Gå til innhold

Hvorfor må egentlig barn prøve sko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg skal kjøpe sko til treåringen så vil de butikken at hun skal prøve de på før vi kjøper dem. Vi tar jo først ut sålen og måler på foten, og det er jo selvsagt lurt, men å prøve de på? Har hørt at man ikke skal kjøpe sko uten å ha prøvd dem for at man skal finne ut om skoen og såla er riktig form for foten, men min treåring har jo ingen forutsetning for å bestemme om skoen er riktig for foten hennes. Så lenge de blinker, så er de riktig sko! 

Skulle kjøpe sko i stad og da virket hun nesten sjokkert over at jeg ikke hadde med barnet for å prøve skoen... Jeg ser ikke helt vitsen jeg, og frøkna mi hater å prøve sko uansett. Må lure og tvinge de på henne. 

Anonymkode: 2ea34...275

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For eksempel så er noen sko smale og om ikke foten til barnet er det så kan det være ubehagelig. I tillegg så har vi målt før både i cm å tatt ut sålen, men tatt skoen på og funnet ut av vi burde gå opp eller ned i str allikevel.

Anonymkode: 26bee...3fd

Skrevet

Pleier du og kjøpe sko uten og prøve skoen på først? 

Skrevet

Når barnet har foten i skoen kan man lettere se om det blir kjipping, om man glir forover i skoen eller om borrelåsene etc er for løse osv. 

Skrevet

Sjelden jeg har barnet med. Passer dei ikke, bytter jeg di bare igjen. 

Anonymkode: 58e54...364

Skrevet
18 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Nei, men det er fordi at jeg kan mene noe om hvordan skoen kjennes ut på foten min. En 1, 2 og nå min treåring gjør ikke det. Jeg kunne tredd på henne en sko som er tre størrelser for store eller en størrelse for liten uten at hun hadde hatt noen mening om det. 

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For eksempel så er noen sko smale og om ikke foten til barnet er det så kan det være ubehagelig. I tillegg så har vi målt før både i cm å tatt ut sålen, men tatt skoen på og funnet ut av vi burde gå opp eller ned i str allikevel.

Anonymkode: 26bee...3fd

19 minutter siden, topaz skrev:

Når barnet har foten i skoen kan man lettere se om det blir kjipping, om man glir forover i skoen eller om borrelåsene etc er for løse osv. 

Takk for svar, dette gjorde meg litt klokere! 

Skrevet

Min hadde meninger om at de ikke var deilige å ha på etc. i treårsalderen. Hadde typisk preferanser på den ene paret over det andre. Pleier å oppfordre til en joggetur med dem på også. Ser fort da om det blir helt feil. Også pleier vel de i skobutikken å klemme foran for å se om de sitter greit. 

Skrevet

Barn har forskjellig form på føttene, og selv om de ikke sier så mye så er det mye man kan se når skoen er på. :)

Min sønn har f.eks. tydeligvis en veldig uvanlig form på foten, for det er mange sko vi ikke får lukket borrelåsene ordentlig på og mange vintersko han ikke får presset hælen nedi, selv om de ser både en og to størrelser for store ut når vi måler foten mot sålen.

Anonymkode: 456be...05e

Skrevet

Mange skobutikker har åpent kjøp, så jeg pleier å benytte meg av det.

Har opplevd at barnet umiddelbart reagerte på å få for smal sko på i butikken, men har også opplevd å ikke kunne konkludere med noe som helst fordi det ikke passet barnet å prøve sko akkurat da...

Så nå kjøper jeg brede sko og prøver hjemme. Synes det er det absolutt enkleste. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjelden jeg har barnet med. Passer dei ikke, bytter jeg di bare igjen. 

Anonymkode: 58e54...364

Akkurat nå kjente jeg at jeg ble skikkelig misunnelig på din mulighet til å få TO alene-turer til en butikk i løpet av en 14-dagers periode.

Urimelig misunnelig og litt irritert, faktisk.

Likevel fremdeles så åndsfrisk at jeg innser at det er jeg som trenger mer fri, og ikke deg det er noe i veien med.

Liten digresjon her, altså.

Skrevet

Jeg vet hva slags sko andremann og førstemann trenger. Storsett drar jeg på shopping alene og orker ikke ta med barna pga sko. Jeg klarer å kjøpe så mye mer og gå innom flere butikken alene enn med mann og 3 barn på slep. Jeg kjøper de sko jeg vet,passer.i kassen avtaler jeg om å bytte om det ikke passer. Så om det ikke passer,tar jeg med barnet. Stortsett passer det,som sagt og jeg kan virkelig ikke huske når jeg måtte returnere. Tredjemann er en annen sak. Han har sånn rar fot. Jeg har kjøpt noe sko og måtte bytte allerede og han er bare 18 måneder. Barna er altså forskjellige.

Anonymkode: 6d55c...034

Skrevet

Min eldste har bred fot og høy rist og veldig mange sko får han ikke engang på seg. Så greit å ha han med. 

Anonymkode: a03ea...70b

Skrevet
9 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Fryktelig usaklig... en treåring sier ikke stort om hvordan skoen passer. Som hi sier; blinker de eller har rett farge, passer de. Eneste man finner ut er hvor lette de er å få på og av. 

Anonymkode: c5c44...5e6

Skrevet
8 timer siden, Julie (: skrev:

Min hadde meninger om at de ikke var deilige å ha på etc. i treårsalderen. Hadde typisk preferanser på den ene paret over det andre. Pleier å oppfordre til en joggetur med dem på også. Ser fort da om det blir helt feil. Også pleier vel de i skobutikken å klemme foran for å se om de sitter greit. 

Hehe, ja den klemminga er jo skikkelig nyttig😂

Skrevet

Jeg har lært at det er veldig lurt å prøve skoene først til barn! Noen sko er små i str,noen er stor i str,noen har vært så smale at jeg ikke har fått foten hans oppi skoen osv. Kjøper aldri mer sko uten at han prøver de først.

Anonymkode: 225a2...f56

Skrevet

Sålen på en sko kan godt passe til foten, men det betyr ikke at skoen gjør det. For meg er det en selvfølge at ungene prøver skoene i skobutikken, får gå litt fram og tilbake sånn at vi kan se om de ser gode ut, og de var ikke gamle (yngre enn 3 år), da de tydelig viste om de likte skoene eller ikke. Og det hadde ikke med blinkende lys eller rosa prinsesser å gjøre. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men det er fordi at jeg kan mene noe om hvordan skoen kjennes ut på foten min. En 1, 2 og nå min treåring gjør ikke det. Jeg kunne tredd på henne en sko som er tre størrelser for store eller en størrelse for liten uten at hun hadde hatt noen mening om det. 

Hun ville vel ha sagt au? 

Anonymkode: 6c319...f0a

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fryktelig usaklig... en treåring sier ikke stort om hvordan skoen passer. Som hi sier; blinker de eller har rett farge, passer de. Eneste man finner ut er hvor lette de er å få på og av. 

Nei det er ikke usaklig, ingen føtter er like og en 3 åring sier fra om skoen er vond om du som forelder hører, og du som forelder ser om ikke skoen passer til foten. 

Jeg har mange barn i bhg som har sko de nekter og ta på blink eller ei for de er vonde og jeg har barn under 3 år.

Skrevet
2 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Nei det er ikke usaklig, ingen føtter er like og en 3 åring sier fra om skoen er vond om du som forelder hører, og du som forelder ser om ikke skoen passer til foten. 

Jeg har mange barn i bhg som har sko de nekter og ta på blink eller ei for de er vonde og jeg har barn under 3 år.

I så fall, så har frøkna mi helt normale føtter som passer alle sko, for hun har aldri uttrykt misnøye for noen sko. Vi har aldri måtte bytte sko etter de har vært prøvd på og... Hvordan ser jeg som forelder at skoen ikke passer? En sandal er jo lett å se, men en sko hvor hele foten er pressa oppi? Har jeg aldri sett 🙈

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I så fall, så har frøkna mi helt normale føtter som passer alle sko, for hun har aldri uttrykt misnøye for noen sko. Vi har aldri måtte bytte sko etter de har vært prøvd på og... Hvordan ser jeg som forelder at skoen ikke passer? En sandal er jo lett å se, men en sko hvor hele foten er pressa oppi? Har jeg aldri sett 🙈

Du merker jo om de sitter godt på, om de er veldig løse eller veldig stramme osv. Jeg syns feks. Superfit sko passet perfekt til mine barn sine føtter som små, mens min søster syns de er stramme siden barna hennes har bredere føtter. Altså, folk har forskjellige føtter.

Joggesko kunne jeg kjøpt uten at barna var med, men stivere sko (vintersko og goreTex tursko) er vanskeligere å få riktig uten barnet med.

Anonymkode: 41659...19d

Skrevet
55 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Alle barn gjør ikke det nei. Yngste min bare krøller tærne og løper videre. Kanskje han ville sagt noe om det gjorde direkte vondt, men det er ingenting i veien for å krølle tærne eller belaste foten feil, uten at han kan si noe om det, selv om det er ubehagelig. 

Anonymkode: 1fb6b...027

Skrevet

Sønnen min har høy rist så hadde jeg ikke tatt han med så hadde det blitt mange bomkjøp. Han fikk sine første vinterstøvler i 1-årsgave og de var alt for små over rista men kjøpt i en kjede langt unna så fikk ikke bytta. Lengden er og ganske viktig så de har sko å vokse i da føttene vokser fort. Så slipper man å kjøpe nye sko stadig vekk.

Anonymkode: 53671...85f

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når du ikke får på skoen eller nå bruke makt men den skal passe i lengden (ifølge sålen som du tar ut) da vet du i hvertfall at skoene ikke passer :) Jeg har selv brede føtter og sliter så klart med å få på meg smale sko selv om de skal passe i lengden. Sønnen min har høy rist så jeg får ikke på han sko med lav rist.

Anonymkode: 53671...85f

Skrevet

Vrist. Det heter vrist. En rist er ikke en del av normal anatomi i foten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...