 

Anonymkode: 3bfad...795

Hvorfor tror du det? Hun skriver jo at barnet er helt hysterisk bare man nærmer seg. Kan ikke tro at en fremmed person kledd i hvitt klarer å roe han ned mer enn moren. Det beste er å løse dette på hjemmebane i trygge omgivelser. 

Til hi. :Følg rådene om grønnsåpebad og ta det derfra. Jeg har god erfaring med å la barna gjøre mye selv. Da bestemmer de tempo og bevegelser.  La han se på flisen og ikke fokuser på at den skal ut. Kanskje han vil pirke litt på den(med rene hender) og i beste fall kan han prøve å ta den ut selv. 

Anonymkode: f7ff7...0ec

Skrevet

Jobber det sykepleiere på legekontor?

Anonymkode: bf617...810

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber det sykepleiere på legekontor?

Anonymkode: bf617...810

Ja, det jobber 1 sykepleier på mitt legekontor.

Anonymkode: 7769c...3db

Skrevet

Vi fikk ut flisen helt selv i kveld 👏👏

Den hadde begynt å svelle litt, så med litt nål, litt pinsett og litt negler kom den ut. Han var roligere i kveld, så da slapp jeg å holde fast foten med den ene hånden mens jeg stakk med den andre. 

Ang det å dra på legekontoret med slike småting snakket jeg med en kollega som er sykepleier og hun sa at det var helt kurant å la sykepleier ved legekontoret ordne det. De vil heller at man kommer med vriene fliser enn at man leker doktor og roter rundt selv. Som hun sa er det gjort på to minutt for dem og de er der jo for å hjelpe. 

Men nå slapp vi det denne gang 🙏

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...