Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #1 Skrevet 18. mai 2018 Hadde vært enklere å skille seg da😏 Har det ganske greit i ekteskapet nå, men er også mye jeg savner. Vi har vært på nippet til å ta skrittet ut og skille oss et par ganger. Men det sitter langt inne, fordi det er gjort i kirka. Regner med flere synes det er bare tull, men noen som skjønner meg? Anonymkode: ba633...7c1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #3 Skrevet 18. mai 2018 Nei, dette skjønner jeg ikke. Man er ikke mindre gift om man vies hos byfogden og om du tror på gud så er det vel slik at han er allvitende og vet hva du tenker så du kan like gjerne hoppe i det. Anonymkode: 556b0...734
Fru Ugle Skrevet 19. mai 2018 #4 Skrevet 19. mai 2018 Jeg skjønner godt hva du mener! Det er klart en stor forskjell. I kirka avlegger man et hellig løfte foran vitner og Gud om at man skal holde sammen i gode og onde dager, til DØDEN SKILLER dere ad. Dette løftet blir vel ikke avlagt hos byfogden, der raser fogden gjennom 7 linjer i et forrykende tempo, og det hele er over på 3 minutter før neste par skal inn. Fikk helt sjokk da jeg var forlover for ei som viet seg hos fogden. Selvfølgelig blir dette annerledes enn i kirka.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #5 Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, Fru Ugle skrev: Jeg skjønner godt hva du mener! Det er klart en stor forskjell. I kirka avlegger man et hellig løfte foran vitner og Gud om at man skal holde sammen i gode og onde dager, til DØDEN SKILLER dere ad. Dette løftet blir vel ikke avlagt hos byfogden, der raser fogden gjennom 7 linjer i et forrykende tempo, og det hele er over på 3 minutter før neste par skal inn. Fikk helt sjokk da jeg var forlover for ei som viet seg hos fogden. Selvfølgelig blir dette annerledes enn i kirka. Da var de nok uheldige. Vi giftet oss på tinghuset og det var en kjempefin seremoni. Selvfølgelig ikke så langdrygt som i kirka, men det var helt greit for oss. Anonymkode: bd1a8...92d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #6 Skrevet 19. mai 2018 Et løfte er et løfte uansett, og det blir ikke sterkere om man tror på en gud. Anonymkode: 07c2c...745
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #7 Skrevet 19. mai 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et løfte er et løfte uansett, og det blir ikke sterkere om man tror på en gud. Anonymkode: 07c2c...745 Sant, men poenget er vel hva man han lovet. Jeg ville aldri lovet å elske noen til døden, for det er det utenfor min kontroll. Jeg kan derimot love å vise respekt og ta ansvar. Anonymkode: ef6a8...d5b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #8 Skrevet 19. mai 2018 3 timer siden, Fru Ugle skrev: Jeg skjønner godt hva du mener! Det er klart en stor forskjell. I kirka avlegger man et hellig løfte foran vitner og Gud om at man skal holde sammen i gode og onde dager, til DØDEN SKILLER dere ad. Dette løftet blir vel ikke avlagt hos byfogden, der raser fogden gjennom 7 linjer i et forrykende tempo, og det hele er over på 3 minutter før neste par skal inn. Fikk helt sjokk da jeg var forlover for ei som viet seg hos fogden. Selvfølgelig blir dette annerledes enn i kirka. Jøss! Når folk faktisk skriver innlegg selv, slik at man får mulighet til å preke for andre i svaret... Gratulerer! Anonymkode: 32a67...957
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #9 Skrevet 19. mai 2018 Fru Ugle forsto akkurat hva jeg mente. Anonymkode: ba633...7c1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #10 Skrevet 19. mai 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fru Ugle forsto akkurat hva jeg mente. Anonymkode: ba633...7c1 Det er jo klart. Når en kommuniserer med seg selv, er det mye enklere 😂 Du svarer med en gang noen har kommentert Fru Ugle. Tilfeldig? Anonymkode: 32a67...957
