Gå til innhold

Kan dette være angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min var hos far i helgen å fått kjeft for noe han hadde gjort,å sønnen vår på 6 år hadde begynte å skrike hysterisk at han ikke får puste og du ser at han hiver etter pusten. Det gikk heldigvis fort over men det har skjedd her hjemme også med ett tilfelle. Jeg kjeftet på han for ett eller annet å plutselig så skriker han at han ikke får puste. Det er helt tydlig at det ikke bare er skuespill. Kan dette være angst eller? Er da ikke normalt å få pusteproblemer av å få tilsnakk.

Anonymkode: 4c787...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.....

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min var hos far i helgen å fått kjeft for noe han hadde gjort,å sønnen vår på 6 år hadde begynte å skrike hysterisk at han ikke får puste og du ser at han hiver etter pusten. Det gikk heldigvis fort over men det har skjedd her hjemme også med ett tilfelle. Jeg kjeftet på han for ett eller annet å plutselig så skriker han at han ikke får puste. Det er helt tydlig at det ikke bare er skuespill. Kan dette være angst eller? Er da ikke normalt å få pusteproblemer av å få tilsnakk.

Du kjenner din sønn, og vet om det er ekte. Høres ut som panikkangst. Da er det viktig å ta hensyn til at dere har en sønn som reagerer slik, og forstå at tilsnakk oppfattes som sterkt for ham allerede når dere hever stemmen litt.

Anonymkode: 4bc83...328

Skrevet

Jeg tror virkelig ikke at han spiller.Han virker livredd når han hiver etter pusten.Han har alltid vært sensitiv på kjeft men ikke sånn som dette før nå i det siste. Jeg kjefter på en rolig måte,men tror dessverre faren hever stemmen veldig når han kjefter.

Skrevet

han må virkelig tåle og bli snakket til

Anonymkode: a9abb...558

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

han må virkelig tåle og bli snakket til

Anonymkode: a9abb...558

Ja helt enig. Det er jo ikke sånn at det skjer hver gang,så litt usikker på hvorfor det noen gang skjer.

Skrevet

Slik blir jenta vår noen ganger også. 

Hun er høysensitiv. Da takler man tilsnakk dårligere. Det føles 5 ganger så ille ut for en som er høysensitiv enn "vanlige" folk. 

Anonymkode: 3671a...445

Skrevet

Og hvorfor i all verden kjefter dere på barnet og til og med forsvarer det? 

Anonymkode: 8d6fc...223

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor i all verden kjefter dere på barnet og til og med forsvarer det? 

Nei å gi tilsnakk til barnet er jo selvsagt omsorgsvikt,barna må jo bare få lov å gjøre som de vil til en hver tid..

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei å gi tilsnakk til barnet er jo selvsagt omsorgsvikt,barna må jo bare få lov å gjøre som de vil til en hver tid..

Er det fint å leve i en verden der alt er svart/hvitt?

Tilsnakk kan gjøres på uendelig mange måter. Fra rolig forklaring til streng/hevet stemme og dominerende kroppsholdning. Jeg er oppdratt med sistnevnte og er i tillegg høysensitiv. Det var ikke en god kombinasjon, jeg utviklet angst, som fulgte meg langt opp i voksen alder. 

Datteren min er også høysensitiv og reagerer så mye bedre på forklaringer og avtaler enn kjefting. 

Anonymkode: 39398...a24

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man snakker ikke til barn, man snakker med, og det er selvsagt helt greit. Men kjefting er generelt sett ikke greit og spesielt ikke når det skremmer barnet. 

https://www.nrk.no/livsstil/sa-mye-sinne-taler-barnet-ditt-1.11621576

https://www.tv2.no/a/8172928/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...