Gå til innhold

Hvorfor blir jeg så redd😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en mamma som lett bekymrer meg, henger vel litt sammen med min barndomshistorie. 

Nå har jeg siden igår vært livredd for at føflekken til 4 åringen er farlig. Skal sjekkes ut om 2 uker, men jeg går nå med konstant angst. Ser på den og innbiller meg mer og mer at den ser farlig ut. 

Hvordan skal jeg bli kvitt angsten og kan barn få føflekk kreft😔

Anonymkode: f84d6...e8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du så sterk angst så tror jeg du bør få noen å snakke med, f.eks. en psykolog som kan hjelpe deg til å bearbeide det fra barndommen din og/eller som kan lære deg kognitive teknikker for å styre tankene dine. Det er viktig at du gjør det, hvis ikke risikerer du ikke bare å få et unødvendig slitsomt og angstfyllt liv selv, men også å overføre din angst til dine barn.

Barn kan få føflekkreft, men det er veldig sjelden. Hvis barnet ditt ellers er friskt og ikke har noen symptomer på sykdom så er ikke to uker å vente så lenge.

Anonymkode: 85b79...df0

Skrevet

Synes du skal gå til psykolog jeg. 

Svært lite sannsynlig det er kreft. Angst er ikke godt å gå med, bedre å få hjelp av profesjonelle. 

Anonymkode: 99c3f...f1e

Skrevet

Sånn ser den ut og gjør at jeg tenker at den er farlig, men ja jeg trenger hjelp😔.

BF3EBC39-DB78-45F3-9617-A374935E02A2.jpeg

Skrevet

Svigerfar hadde ondartet kreft i en føflekk, han ventet ikke i to uker. Fastlegen mistenkte det var noe skummelt og han kom rett inn i et sånt pakkeløp så innen to uker var gått hadde han vært på sykehuset og fjernet den, den var sendt inn og han fått tilbake svar at den var ondartet. Da bar det inn på sykehuset igjen for å fjerne litt mer hud rundt stedet den var fjernet "for sikkerhets skyld". Det var all behandling han fikk, skal tilbake om et halvt år for å se om noe hadde dukket opp igjen.

Føflekkreft er sjelden farlig selv om det er ondartet, så lenge det blir tatt tidlig. før evt spredning, er det ingen fare.

Føflekken til barnet ditt hadde jeg tatt helt med ro, ingen mistenker noe galt, så hvorfor i alle dager skulle det være noe galt....

Anonymkode: 49c99...885

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn ser den ut og gjør at jeg tenker at den er farlig, men ja jeg trenger hjelp😔.

BF3EBC39-DB78-45F3-9617-A374935E02A2.jpeg

Du overfører ubevisst helseangsten din til barnet ditt, oppsøk hjelp til deg selv så barnet ditt slipper dette.

Dette er en helt vanlig og ufarlig føflekk, de fleste ville ikke gått til legen engang....

Skrevet

Vi fikk en henvisning fra fastlegen da jeg ba om å få den sjekket. Den har blitt større og blitt ujevn i kantene. 

Takk for at dere svarer, hjelper litt på angsten. 

Skrevet

stakkars barna dine, de blir jo helt overhysterisk, når du er slik

Anonymkode: 72a06...b6c

Skrevet

Vet du hva jeg tror jeg er god på å skjule dette, er kanskje i litt dårlig humør når den verste angsten inntreffer, ellers snakker jeg ikke om dette foran dem, vi koser oss i sola, kjører til trening, lager middag, men ja inni mamma er det en redsel som er tung å bære. 

Mine barn er det viktigste for meg så jeg gjør alt for at de skal ha det bra og ikke se en mamma som er angstpreget. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva jeg tror jeg er god på å skjule dette, er kanskje i litt dårlig humør når den verste angsten inntreffer, ellers snakker jeg ikke om dette foran dem, vi koser oss i sola, kjører til trening, lager middag, men ja inni mamma er det en redsel som er tung å bære. 

Mine barn er det viktigste for meg så jeg gjør alt for at de skal ha det bra og ikke se en mamma som er angstpreget. 

Uansett hvor god du synes du er til å skjule angsten din, tro meg når jeg sier de merker det.

Bedre å være ærlig og oppsøke hjelp, da ufarliggjør du det på en bedre måte enn når du lar angsten være "elefanten i rommet" som alle merker men ingen prater om.

Jeg har vokst opp med psykisk syke foreldre så dette vet jeg litt om, og ved å snakke om angsten med barna mine vet de også at dette er noe besterforeldrene sliter med men tror de klarer å skjule. Det er mye bedre enn sånn som jeg og min søster vokste opp...

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Du tror du er det. Barna dine vet at du ikke er god til å skjule det.

Ganske kjipt at mamma blir i dårlig humør hvis hun tror det feiler dem noe.. hva med den dagen de faktisk trenger behandling for noe? Skal du da la angsten forhindre deg i å gi adekvat omsorg?

Spørsmålet er virkelig ikke hvorfor du får angst, men hva du kan gjøre for å bli kvitt dem.

Gjør du ingenting, gjør du ironisk nok skade på barna dine i din iver etter å beskytte dem..

Anonymkode: 272db...8bd

Skrevet

Min søster har helseangt. Tro meg, det går utover barna dine enten du vil eller ikke.

Du lærer jo ungene dine at alt kan vere livsfarlig. 

Hun renner til både lege og legevakt titt og ofte, gjerne etter å ha googlet det. Hysterisk og overbeskyttende.

Kom deg til psykolog. 

Anonymkode: d66c5...ba9

Skrevet

Jeg svarte deg i den andre tråden om samme sak. Det finnes apoteker som kan sjekke føflekker!

Anonymkode: 829ee...49a

Skrevet

Jeg fikk sjekket ett par føflekker for noen år siden til mitt barn. Hudlege studerte de og beroliget meg om at barn så og si aldri får føflekkkreft. På dette tidpunktet var barnet mitt ca 7-8 år. 

Anonymkode: 681c7...b33

Skrevet

Bare det at sønnen din nå må gjennom et helt unødvendig inngrep, med sprøyter, sting og sårstell viser jo at du lar det gå ut over ham. Hvordan tror du han ikke skal merke det? Det er jo helt unødvendig å påføre ham dette for egen vinning. Oppsøk hjelp, dette er ganske vondt å lese! 

Anonymkode: 23e1c...eb7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare det at sønnen din nå må gjennom et helt unødvendig inngrep, med sprøyter, sting og sårstell viser jo at du lar det gå ut over ham. Hvordan tror du han ikke skal merke det? Det er jo helt unødvendig å påføre ham dette for egen vinning. Oppsøk hjelp, dette er ganske vondt å lese! 

Anonymkode: 23e1c...eb7

Hva mener du med det. Vi har fått henvisning til hudlege for en sjekk, jeg har på ingen måte bedt om at føflekken skal fjernes. Selfølgelig skal vi ikke det hvis ikke legen mener det er høyest nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...