Gå til innhold

Tigging kamuflert som bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg, eller blir dette litt rart?

Broren min og samboeren har vært sammen i mange år. De har to barn, hus, bil, hund og alt på stell. Med unntak av økonomien. Broren min har alltid flydd til mamma og tigget penger. Hun har spandert klær, ting, og til og med ferieturer på dem i alle år. 

Nå skal de gifte seg til høsten. Koselig, det, men jeg mistenker at det kun er for å kunne dra på en dyr, ekstravagant ferie. Fasade er alt for dem, og allerede nå snakker de om Maldivene. De har sendt ut kontonummer gjestene kan overføre en pengesum til. De ønsker seg ingenting annet. Selve bryllupet får de påspandert av mine og hans samboers foreldre. Det er til og med sendt ut en kakebake-liste til oss i familien, slik at de slipper å betale for det.

Jeg sitter med en vond smak i munnen, og syns egentlig det er flaut. Er det bare meg, elle er det faktisk litt frekt?

Anonymkode: 86e09...7ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det eneste de ønsker seg er penger og vil ha pengene inn på konto 😂 

Ja det er faktisk ganske frekt ! Ja det et helt greit å ønske seg penger, men som regel legges det ønskelister ut i div butikker utenom. 

Å tvinge folk til å gi penger er både sært og frekt.

Vi ønsket oss også penger når vi giftet oss, men vi ønsket oss også gavekort og la ut ønskelister på div butikker. Da vi vet at ikke alle ønsker å gi penger.

Høres ut som om de ikke har planer om å gjøre noe som helst selv til bryllupet. 

Skrevet

Han er bortskjemt, og han tror det skal være sånn...

Du sier det selv, han er vant til å løpe til mamma og få penger til alt mulig. Han mener det er helt rimelig at de også får bryllupet og penger som gave.

Vi andre synes det er litt kleint :)

Anonymkode: 34e97...7ca

Skrevet

Jeg hadde gitt en fysisk ting 🙈 

Anonymkode: 7f162...5ef

Skrevet

Jeg er invitert i et bryllup hvor de ønsker seg penger til bryllupskake.... Da bør man kanskje vurdere å ikke gifte seg. Evt  ha det alene med bare forlovere. Men for all del, hver sin lyst! Jeg kommer til å kjøpe en fysisk ting fordi jeg vet begge er helt idioter når det gjelder penger.

Anonymkode: dd663...79d

Skrevet

Det er jo litt sært, men samtidig ok at de ikke ønske/trenger mer ting.

Det vil nok være de nærmeste som reagere mest, fordi dere vet hvem som betaler for bryllupet. For den vanlige gjest er det ikke så uvanlig at folk ønsker seg penger til reise fremfor fysiske gaver 

Anonymkode: 03f65...08b

Skrevet

Noe så hylende vulgært. Da hadde i alle fall ikke fått penger av meg.

Anonymkode: afe15...618

Skrevet

Gi dem en vase 😂

Anonymkode: b93cd...dc5

Skrevet

Helt ærlig mener jeg det bør være greit å ønske seg opplevelser i stedet for ting. Folk "nå til dags" får jo pepper for å være for materialistiske, men likevel kalles det rart, frekt og vulgært å ønske seg en kake eller reise. Med ønskelister der ting er svært spesifisert (f.eks. seks av den koppen i den serviseserien, eller den lampen, det kunstverket osv) så er det nesten samme prinsipp. De kunne like gjerne ønsket seg penger så de kunne kjøpt det selv i stedet for at hver enkelt gjest skal gå og handle og koordinere for å passe på at de ikke kjøper dobbelt. Men om de ønsker å reise så kan egentlig ikke gjestene være den mellommannen, det er ikke praktisk mulig.

Bryllup og andre store "lag" kan jo bli veldig dyrt, så jeg mener det burde være helt innafor å be om bidrag til festen i stedet for gave. Om man har det man trenger og ikke vil ha gaver, så kan man jo i stedet be om økonomiske bidrag slik at festen i det hele tatt kan bli en realitet eller kanskje ekstra spesiell. Hva om en ufør som har levd nøkternt hele livet ønsker én dag for å feire sekstiårsdagen sin med alle de nære vennene og familien sin, selv om hun ikke egentlig har råd. Hvis jeg var glad i henne haddde jeg satt pris på å hørt dette ønsket og hjulpet til med å la henne få denne festen, i stedet for at hun skulle resignert og tenkt "jeg kan ikke be om penger, det er frekt, jeg får heller bare be mine aller nærmeste på kaffe og kake."

For eksempel den over som nevnte at et par ønsket bryllupskake, jeg mener det bare er hyggelig og om jeg kan være med og kjøpe drømmekaken slik at paret blir glad og får den "perfekte" dagen så er det mer enn verdt det for meg. Jeg trenger ikke å pakke inn en ting og gi dem, det er ikke min dag. Og å si at disse burde revurdert hele bryllupet bare fordi de ønsker seg en kake mener jeg er litt slemt.

Anonymkode: 73d2f...ce6

Skrevet

Jo altså, lov å synes det du gjør, men er jo det samme om du gir penger eller andre ting. Ville kanskje ikke gitt så mye da. Hvor mange gjester kommer tror du, vil el reise til Maldivene være realistisk? 

Jeg gir gave rundt 1500 kr til mine nærmeste, hadde ikke gitt mer selv om det skal gå til reise. 

Kakebaking er vanlig at familie hjelper til med. Men kun 1 hadde jeg fixet. 

Anonymkode: a1b69...8ec

Skrevet

du virker sjalu

Anonymkode: 7164c...c7d

Skrevet

Mange er gjerne etablert når de gifter seg nå og har derfor alt. Vi skal gifte oss neste år og er godt etablert. Eneste vi ikke har er et fint servise, men vi har heller ikke lyst på dette,som tar opp plass og brukes noen ganger. 

Vi komme til å spørre om noen vil bake kaker. er nok en del som kommer til å tilby seg til å bake også. 

Ang gaver så har vi ikke snakket om dette ennå, pga av at vi har alt. 

Anonymkode: b7484...375

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde gitt en fysisk ting 🙈 

Anonymkode: 7f162...5ef

Jeg også. Ville ha kjøpt noe på bruktbutikk! Han får selv ta seg bryet med å selge den videre hvis han vil ha gryn.

Anonymkode: b6e1d...9a4

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig mener jeg det bør være greit å ønske seg opplevelser i stedet for ting. Folk "nå til dags" får jo pepper for å være for materialistiske, men likevel kalles det rart, frekt og vulgært å ønske seg en kake eller reise. Med ønskelister der ting er svært spesifisert (f.eks. seks av den koppen i den serviseserien, eller den lampen, det kunstverket osv) så er det nesten samme prinsipp. De kunne like gjerne ønsket seg penger så de kunne kjøpt det selv i stedet for at hver enkelt gjest skal gå og handle og koordinere for å passe på at de ikke kjøper dobbelt. Men om de ønsker å reise så kan egentlig ikke gjestene være den mellommannen, det er ikke praktisk mulig.

Bryllup og andre store "lag" kan jo bli veldig dyrt, så jeg mener det burde være helt innafor å be om bidrag til festen i stedet for gave. Om man har det man trenger og ikke vil ha gaver, så kan man jo i stedet be om økonomiske bidrag slik at festen i det hele tatt kan bli en realitet eller kanskje ekstra spesiell. Hva om en ufør som har levd nøkternt hele livet ønsker én dag for å feire sekstiårsdagen sin med alle de nære vennene og familien sin, selv om hun ikke egentlig har råd. Hvis jeg var glad i henne haddde jeg satt pris på å hørt dette ønsket og hjulpet til med å la henne få denne festen, i stedet for at hun skulle resignert og tenkt "jeg kan ikke be om penger, det er frekt, jeg får heller bare be mine aller nærmeste på kaffe og kake."

For eksempel den over som nevnte at et par ønsket bryllupskake, jeg mener det bare er hyggelig og om jeg kan være med og kjøpe drømmekaken slik at paret blir glad og får den "perfekte" dagen så er det mer enn verdt det for meg. Jeg trenger ikke å pakke inn en ting og gi dem, det er ikke min dag. Og å si at disse burde revurdert hele bryllupet bare fordi de ønsker seg en kake mener jeg er litt slemt.

Anonymkode: 73d2f...ce6

Men - eksempelet ditt er jo STIKK motsatt av realitetene her! Dette er  jo tvert om arbeidsføre unge mennesker som har alt de trenger og som likevel blir påspandert en fest? Og som ingenlunde har "levd nøkternt", de har jo i stedet sløset med mammas penger!

Anonymkode: b6e1d...9a4

Skrevet

For mennesker som har «alt» er det selvfølgelig innafor å ønske seg en opplevelse framfor materielle ting. Deg kvalmende her er jo at dette ernenbeskef dom allerede lever på andre og som går påspandert alt fra dagligdagse ting til ferier og atpåtil en bryllupsfest! DA ber man ikje gjestene betale bryllupsreisen i tillegg!

Har man alt og får alt man man ønske seg bidrag til et veldedig formål!! 

Anonymkode: 612f1...045

Skrevet

Det frekke her er at dei driv og tiggar pengar av mor di til vanleg.  Det er framleis ikkje heilt uvanleg at foreldre spanderer deler av bryllupet, og at familie bakar kaker.  Å ynskje seg pengar i staden for ting er og heilt innafor når ein har mange år bak seg som sambuarar og har det meste frå før, så reagerer ikkje så veldig på akkurat bryllupsplanane. (men synes vaksne folk bør ha skam i livet til å kunne betale litt sjølv og) 

Dei slår ikkje ein kjenning som vart invitert på "bryllupsfeiring" (vielsen hadde funne stad tidlegare) der brudeparet berre ynskte seg pengar, som dei samla inn ved inngangen, gjestane blei bedne om å ta med seg eige drikke, og det blei ikkje servert nokon som helst slags mat.  Det var i grunn ei rein pengeinnsamling, der folk kunne få drikke si eiga drikke før dei gjekk heim att.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...