Gå til innhold

12 åringen min er begynt å irritere meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enormt. 

Kort fortalt: Hun hørte oss ha sex for et par mnd siden, nå er vi der at vi ikke kan ha sex med henne i hus, å det er jo stort sett hele tiden siden hun bor her. Er hun ute og leker og går inn for å hente noe feks og får nyss i at vi er på soverommet, blir hun inne for å ‘overvåke’ hva vi gjør for så å sende meldinger med kjeft. 

En annen ting er som ikveld. Keg hadde sagt det var natt. Lenge etter får jeg melding om at hun ikke var trøtt så hun ville se på iPad’en. Dette sa jeg ikke var ok da det er for sent. Så ba jeg henne sette kl på ringing imårn så hun kommer seg tidligere opp da dette er nødvendig siden hun sover så lenge om dagene at hun ikke er trøtt til kveld. Da fikk jeg beskjed om at da måtte jeg og stå opp til dette klokkeslettet. Poenget med at dette er pga at hun ikke er trøtt til kvelden og det faktum at jeg er voksen og hun et barn er noe som går hus forbi tydeligvis. 

Opplever at hun er begynt å bli frekk og ulydig og. Hun driver å skal diktere og er trass og vanskelig. Jeg kjenner at jeg finner det vanskelig å omgåes henne fordi det blir så dårlig stemning, og jeg kjenner jeg er mektig lei av oppførselen hennes. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 65381...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært mitt barn hadde jeg sakt klart og tydelig hva jeg mener om den type oppførsel!

Neste gang hun setter i gang tar du det med en gang hun starter. 

Sønnen min knuste fingeren i døra når han var 6 år og gikk å sutret over fingeren sin lenge etterpå. En dag vi satt å spiste middag startet han igjen klaging .Jeg var drittlei av klagingen hans, jeg slo hardt i bordet, ba han stoppe opp og sa med streng stemme: Har du vondt i fingeren ? Han: Nei..

Jeg: Mistet du fingeren? Han: Nei..

Jeg: Nei, da vil jeg ikke høre ett eneste ord til om den fingeren! 

Han har aldri klagd på den fingeren igjen!

Skrevet
2 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Hadde det vært mitt barn hadde jeg sakt klart og tydelig hva jeg mener om den type oppførsel!

Sønnen min knuste fingeren i døra når han var 6 år og gikk å sutret over fingeren sin lenge etterpå. En dag vi satt å spiste middag startet han igjen klaging .Jeg var drittlei av klagingen hans, jeg slo hardt i bordet, ba han stoppe opp og sa med streng stemme: Har du vondt i fingeren ? Han: Nei..

Seriøst??????? Du er bare ikke god...

Anonymkode: 8c064...d14

Skrevet

Slutt begge to ! Dere skal være voksne, vennlige, men bestemte. Vis kjærlighet først og fremst.

Anonymkode: ee2bf...38f

Skrevet
7 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Ser den 😂👍 

Sånn kan jeg være også.

Selvsagt annerkjennelse når uhellet skjer, men når det draes opp igjen og igjen er det lov og si «men så går vi videre...»

Anonymkode: 24f85...89a

Skrevet

Regner med at han du har sex med ikke er faren hennes ?

Anonymkode: f2d13...98a

Skrevet

Du må sette hardt mot hardt og ha klare grenser! 

Greit at hun vil diktere dere, men du må jo ikke la henne gjøre det. 

Anonymkode: f3688...6de

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hva skal man gjøre mener du? La ungen få liv å gå å sutre i månedsvis, lage drama og ende opp med å bli en sytete porselensdukke som voksen? 🙄

Anonymkode: b9ed1...82e

Skrevet

Regner vel med at det ikke er hennes pappa det er snakk om her, og at det da er en form for protest? 

Ville prioritert stille sex en periode fremover. Og heller ikke midt på dagen som du skisserer? Etter leggetid, mens hun er på aktiviteter, på badet, når du vet hun er hos venner, før hun står opp? Ikke at hun skal bestemme men enhver tenåring ville vel ikke likt å måtte høre dere midt på dagen? Hva om hun kom hjem med venninner? 

Anonymkode: 25535...7bd

Skrevet

Skjønner ikke at det med sex kan være så vanskelig? Må dere ha sex hver dag? Nytt forhold? Ha sex når hun er på fotballtrening, på korps eller hva hun gjør på fritiden, når hun er hos venninner, ha på vekkeklokke før hennes og ha morgensex. Skjønner veldig godt at en tolvåring synes det er ubehagelig å oppdage sex gang på gang. Det må hun få slippe.

Hva så om hun ikke sovner på kvelden? Snart er det skole igjen og hun må opp om morgenen. Hun begynner å bli stor, og da endresdøgnrytme og behov. Når er hun i seng på hverdager og når det er fri dagen etter?

