Gå til innhold

Kjøkkenhage for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å kjøpe meg tre doble pallekarmer nå i pinsen, og komme i gang med kjøkkenhage. Utover våren får jeg god jord fra bokashi, har akkurat begynt med det.

Hva er dine beste tips? Hva er lett å lykkes med? Bor på Vestlandet, har mye regn og vind også om sommeren. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gulrot, reddik, nepe, salat. Du kan prøve brokkoli og rødbeter, jeg sliter med å få det til. :)

Anonymkode: fc9cf...f3d

Skrevet

Squash! Jeg laget kjøkkenhage i fjor, uten noe kunnskap. Bor også på Vestlandet, så jeg var spent på hva som kom til å vokse opp i kassen min. Squashen vokste over all forventning, og ble større enn de på butikken. Og smakte bra. Ellers prøvde jeg gulrot, rødbeter og en sort salat, men det ble aldri noe av. Sukkerertene ble bra, og blomstene jeg plantet vokste bra. Husker ikke hva de het, men jeg er fortsatt imponert over den squashen! :)

Anonymkode: 16083...973

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Squash! Jeg laget kjøkkenhage i fjor, uten noe kunnskap. Bor også på Vestlandet, så jeg var spent på hva som kom til å vokse opp i kassen min. Squashen vokste over all forventning, og ble større enn de på butikken. Og smakte bra. Ellers prøvde jeg gulrot, rødbeter og en sort salat, men det ble aldri noe av. Sukkerertene ble bra, og blomstene jeg plantet vokste bra. Husker ikke hva de het, men jeg er fortsatt imponert over den squashen! :)

Lite tips: squashen smaker mye bedre hvis du høster den når den fortsatt en ganske liten ( mindre enn de du finner i butikken) :) 

Anonymkode: 1d15d...e63

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lite tips: squashen smaker mye bedre hvis du høster den når den fortsatt en ganske liten ( mindre enn de du finner i butikken) :) 

Anonymkode: 1d15d...e63

Aah, takk for tips. Har dessverre ikke noe planter i år siden vi har flyttet, men skal huske på det når jeg planter squash igjen =) 

Skrevet

Reddiker, vårløk, urter som gressløk, dill, fransk estragon og timian, cherrytomater.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gulrot, reddik, nepe, salat. Du kan prøve brokkoli og rødbeter, jeg sliter med å få det til. :)

Takk for tips! 😀

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Squash og sukkererter er notert! Og anbefalt størrelse 😉

Skrevet
1 time siden, Himmel og hav skrev:

Reddiker, vårløk, urter som gressløk, dill, fransk estragon og timian, cherrytomater.

Urter skal jeg prøve! Og minste elsker cherrytomater, så det hadde vært gøy å få til. 

Hva med snegler, noen stalltips der? 

Skrevet
20 minutter siden, Leverpostei skrev:

Urter skal jeg prøve! Og minste elsker cherrytomater, så det hadde vært gøy å få til. 

Det går an å få kjøpt sneglekanter til pallekarmer. Jeg har ikke testet de selv, men det er det sikkert andre som har. 

Skrevet
Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Det går an å få kjøpt sneglekanter til pallekarmer. Jeg har ikke testet de selv, men det er det sikkert andre som har. 

Så lurt! Vi har faktisk veldig lite snegl her, men vil jo gjerne at det skal fortsette sånn. 

Skrevet
1 time siden, Leverpostei skrev:

Cherrytomater kan bli vanskelig med mindre du bor i en ok klimasone og karmene står lunt. Du kan eventuelt investere i et lokk, eller en veksttunnel. Det blir fort for kaldt til å få noe særlig tomat utendørs :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...