Gå til innhold

Ufør studere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Uførepensjon ble erstattet av uføretrygd fra 2015. At man begynner å studere er ikke en endring man må melde fra om.

Anonymkode: 995de...7da

Med mindre man begynner å studere med det samme trygden innvilges. Da ville det blitt stilt spørsmål ved om innvilgelsevedtaket var korrekt.

Anonymkode: 995de...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uførepensjon ble erstattet av uføretrygd fra 2015. At man begynner å studere er ikke en endring man må melde fra om.

Anonymkode: 995de...7da

I følge lovverk er det det. Se lenger oppe. 

Anonymkode: 7f964...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har jeg fått undersøkt dette nærmere. 

Man KAN studere som ufør. Som hun Nav dama sa, hvis  det hadde vært svindel å studere som ufør så er det MANGE svindlere der ute. 

Det var en utrolig hyggelig veileder jeg traff på og hun oppfordret meg flere ganger til å ta direkte kontakt med en veileder så jeg kan lage en plan med henne. For dette er veldig individuelt. Og for å sitere henne enda en gang ; selv om du er ufør av ulike årsaker så er det ikke ensbetydende med at du ikke kan lese og forstå. Dessuten er dette en måte som faktisk for mange kan være en del av behandlingsløpet. 

 

Anonymkode: 8b9b1...073

Ikke uvanlig at nav ikke følger regler og lover. Sørg for å få tillatelsen skriftlig. 

 

Og det er jo kjempebra at du har fått klarsignal :) Ingenting er jo bedre enn å kunne gjøre noe :) 

Anonymkode: 7f964...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for at uføre skal studere dersom de faktisk kommer seg tilbake i jobb, men da ikke kanskje. Jeg synes det bør være et krav at de faktisk begynner å jobb etter skole. Om det kun skal være et tidsfordriv så finnes det mange kurs man kan betale for selv eller man kan velge å ta kurs på nettet.  

Anonymkode: 11a2d...7ab

De får ikke ekstra støtte for å studere. Det må dekkes av egen lomme. 

 

(Noe annet vil være hårreisende feil) 

Anonymkode: 7f964...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De får ikke ekstra støtte for å studere. Det må dekkes av egen lomme. 

 

(Noe annet vil være hårreisende feil) 

Anonymkode: 7f964...253

ENIG.

Anonymkode: 0c7cd...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir irritert, er det virkelig slik at de kan sitte å ta opp studieplass bare for å ha noe å gjøre, men ikke gi noen garanti om jobb senere?  

Anonymkode: 11a2d...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir irritert, er det virkelig slik at de kan sitte å ta opp studieplass bare for å ha noe å gjøre, men ikke gi noen garanti om jobb senere?  

Anonymkode: 11a2d...7ab

Ikke bare tar man opp en plass. Disse plassene koster jo også penger, hos de offentlige skolene i hvert fall.

I tillegg får man allerede penger fra felleskassa. Dobbelt opp, for noen som kanskje aldri skal ut i arbeid igjen.

Anonymkode: 33e14...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som erc100% ufør da. Noen er kanskje bare 40/50/60% ufør, og det må jo da være tillatt å studere for å finne seg noe annet å jobbe med. 

Det kan også være at folk som er helt uføre har et håp om å kunne jobbe noe i fremtiden, om det så er 20%. 

Anonymkode: 38ea7...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tenk litt helhetlig på det hele, dere som blir så irritert på at uføre ikke egentlig er komapasienter hele gjengen. Ved å studere så både åpner man opp for mestringsfølelse, for kompetanseheving og sosial kontakt , blant annet. Dette er positive elementer for en som ellers kunne vært isolert i sin egen elende. Disse positive elementene kan være med både i en tilfriskningsprosess, eller noe som fører til at personen bruker mindre medisiner og trenger mindre behandlig. 

Man ser også at foreldres utdannelse er hovedfaktoren som påvirker barns utdannelse - så om en ufør mor studerer kan det være med å at hennes barn tar høyere utdannelse, istedenfor å bli ufør selv. Noe som i det lange løp sparer samfunnet for kostnader. Mor er ute på dagen, driver med noe, mestrer noe, istedenfor å sitte hjemme. I et parforhold kan dette også være positivt og bidra til at et ekteskap fungerer - som igjen kan være samfunnsøkonomisk. 

Det er mange måter for samfunnet å spare penger på - å ikke tillate uføre å studere er ikke en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Virre Vips skrev:

Prøv å tenk litt helhetlig på det hele, dere som blir så irritert på at uføre ikke egentlig er komapasienter hele gjengen. Ved å studere så både åpner man opp for mestringsfølelse, for kompetanseheving og sosial kontakt , blant annet. Dette er positive elementer for en som ellers kunne vært isolert i sin egen elende. Disse positive elementene kan være med både i en tilfriskningsprosess, eller noe som fører til at personen bruker mindre medisiner og trenger mindre behandlig. 

Man ser også at foreldres utdannelse er hovedfaktoren som påvirker barns utdannelse - så om en ufør mor studerer kan det være med å at hennes barn tar høyere utdannelse, istedenfor å bli ufør selv. Noe som i det lange løp sparer samfunnet for kostnader. Mor er ute på dagen, driver med noe, mestrer noe, istedenfor å sitte hjemme. I et parforhold kan dette også være positivt og bidra til at et ekteskap fungerer - som igjen kan være samfunnsøkonomisk. 

Det er mange måter for samfunnet å spare penger på - å ikke tillate uføre å studere er ikke en av dem. 

Sorry, men prøv å forklare det til den eleven som kun fikk 5 i snitt og som ikke kommer inn på skole for der er uføre som trenger en hobby og som har nok alderspoeng og dermed er med på å heve snittet. 

Jeg synes det er greit at de studerer men at det bør være en garanti for at de skal kunne klare seg selv etterpå. 

Anonymkode: 11a2d...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, men prøv å forklare det til den eleven som kun fikk 5 i snitt og som ikke kommer inn på skole for der er uføre som trenger en hobby og som har nok alderspoeng og dermed er med på å heve snittet. 

Jeg synes det er greit at de studerer men at det bør være en garanti for at de skal kunne klare seg selv etterpå. 

Anonymkode: 11a2d...7ab

Nå trur jeg virkelig du diskuterer et ikke-problem: at uføre tar opp så mange studieplasser på høyere utdanning med så høye snitt at det presser ut andre elever i så stor grad at det bør veie tyngre enn at det er positivt at uføre studerer. 

Den garantien har ingen, heller ikke femmer-eleven i innlegget ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Virre Vips skrev:

Prøv å tenk litt helhetlig på det hele, dere som blir så irritert på at uføre ikke egentlig er komapasienter hele gjengen. Ved å studere så både åpner man opp for mestringsfølelse, for kompetanseheving og sosial kontakt , blant annet. Dette er positive elementer for en som ellers kunne vært isolert i sin egen elende. Disse positive elementene kan være med både i en tilfriskningsprosess, eller noe som fører til at personen bruker mindre medisiner og trenger mindre behandlig. 

Man ser også at foreldres utdannelse er hovedfaktoren som påvirker barns utdannelse - så om en ufør mor studerer kan det være med å at hennes barn tar høyere utdannelse, istedenfor å bli ufør selv. Noe som i det lange løp sparer samfunnet for kostnader. Mor er ute på dagen, driver med noe, mestrer noe, istedenfor å sitte hjemme. I et parforhold kan dette også være positivt og bidra til at et ekteskap fungerer - som igjen kan være samfunnsøkonomisk. 

Det er mange måter for samfunnet å spare penger på - å ikke tillate uføre å studere er ikke en av dem. 

Slik forebyggende tenkning/tiltak er lite målbart. Så dette blir bare spekulasjoner i mulige utfall av tenkte situasjoner. Det finnes mange muligheter for uføre for å kunne fungere i samfunnet, og i familielivet uten at det skal koste de pengene skoleplasser koster, ei heller ta opp plasser fra folk som har større sannsynlighet for å komme seg ut i jobb.

Anonymkode: 33e14...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Slik forebyggende tenkning/tiltak er lite målbart. Så dette blir bare spekulasjoner i mulige utfall av tenkte situasjoner. Det finnes mange muligheter for uføre for å kunne fungere i samfunnet, og i familielivet uten at det skal koste de pengene skoleplasser koster, ei heller ta opp plasser fra folk som har større sannsynlighet for å komme seg ut i jobb.

Anonymkode: 33e14...c07

Det er selvfølgelig målbart. Trur du virkelig NAV/KD hadde godkjent det om de ikke hadde gjort beregninger som viste at det var samfunnsøkonomisk gevinst på å tillate det? 

Nå sier jeg ikke at det hadde vært samfunnsøkonomisk gunstig at alle uføre skulle gå på prestisjestudier, men at det for de som har mulighet til det, å ta 10-30 studiepoeng i halvåret burde det iallefall ikke være et regelverk som hindret dette basert på de argumentene du legger til grunn - kostnad og en tenkt mangel på visse studieplasser som de uføre skulle oppta i stor grad. 

Det er en marginal gruppe uføre som tar opp studieplasser på høyere utdanning, mange av dem tar helt sikkert "selvrealiseringsfag" eller årsstudium, så de hindrer få av de du mener er mer verdig en studieplass i å studere. Frafallstatistikken ved høyere utdanning er skyhøy, og veldig mange ungdom søker plass som de aldri benytter seg av, eller dropper ut av iløpet av første semester - dette er et mye større problem når det kommer til å presse snittet oppover og å fylle opp studieplassen. Ansvaret for dette ligger ikke på en veldig liten gruppe uføre studenter.

Men det er lett å mene at alle uføre skal ligge i senga, helt ute av stand til å tenke en eneste sammenhengene tanke, ellers burde de vært i jobb og bidratt i samfunnet. Mye lettere enn å faktisk tenke litt helhetlig rundt en vanskelig problematikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik forebyggende tenkning/tiltak er lite målbart. Så dette blir bare spekulasjoner i mulige utfall av tenkte situasjoner. Det finnes mange muligheter for uføre for å kunne fungere i samfunnet, og i familielivet uten at det skal koste de pengene skoleplasser koster, ei heller ta opp plasser fra folk som har større sannsynlighet for å komme seg ut i jobb.

Anonymkode: 33e14...c07

Jeg lurer veldig på hvilke muligheter du tenker på da?

Anonymkode: 5039b...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer veldig på hvilke muligheter du tenker på da?

Anonymkode: 5039b...c68

Som alternativ til en ufør som er fit for studier finnes det jo også andre muligheter basert på interesser og lokalasjoner - fra lokale fotoklubber, husmorlag - frivillig i foreninger, eller aktivitetshus med malekurs, teaterkurs etc, mestringssenter, røde kors etc. Her er det mange muligheter for uføre til å få mestring og innhold i hverdagen tilpasset kapasitet. Folkeuniversitet eller andre kursopplegg vil også være en mulighet. Spille håndball på veteranlaget eller ta opp et instrument igjen kan også være alternativer. 

Å studere på egenhånd uten å måtte ta noe eksamen, låne bøker på biblioteket og sette av "studietid" noen ganger i uka. 

Naboen er ufør, men har kapasitet til å være leder i FAU på barneskolen, og det fyller et slikt behov - noe å gjøre noe å mestre etter hans kapasitet og mulighet.  Noe å "snakke om" rundt middagsbordet, men det er laaangt derfra til å klare å stå i en jobb for hans del, men det gjør at han treffer andre enn kjerringa en gang innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir irritert, er det virkelig slik at de kan sitte å ta opp studieplass bare for å ha noe å gjøre, men ikke gi noen garanti om jobb senere?  

Anonymkode: 11a2d...7ab

Dette gjeder vel enhver student. Hva med alle de som begynner på noe for så å hoppe av? De tok da opp en plass... og la oss ikke glemme alle sosiologi og filosofistudentene som tar opp forelesningssaler og studenthybler med veldig varierende mulighet for arbeid etter endt studie... Hva med de som er evige studenter for så å ende opp med å jobbe med noe som kun er relevant for den ene graden de tok, istedet for alle 4... om en og anne person med uførestønad prøver seg på litt utdannelse så skal jeg klare å takle det uten å gå ut av mitt gode skinn og hytte med neve i forargelse og vrede over denne "enorme uretten" mot alle de arbeisføre....

Anonymkode: 8c2c6...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...