Anonymkode: 1a184...a32

Skrevet

Jeg vil gå litt mot strømmen her, MÅ dere ha sex mens hun er hjemme/våken da? Nå har ikke jeg bare hørt mine foreldre, men sett det, i en alder av 13. Jeg kan nesten ikke tenke meg noe verre syn. Jeg skjønner veldig godt at 12åringen deres syns det er ekkelt å høre dere ha sex. Hun blir eldre og flytter ut, og da kan dere ha dere som kaniner til alle døgnets tider om dere vil, men om jeg var dere ville jeg begrenset meg til etter leggetid eller når hun er på besøk, og dere vet hun ikke plutselig kommer hjem. 

Anonymkode: e04de...779

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enormt. 

Kort fortalt: Hun hørte oss ha sex for et par mnd siden, nå er vi der at vi ikke kan ha sex med henne i hus, å det er jo stort sett hele tiden siden hun bor her. Er hun ute og leker og går inn for å hente noe feks og får nyss i at vi er på soverommet, blir hun inne for å ‘overvåke’ hva vi gjør for så å sende meldinger med kjeft. 

En annen ting er som ikveld. Keg hadde sagt det var natt. Lenge etter får jeg melding om at hun ikke var trøtt så hun ville se på iPad’en. Dette sa jeg ikke var ok da det er for sent. Så ba jeg henne sette kl på ringing imårn så hun kommer seg tidligere opp da dette er nødvendig siden hun sover så lenge om dagene at hun ikke er trøtt til kveld. Da fikk jeg beskjed om at da måtte jeg og stå opp til dette klokkeslettet. Poenget med at dette er pga at hun ikke er trøtt til kvelden og det faktum at jeg er voksen og hun et barn er noe som går hus forbi tydeligvis. 

Opplever at hun er begynt å bli frekk og ulydig og. Hun driver å skal diktere og er trass og vanskelig. Jeg kjenner at jeg finner det vanskelig å omgåes henne fordi det blir så dårlig stemning, og jeg kjenner jeg er mektig lei av oppførselen hennes. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 65381...750

Jeg tenker at et barn ikke skal få dirigere de voksne. Men å sende meldinger frem og tilbake på kvelden? I samme hus? Du skal sove lenge, men hun må ha på vekkerklokke? 

Hun er 12 år, har hørt dere ha sex. Dette er tydelig ukomfortabelt for henne. 

Jeg ville ha hatt en samtale, der dere begge får lov til å si hva som er viktig for at dere skal ha det bra i familien. Og hvis det er viktig for henne at dere ikke er på soverommet på dagtid med lukket dør, så hadde jeg sluttet med det, og funnet andre tidspunkter. 

Start med å kommunisere ansikt til ansikt igjen! Gå opp trappenog svar henne hvis hun sender melding. Og ikke forvent av henne det som du ikke er villig til å gjøre selv, selv om du er voksen og kan bestemme. 

Anonymkode: a5e9a...6da

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tuller du? Mener du at en seksåring ikke tåler å høre det. Hva slags persilleblad er det dere oppdrar?

Anonymkode: 7f37c...52c

Skrevet
8 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Når du sier han knuste fingeren i døra, høres det veldig traumatisk ut for en 6åring og jeg skjønner veldig godt at han har behov for å snakke om det. Det du gjorde resulterte nok ikke i at han sluttet å tenke på det eller at det ikke fortsatt var skummelt. Det eneste det resulterte i er nok at du slapp å høre det mer og han tenker at mamma ikke orker å høre på det jeg har å si. "Han har aldri klagd på den fingeren igjen".. Vel, gratulerer med bra håndtert situasjon. 

Anonymkode: e04de...779

Skrevet

Tips til tolvåringen.

Neste gang hun hører sex så ta opp lyden. Spar den og sett den på meste gang dere har besøk av besteforeldre. Alternativt kan hun ta opp lyden når hun selv onanerer og bruke den på samme måte.

Anonymkode: 5b6fc...68a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tips til tolvåringen.

Neste gang hun hører sex så ta opp lyden. Spar den og sett den på meste gang dere har besøk av besteforeldre. Alternativt kan hun ta opp lyden når hun selv onanerer og bruke den på samme måte.

I all verden??? 

Anonymkode: d79bb...597

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tips til tolvåringen.

Jøss....bare jøss

Anonymkode: 7f37c...52c

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tips til tolvåringen.

Ja, det er jo helt normalt å ta opp lyden når man onanerer når man er 12 år! Den telefonen hadde blitt konfiskert her i gården. Men sett bort i fra dette idiotiske rådet så hadde jeg tatt en samtale med henne og gitt beskjed om hva som er akseptabel oppførsel og i tillegg hadde hun ikke fått lov til å ha telefonen på rommet sitt om natta.

Anonymkode: ca141...ba4

Skrevet

Dialog! Kommunikasjon! 

Får inntrykk av at dere kommuniserer via sms og «kjeft». Hvordan tok du det opp med henne da hun oppdaget at dere hadde sex? Forklarte du henne noe rundt dette? At voksne som har det fint sammen har sex, men at hun selvfølgelig ikke skal trenge å «se»/oppleve det på nært hold? Det samme med leggetid. Hun søker din oppmerksomhet. Ikke svar på sms. Gå å prat med henne. Kanskje hun ikke får sove fordi noe plager henne?

Er det barnefar du er sammen med forresten? 

Skrevet

Du høres jo helt sprø ut! Stakkars jente. 

Anonymkode: ef1e6...643

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo helt normalt å ta opp lyden når man onanerer når man er 12 år! Den telefonen hadde blitt konfiskert her i gården. Men sett bort i fra dette idiotiske rådet så hadde jeg tatt en samtale med henne og gitt beskjed om hva som er akseptabel oppførsel og i tillegg hadde hun ikke fått lov til å ha telefonen på rommet sitt om natta.

Anonymkode: ca141...ba4

Det kunne kanskje gitt mor et hint om hvor pinlig det kan være å høre på andre ha sex.

Å nekte telefon på rommet om natta går nok ikke noe med på. Da forsvinner jo vekkerklokka så mor må stå opp for å vekke datteren om morgenen og i tillegg vil de måtte gå til samme rom for å snakke, si god natt ol. Bare stress for mor. Det tror jeg ikke datteren skal være redd for.

Skrevet

Hun er på full fart inn i puberteten, og hvis ikke du finner en bedre måte å takle henne på kommer dette til å bli mye vanskeligere for dere begge. Og det er ditt ansvar å få orden på relasjonen og kommunikasjonen, for det er du som er den voksne.

Selvsagt synes hun det er kjipt å være vitne til ditt sexliv. Synes du selv at det er stas å overhøre dine foreldre mens de holder på?

Selvsagt synes hun at det er blodig urettferdig at hun skal måtte sette på vekkerklokke og stå opp tidlig, mens du sover lenge. Hun har fri, og hun er i en alder da det å sove om morgenen er det aller beste som finnes i hele verden.

Selvsagt kan du velge å stramme til med konsekvenser og sinne, men relasjonen mellom dere blir ikke bedre av det og det er ingenting av det du beskriver som vil bli lettere.

Skrevet

Snakk med henne. Jeg har også en 12-åring i hus, og jeg merker at hun begynner å bli stor. Hun kan fint finne på å sende mld eller snap når hun er på rommet for å be om noe, men de svarer jeg konsekvent ikke på! Vi er i samme hus, i rommet ved siden av, selvsagt snakker vi sammen da, noe annet er uaktuelt. Selv om hun syns det er lettere sende å sende via tlf, spesielt om det er noe jeg gjerne ikke vil gå med på😉

Hun må slå av og legge vekk telefon og iPad når lyset skal av, det er heller ikke noe å diskutere, dette har jeg også vært beintøff på, for enn så lenge er det vi voksne som bestemmer. 

Hun får mer og mer å si her i huset, men tilpasset alder, aldri i verden  om hun hadde fått diktere hvordan det skulle vært her. Men som sagt har hun fått mer stemme og blir tatt med på avgjørelser der det er naturlig. 

Vi har et godt og trygt forhold her i huset, alle tre (Hun har en stefar), vi er åpen om det meste og hun kan like godt gå til han som til meg om det er noe. 

Sex har vi når hun enten er ute av huset, eller sent på kvelden når vi vet hun sover (vi sjekker, for vi ser alltid inn til henne hver kveld).

Så ikke bli lei ungen din bare fordi hun blir eldre og mer tydelig, la henne vite hvor grensene går og ta samtidig hensyn til henne..Du har noen lange år foran deg og det er greit å ha et så godt utgangspunkt som mulig.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne kanskje gitt mor et hint om hvor pinlig det kan være å høre på andre ha sex.

Å nekte telefon på rommet om natta går nok ikke noe med på. Da forsvinner jo vekkerklokka så mor må stå opp for å vekke datteren om morgenen og i tillegg vil de måtte gå til samme rom for å snakke, si god natt ol. Bare stress for mor. Det tror jeg ikke datteren skal være redd for.

Så tragisk at noen mennesker faktisk får glede av slike svar.

Anonymkode: f46b3...7cc

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så tragisk at noen mennesker faktisk får glede av slike svar.

Anonymkode: f46b3...7cc

Hvem får glede av dette svaret? 

Anonymkode: 0180e...133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...