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #11 Skrevet 19. mai 2018 Vel, vi er i alle fall akkurat like godt gift selv om vi giftet oss hos byfogden. Det er akkurat like mye og like lite forpliktende uansett. Guri meg, for noe vas, HI. Anonymkode: a36a1...16b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #12 Skrevet 19. mai 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde vært enklere å skille seg da😏 Har det ganske greit i ekteskapet nå, men er også mye jeg savner. Vi har vært på nippet til å ta skrittet ut og skille oss et par ganger. Men det sitter langt inne, fordi det er gjort i kirka. Regner med flere synes det er bare tull, men noen som skjønner meg? Anonymkode: ba633...7c1 For noe vas, det er bare en dårlig unnskyldning. Et løfte er et løfte, og giftemål hos byfogden er ikke mindre verdt Anonymkode: e0cc7...bcc
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #13 Skrevet 19. mai 2018 Min mann og jeg er like forpliktet og seriøs som dem som giftet seg i kirken. Så dette var en merkelig problemstilling. Anonymkode: e97b1...173
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #14 Skrevet 19. mai 2018 Jeg giftet meg i tingretten nettopp fordi jeg ikke ønsket å love noe i kirken. Er ikke kristen en plass, men har såpass respekt for kirken og prestene at jeg ikke ønsket å stå der og love noe jeg ikke vet om jeg kan holde. Så forstår deg godt jeg Anonymkode: c5397...d20
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #15 Skrevet 19. mai 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg giftet meg i tingretten nettopp fordi jeg ikke ønsket å love noe i kirken. Er ikke kristen en plass, men har såpass respekt for kirken og prestene at jeg ikke ønsket å stå der og love noe jeg ikke vet om jeg kan holde. Så forstår deg godt jeg Anonymkode: c5397...d20 Men å love noe foran en dommer er mindre tilforlatelig? Anonymkode: 32a67...957
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #16 Skrevet 19. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men å love noe foran en dommer er mindre tilforlatelig? Anonymkode: 32a67...957 Haha ja! Men der lover man ikke «elske og ære til døden skiller dere»... vanskelig og forklare, men av samme grunn har jeg aldri svart ja på at mine barn skal oppdras i den kristne tro når de ble døpt Anonymkode: c5397...d20
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #17 Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Haha ja! Men der lover man ikke «elske og ære til døden skiller dere»... vanskelig og forklare, men av samme grunn har jeg aldri svart ja på at mine barn skal oppdras i den kristne tro når de ble døpt Anonymkode: c5397...d20 Men du har alikevel døpt de? Anonymkode: e0cc7...bcc
sug lut Skrevet 19. mai 2018 #18 Skrevet 19. mai 2018 Vet du hva, det kan jeg faktisk respektere. Om du mener noe med en seremoni i kirken BØR det være vanskeligere å ombestemme seg.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #19 Skrevet 19. mai 2018 Jeg skjønner godt hva du mener og ønsket av den grunn ikke å gifte meg i kirken. Jeg ønsker likevel å holde sammen med min mann resten av livet. 0 Anonymkode: a74a7...672
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #20 Skrevet 19. mai 2018 Forstår godt hva du mener. Er også gift i kirka, og tenker at det ville være enklere å skilles hvis jeg ikke hadde avlagt et løfte i kirka. Er ikke personlig kristen, men har min barnetro, og respekt for kirka og det den står for. Jeg har også døpt mine barn i kirka, og lovet at jeg skal oppdra dem i den kristne tro, det har jeg også gjort uten at det betyr at vi går i kirka hver søndag, eller at vi ber aftenbønn. Min eldste sønn valgte å konfirmere seg i kirka, og det høres ut som lillesøster blir å gjøre det samme. Anonymkode: c41dc...096
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #21 Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men du har alikevel døpt de? Anonymkode: e0cc7...bcc Ja. Av respekt for den delen av familien som er kristne. Anonymkode: c5397...d20
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #22 Skrevet 19. mai 2018 Jeg kan på et vis forstå hva du føler, Hi. Samtidig tenker jeg at du egentlig ikke angrer på at du giftet deg i kirken - du angrer på at du giftet deg. Anonymkode: 41d42...6fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå