Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Skrevet 15. mai 2018 Er gift med en flott og empatisk mann, som jobber mye. Er redd hans jobb har ført til et litt uhensiktsmessig mønster. Likevel, jeg vet jo ikke om vår fordeling er lik andres, og noe jeg må akseptere. Så da spør jeg dere, hvordan fordeler dere oppgaver/gjøremål? Skal sies st jeg jobber 80% stilling for at familien skal fungere. Nå er jeg på sammenbruddets rand, og føler meg utslitt Slik har vi fordelt oppgavene: mannen: vasker bil, skifter dekk, klipper gresset på naturtomt, stryker tøy, følger opp fotballtrening og karate, maler 2 vegger på huset hver sommer jeg: alt av husvask, klesvask, inn/ut oppvaskmaskin, rydder etter samtlige (alt fra mannens truser på gulv til gjenglemte tallerkner), handler mat, lager middag og følger opp lekser. Kjøper klær til familien og alle gaver, baker og pynter til festligheter, følger opp skitrening. Nå har mannen invitert sine foreldre på besøk 17.mai, og her ser det ikke ut. Jeg kommer ikke til å få noe hjelp, og klarer ikke å slippe noen inn i et rotehus. Det betyr en lang kveld i morgen. Nå krangler vi, fordi mannen sier jeg er urimelig som krever at han skal rydde/vaske. For det trengs ikke. Har dere det slik, eller er det en reel skjevdeling her? Anonymkode: ec5f5...8f2
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #2 Skrevet 15. mai 2018 I min verden ville en flott og empatisk mann ikke ment at jeg skulle være hans og alle andres tjener. En voksen mann vet utmerket godt at han må rydde etter seg selv og at man sammen må lære ungene til å rydde etter seg også. Han vet også at man deler på ting i hverdagen, selv om dere kanskje fordeler andre større oppgaver på en bestemt måte. Du jobber 80 %. Regner med at du gjør det fordi familien skal fungere bedre praktisk? I så fall, hvor mye kompenserer han deg for det - forsikring og pensjonsparing? Du taper på å jobbe 20 % som hushjelp. Jeg regner med at du og mannen var enig i at dere skulle ordne det slik, og da må han også kompensere deg for det. Hvis du har en dag som hjemmejobber og mannen kompenserer deg med det med forsikring og pensjonsparing, da tenker jeg at du bør få gjort det meste av ukesvask den dagen. Men det daglige må dere likevel dele på en viss prosent. Og festligheter og høytider kommer utenom, så der må dere begge være innstilt på å bidra. Det er helt tydelig at din mann er blitt altfor godt vant, du har skjemt han bort, og han har fått et helt urealistisk forhold til hva det krever å holde AS Familien i gang. Regner med at han ikke har begrep om hva en dag som 17. mai krever? Er det han som stryker alt til 17. mai - klær til hele familien, duker, flagg? Tror han at han har gjort sin del da? I så fall glemmer han planlegging, handling av mat og ev. blomster, matlaging, kakebaking, pynting +++ Det tar langt mer tid enn bare styrkingen gjør... Anonymkode: ee32a...35f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #3 Skrevet 15. mai 2018 Takk for svar. Når det gjelder 17.mai så mener han oppriktig at jeg er hysterisk fordi jeg ønsker et rent hus. Jeg nevnte vårvask av hagemøbler og da begynte han å le. Jeg lurer også på hva jeg kan gjøre for å snu dette. Har jo en magefølelse på at dette er feil. Jeg kommer ikke igjennom med kommunikasjon.....lei meg. Anonymkode: ec5f5...8f2
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #4 Skrevet 15. mai 2018 Noe skjevdeling har dere nok av arbeidsoppgaver. Men så har jo du åtte timer i uka frigjort til husarbeid. Det største problemet hos dere, slik jeg ser det, er at ikke alle rydder opp etter seg selv. Hos oss bidrar alle, barn og voksne, med å rydde etter måltider. Vi fyller oppvaskmaskin, tørker av bord og benker, går med søppel osv. Ingen går for jobben er gjort. Alt man har brukt legges på riktig plass, om det er lego, pålegg eller sko, alt skittentøy skal til vask i riktig kurv (har en kurv pr kategori på vaskerommet). I tillegg har barna faste, daglige oppgaver, som å tømme oppvaskmaskin, hente post, legge på plass sitt eget tøy, rydde i gangen o.l. Mannen og jeg gjør ca like mye, men ulike ting. Vi jobber begge fullt, og har tre barn med diverse fritidsaktiviteter og lekser. Jeg lager mat, han handler. Han vasker tøy, jeg bretter. Han støvsuger, jeg vasker. Han vasker bad og pusser vinduer, jeg tørker støv, vasker flater over gulvnivå. Jeg tar av sengetøy på alle sengene, han legger på nytt. Han vasker biler og klipper plen, jeg luker, planter og vanner. Det er ikke så mye jobb å holde huset rent når alle har ansvar for å holde det ryddig, et ryddig hus er lett å vaske. Det er rot og kaos som lager krøll i rutinene. Men ingen legger seg på sofaen mens den andre jobber. Vi gjør oss ferdige sammen, og så har vi begge fritid etterpå! Om det er «hans» eller «mine» arbeidsoppgaver er vi ikke så nøye på, vi hjelper hverandre å komme i mål. Og så må jeg bare legge til at ingen av oss inviterer gjester uten at det er avklart med den andre, og begge bidrar med forberedelser før besøket. Som regel gjør mannen rent huset mens jeg lager maten når vi skal ha besøk. Anonymkode: ee026...170
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #5 Skrevet 15. mai 2018 Det er jo en skjevdelig, men spørsmålet er om det er pga dine forventninger eller ikke? Her jobber også mannen langt mer enn meg, han driver for seg selv og jobber mye mer enn full tid. Jeg jobber bare 70%, så selvfølgelig gjør jeg mest hjemme. Men mannen betaler også for vaskehjelp, barna og mannen selv er flinke til å rydde etter seg selv, og ingen stresser og kaver selv om foreldre/svigerforeldre blir invitert på litt grillmat på 17.mai. Anonymkode: f13c2...4e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå