Gå til innhold

Hvem melder jeg til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det straffbart å sikre barn feil i bil? Eller er det ikke straffbart med mindre barnet blir skadet i en ulykke der det viser seg at barnet er sikret feil?

Jeg har en 2-åring (14 kg, 89 cm) og en 4,5 åring (17 kg og 104 cm). De bor 50/50 og hos barnefar sitter jenta på 4,5 på pute (uten rygg) og jenta på 2 år sitter i beltestol med bilens 3-punktsseler. 

Dette er for meg uakseptabelt, mens far mener dette er helt ok. Det er 15 minutter kjøring i 80-sone fra barnehagen og hjen til far. 

Hvem kontakter jeg? Jeg er redd for barna.

Anonymkode: 35e49...181

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt politiet og be dem ha en kontroll på strekningen.

Anonymkode: b288c...de5

Skrevet

Beltestol og pute er jo for større barn. Pute gir mindre sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner.

https://www.vegvesen.no/_attachment/58689/binary/480417

Jeg er tilbøyelig å foreslå det samme som første som svarte - kontakt politiet og be dem ha kontroll ved barnehagen.

Ellers kan du også få far med på familievernkontoret og diskutere det der. Vil tro far ønsker å spare penger? I så fall ville jeg spurt ham direkte hvordan han vil føle det hvis et eller begge av barna blir skadet unødvendig fordi han ikke ville sikre dem godt nok.

Anonymkode: 076d1...662

Skrevet

Sett stolene dine i fars bil når han har ungene?

Skrevet

Hun eldste sitter dessverre lovlig. Hun som er under 15 kg skal sikres i klasse 2 stol, med fempunktssele. Hun kan, etter loven, sitte forovervendt. 

Anonymkode: cffde...fdf

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun eldste sitter dessverre lovlig. Hun som er under 15 kg skal sikres i klasse 2 stol, med fempunktssele. Hun kan, etter loven, sitte forovervendt. 

Jeg kan jo føye til at MIN 5-åring som er 17 kg sitter bakovervendt fortsatt. Jeg påpeker hva som er lov, ikke hva som er trygt. 

Skrevet

Jeg ble skadet i bilulykke da jeg var ungdom. Satt i midten bak. 3 punkts sele.kræsjet i 70 km/t. 

Har smerter 24/7 og er ufør. Ikke så gøy.

Anonymkode: 17a65...bd7

Skrevet

Han mener at minstejenta kan sitte i beltestol siden hun er nesten 15 kg. Men hun er jo lita, jeg hadde ikke vurdert det på et par år. 

Mulig det er lov med pute, men beltestol anbefales jo av "alle" ser jeg (søkte litt på nett). Er tryggere ift kollisjon, spesielt fra siden.

Anonymkode: 35e49...181

Skrevet

Men kan ikke far bruke de samme setene som du bruker? Er vel bare å levne de i barnehagen hvis det er der dere gjør byttet?

Hvis barna er 2 og 5 år, så har dere vel vært sammen til for under 2 år siden? Da har vel far også vært med å betale for bilsetet som minst 1 av barna sitter i i din bil?

Anonymkode: 6de40...8ec

Skrevet

Ta det opp med far/inviter til famvern.kontor. Tragisk for all fremtids samarbeid å melde politiet før far. Da fremstår du som psyko for politiet og gratulerer med samarbeidet videre.

Anonymkode: ac1d5...a47

Skrevet

hans samvær , du har ingenting og si, slutt og fremstill faren til dine barn slik.

Anonymkode: 71f13...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...