Gå til innhold

Vaginalprolaps, noen som har opplevd dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget at noe vev kommer ut av tissen når jeg sitter på do. Det gnager og svir når jeg sitter, og kjennes løst ut når jeg går... Jeg har kontaktet gynekolog i dag, men har ikke fått time ennå... 

Noen som kan fortelle meg litt om dette? Hva som skjer, kan det rettes på? Blir litt stresset kjenner jeg... p

Anonymkode: 72d46...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når fødte du sist?

Anonymkode: 83a5b...9ea

Skrevet

2011... 

Skrevet

Jeg hadde ufullstendig uterovaginalt prolaps. Jeg var på sjekk hos gyn å fikk det bekreftet og beskjed om at jeg skulle få time til operasjon. I påvente av operasjon satt de inn en ring/pessar av noe slag pga hyppig forverring. Dette var noe de brukte å gjøre på eldre med prolaps om de var så gamle at det ikke var nødvendig med operasjon. 

Det er mange forskjellige operasjoner som kan gjøres i forhold til hvilken type prolaps du har. Jeg var egentlig satt opp til en annen type operasjon, men da jeg var i samtale med gyn ved innleggelse dagen før operasjon så ble det besluttet å gjøre det på en annen måte. Jeg hadde mer smerter etter operasjonen jeg tok enn det jeg hadde hatt ved den de i utgangspunktet skulle ta, men ved å ta denne operasjonen så kan jeg  fortsatt kan få barn om jeg ønsker det, men vaginal fødsel er utelukket. 

Jeg var innlagt på sykehuset i to netter. En dag før operasjon og en dag etter. Første natten hjemme etter operasjon var den verste i forhold til smerter og jeg kunne ikke løfte i noen uker etter, hoste eller trykke når jeg var på toalettet. 

Min operasjon var vellykket til en viss grad. Det er bedre enn det var, men ikke bra. Faller alt tilbake der det var før operasjonen kan de forsøke å foreta operasjonen på nytt, men prognosene for operasjon andre gang er dårligere enn etter første operasjon. Deretter må man ta en vurdering sammen med gyn på om noe mer kan gjøres. 

Spør gjerne om det er noe du lurer på:) 

Anonymkode: e03af...bd4

Skrevet

Tusen takk for st du tok deg tid til å svare! Hvor lang tid tok det fra du ble diagnostisert til du ble operert? Var det noen gang aktuelt med bare konservativ behandling? Er det noe du ikke kan gjøre nå? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for st du tok deg tid til å svare! Hvor lang tid tok det fra du ble diagnostisert til du ble operert? Var det noen gang aktuelt med bare konservativ behandling? Er det noe du ikke kan gjøre nå? 

Bare hyggelig:) 

det tok 3-4 uker fra jeg ble diagnostisert til jeg ble operert. Fikk i utgangspunktet beskjed om at jeg måtte belage meg på å vente i 3 mnd, men fordi forverringen kom så fort så ble operasjonen fremskyndet. Det var snakk om at de så tydelig forverring etter kun 48 timer og derfor ble det satt inn en ring for å holde livmor på plass midlertidig til jeg fikk time til operasjon.

I mitt tilfelle var det ikke aktuelt med noe annet enn operasjon da livmor var sunket så langt ned at livmortappen lå like innenfor skjedeåpningen og forverringen kom så fort som den gjorde. Hadde jeg ikke gjennomført operasjonen så kan det hende jeg hadde endt opp med en totalprolaps innen kort tid.

Jeg har ikke fått noe informasjon om at det er noe jeg kan gjøre nå. Jeg skal fortsatt ikke trykke så veldig når jeg er på toalettet og kjenner det «river» oppi der om jeg gjør det, så bruker avføringsmidler. Bortsett fra det har jeg ikke fått noe restriksjoner eller noe jeg kan/ikke kan gjøre nå annet enn at det dessverre ikke er alltid operasjonen er vellykket og om den er det så er det ikke nødvendigvis noe som varer. Nå er det to år siden jeg tok operasjonen å de kan som sagt gjøre ett nytt forsøk om det løsner, men de gjør aldri inngrepet mer enn to ganger. Inngrepet jeg tok var en relativ ny måte å operere på å jeg mottok en spørreundersøkelse i ettertid hvor jeg måtte svare på spm om tiden etter operasjon, om den var vellykket etc. 

I utgangspunktet skulle de foreta en operasjon hvor de fjernet ett område formet som en V på både fremre og bakre skjedevegg og deretter sy sammen for å stramme opp, samt og fjerne store deler av livmortappen. I følge informasjonen jeg fikk, om jeg hadde blitt gravid så hadde jeg blitt sengeliggende i svangerskapet å de kunne ikke garantere at jeg ville klart å bære frem ett barn. Det barnet ville i så fall blitt født veldig prematurt. Siden jeg er under 30 år og ikke kunne garantere at jeg aldri kom til å ønske ett barn til, ble det besluttet å foreta denne andre operasjonen hvor de har sydd ett nett fast i øverste del av livmoren min som de har festet i ryggen. Da kan jeg gå gjennom ett svangerskap, men vaginal fødsel er utelukket. 

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare hyggelig:) 

det tok 3-4 uker fra jeg ble diagnostisert til jeg ble operert. Fikk i utgangspunktet beskjed om at jeg måtte belage meg på å vente i 3 mnd, men fordi forverringen kom så fort så ble operasjonen fremskyndet. Det var snakk om at de så tydelig forverring etter kun 48 timer og derfor ble det satt inn en ring for å holde livmor på plass midlertidig til jeg fikk time til operasjon.

I mitt tilfelle var det ikke aktuelt med noe annet enn operasjon da livmor var sunket så langt ned at livmortappen lå like innenfor skjedeåpningen og forverringen kom så fort som den gjorde. Hadde jeg ikke gjennomført operasjonen så kan det hende jeg hadde endt opp med en totalprolaps innen kort tid.

Jeg har ikke fått noe informasjon om at det er noe jeg kan gjøre nå. Jeg skal fortsatt ikke trykke så veldig når jeg er på toalettet og kjenner det «river» oppi der om jeg gjør det, så bruker avføringsmidler. Bortsett fra det har jeg ikke fått noe restriksjoner eller noe jeg kan/ikke kan gjøre nå annet enn at det dessverre ikke er alltid operasjonen er vellykket og om den er det så er det ikke nødvendigvis noe som varer. Nå er det to år siden jeg tok operasjonen å de kan som sagt gjøre ett nytt forsøk om det løsner, men de gjør aldri inngrepet mer enn to ganger. Inngrepet jeg tok var en relativ ny måte å operere på å jeg mottok en spørreundersøkelse i ettertid hvor jeg måtte svare på spm om tiden etter operasjon, om den var vellykket etc. 

I utgangspunktet skulle de foreta en operasjon hvor de fjernet ett område formet som en V på både fremre og bakre skjedevegg og deretter sy sammen for å stramme opp, samt og fjerne store deler av livmortappen. I følge informasjonen jeg fikk, om jeg hadde blitt gravid så hadde jeg blitt sengeliggende i svangerskapet å de kunne ikke garantere at jeg ville klart å bære frem ett barn. Det barnet ville i så fall blitt født veldig prematurt. Siden jeg er under 30 år og ikke kunne garantere at jeg aldri kom til å ønske ett barn til, ble det besluttet å foreta denne andre operasjonen hvor de har sydd ett nett fast i øverste del av livmoren min som de har festet i ryggen. Da kan jeg gå gjennom ett svangerskap, men vaginal fødsel er utelukket. 

Tusen takk igjen! Jeg har ikke fått tak i gynekologen ennå, og får det tidligst om en uke. Ringte fastlegen, som ikke var på jobb. Fikk snakket med en annen lege på legekontoret, som skulle sende henvisning til sykehuset. Så får vi se hvordan det går.. Blir litt stresset kjenner jeg! Det er ubehagelig å gå, og ubehagelig  å sitte. 

Fikk du noen råd om hvordan du skulle forholde deg i mellomtiden? 

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk igjen! Jeg har ikke fått tak i gynekologen ennå, og får det tidligst om en uke. Ringte fastlegen, som ikke var på jobb. Fikk snakket med en annen lege på legekontoret, som skulle sende henvisning til sykehuset. Så får vi se hvordan det går.. Blir litt stresset kjenner jeg! Det er ubehagelig å gå, og ubehagelig  å sitte. 

Fikk du noen råd om hvordan du skulle forholde deg i mellomtiden? 

Jeg fikk ingen råd om hvordan jeg skulle forholde meg i mellomtiden nei. Det var ubehagelig, men jeg fungerte. Det eneste var at jeg skulle kontakte gyn.avdelingen på sykehuset direkte om det var noe istedenfor å gå via fastlegen. Jeg var for eksempel inne på sykehuset å klippet trådene på spiralen 3 ganger siden livmoren sank så trådene havnet på utsiden til stadighet. De forsto nesten ikke hvordan det var mulig siden de hadde klippet så mye hver gang, men det var også sånn de så hvor fort det sank slik at jeg fikk satt inn for å holde på plass midlertidig og fikk operasjon raskere enn planlagt. 

Ett alternativ er at du ringer til gyn. Avdelingen på ditt sykehus, sier det skal være sendt en henvisning og lurer på om det er noe du kan gjøre frem til du får time på grunn av ubehag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...