Gå til innhold

Plante et tre grunt - går det bra?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I all min iver kjøpte jeg et prydkirsebærtre i går, type Kanzan. Vel. Da vi kom hjem oppdaget jeg at stedet jeg ville plassere det består av et grunt lag jord, bare ca like dypt som klumpen. Under er det berg.

Jeg har nå likevel plassert det der. Spørsmålet er; vil det gå? Når jeg googler, kommer det opp flere svar, men de fleste steder anbefaler dobbelt så dypt. Kommer greinene til å spre seg utover istedet for nedover?

Anonymkode: eaedf...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vill nok da planta i stor krukke.

Anonymkode: d2470...608

Krukke går nok ikke, er jeg redd. Treet kan bli 7-8 meter høyt. 

HI

Anonymkode: eaedf...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå bra hvis det har jord på alle kanter det kan spre røttene til. Så må du være nøye med å gi det vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være forferdelig utsatt for tørke, og ikke ha mye jordsmonn til å hente næring fra. Det vil dessuten få dårlig forankring i grunnen og kanskje velte lettere hvis det får et grunt og lite utbredt rotsystem. Vær i alle fall svært påpasselig med å vanne det i hele denne og neste sesong. Det avhenger jo også litt av områdene rundt, hvor treet kan spre røttene sine. Stell godt med det så kanskje det går bra? :-) Kanzan er nydelig, er det ikke de med ganske brun, blank bark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den har nok en ganske blank og brun bark. Foreløpig er det ikke mer enn ca 1,80, så det har endel vekst igjen. 

Jeg vil tro at rotsystemet kan spre seg godt utover. Det har stått en furu der før, samt søylethujaer som var 5-6 meter høye. Takk for tipset om vanning og næring - det skal jeg passe på. 👍

HI

Anonymkode: eaedf...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...