Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #1 Skrevet 20. mai 2018 Synes det e så vanskelig. Anonymkode: c7689...81d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #2 Skrevet 20. mai 2018 Tror det er viktig å være aktiv for det selv, men også ha tålmodighet med å bygge seg et nettverk. Tørre å ta initiativ til samtaler eller noe å gjøre. Oppsøke situasjoner hvor man kan komme i kontakt med andre. Kanskje begynne med hobbyer eller ta et kurs hvor man kan møte andre med samme interesse, kanskje lære seg noe helt nytt man aldri har forsøkt før. De fleste av mine venner forsvant da jeg ble syk. Jeg tenker at det er et langsiktig prosjekt å få nye venner. Ellers passer jeg på å snakke litt med de i kassa på butikken (ikke slik at jeg blir kleint eller at jeg hemmer køen, men bare kommer med en hyggelig kommentar om det passer seg slik), snakker med hundeeiere med hunder som tydelig vil hilse på, bruker små, lokale butikker for å støtte lokalt næringsliv - og "bivirkningen" er at de husker deg igjen og kanskje slår av en prat innimellom. Innimellom kommer jeg i prat med noen på bussen. Ikke at det nødvendigvis blir så mange venner av denne korte hverdagskommunikasjonen, men det gir meg i hvert fall en viss følelse av samhandling med andre. Har du barn har du jo enda flere muligheter mtp. skole/sfo/bhg., fritidsaktiviteter til barna osv. hvor du kan snakke litt med andre foreldre. Det er en terskel man må over, for det å gå lenge ensom kan gjøre noe med selvbildet og selvtilliten, men skal du komme ut av det må du bare hoppe i det og begynne å ta litt initiativ selv og se aktivt etter muligheter for å komme i kontakt med andre. Det er ofte ikke så mye som skal til heller for at man føler det blir litt bedre. Jeg går f.eks. en bestemt vei til og fra butikken, ofte så jeg ei som jobbet med hagen sin utenfor gjerdet mot veien, så ble vi på hils fordi vi så hverandre så ofte, så kom vi i prat etter at jeg en gang kom med en kommentar om at hun alltid var så ivrig i hagen og gjorde det fint rundt seg, og nå hender det vi møtes innimellom ellers. Sett deg noen mål, ikke ha for store mål om at du skal få bestevenner med det samme, la det være en prosess, at du f.eks. om et år eller to skal ha et større nettverk/flere venner enn du har i dag. Da har du tid på deg, om du går på noen "smeller" og blir skuffet eller motløs underveis blir det ikke så viktig, for du har jo uansett et langsiktig mål. Og så bli bedre til å ta initiativ selv. Lykke til Anonymkode: a756d...7a5
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2018 #3 Skrevet 20. mai 2018 Meld deg på noe organisert. Et kor, et husflidslag, et bedriftsidrettslag. Noe du har lyst til å gjøre, du behøver ikke være "flink". Anonymkode: c9cc0...9d9
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #4 Skrevet 21. mai 2018 begynn n med deg selv og slutt og sutre Anonymkode: ecd10...8ce
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #5 Skrevet 21. mai 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: begynn n med deg selv og slutt og sutre Anonymkode: ecd10...8ce Du har fremdeles ikke blitt mindre enkel, forstår jeg ... Anonymkode: a756d...7a5
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2018 #6 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: begynn n med deg selv og slutt og sutre Anonymkode: ecd10...8ce Når har du tenkt å lære deg og/å-reglene? Anonymkode: c9cc0...9d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå