Gå til innhold

Hva legger du i dette uttrykket om en kvinne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At hun er "flott".

F.eks. "Han syntes Anna var så utrolig flott", eller "Han hadde glemt hvor flott hun var"?

Og hva om man sier det samme, men bruker ordet "fin".

Er det bare to forskjellige måte å uttrykke seg på, eller mener dere det ligger ulike betydninger i disse to uttrykkene?

Anonymkode: 8e9a6...a93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott for meg er mennesker som ikke er en man snur seg etter på gata men en som er hele pakka når man blir kjent med de. 

Fin er et overfladisk ord jeg bruker kun om utseende uten å kjenne de. 

Flott bruker jeg altså bare om folk jeg kjenner. 

Sier ikke mitt bruk er fasiten men slik bruker jeg det. 

Anonymkode: 722d9...3b6

Skrevet

Jeg bruker ikke flott om mennesker, det er litt ganmeldags. Minner meg om gamle damer som sier «kjekk» om jenter. «Det var en kjekke pike!» Kjekk for meg er en tiltrekkende (på en maskulin måte) mann.

Flott er noe som er fint. «Så flott at du kan hjelpe meg litt!». Folk er ikke flotte

Anonymkode: 1353a...ebc

Skrevet

Å omtale andre mennesker som flotte, er ensbetydende at de er fine/ vakre. Slik jeg tolker det da :-)

Skrevet

Begge deler er positivie omtaler, stort mer enn det legger jeg ikke i det - for som vi ser av de svarene som allerede har kommet så varierer det hvordan ulike personer "graderer" uttrykkene.

Anonymkode: 7cb8d...8e2

Skrevet

Jeg bruker flott om noen som er mer enn bare pene på utsiden. De jeg omtaler som flotte har gjerne en god utstråling, er hyggelige og imøtekommende, oppegående, kler seg stilig og ser kanskje bra ut. Utseendet er faktisk litt underordnet, men de må ha hele pakka. 

Skrevet

For meg er flott mer altomfattende, og jeg må gjerne vite litt om vedkommende. Fin går mest på utseende, og gjerne på litt yngre damer/menn. Åse Kleveland er flott, «tilfeldig yngre, pen dame/mann hvor som helst» er fin. Bruker for så vidt fin på andre måter også («fin inni og utenpå»),  men med flott tenker jeg noen som er litt høyreist, som «tar» et rom og som utstråler selvtillit.

Skrevet

I å være flott legger jeg også gjerne egenskaper som sterk, klar, modig og åpen. 

Skrevet

Jeg tenker at noen som er flotte kanskje har pynta seg litt ekstra, at de er litt ekstra stilige. 

Når noen er fin, kan det bety det samme, men noen som er et fint menneske, er fin på innsiden. 

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flott for meg er mennesker som ikke er en man snur seg etter på gata men en som er hele pakka når man blir kjent med de. 

Fin er et overfladisk ord jeg bruker kun om utseende uten å kjenne de. 

Flott bruker jeg altså bare om folk jeg kjenner. 

Sier ikke mitt bruk er fasiten men slik bruker jeg det. 

Anonymkode: 722d9...3b6

Jeg også. En flott fyr eller en flott dame trenger ikke være vakker. 

Skrevet

Tenker som en annen her skriver at det er noen som er ekstra stilige, men på en klassisk måte. En som tar vare på seg selv, legger flid i utseende sitt og kanskje kunne bodd i Holmenkollen. 

Men det kommer an på hvilken setning det brukes i. Hvis noen sier «hn er et flott menneske» tenker jeg det har med personlighet å gjøre». 

Anonymkode: 39888...207

Skrevet

Flott!! Hærlig å bli påminnet at en FLOTT mann kalte meg for FLOTT DAME rett etter jeg skremte han vekk med vilje, og fikk han til å avslutte det hele før det starta. Han vet ikke det da.. Han er nok skremt bort for godt. Det er vel bare slik jeg gjør med menn jeg liker...... :-) Flott for meg er en fyr som er skikkelig flott. Altså ordentlig og grei og fin å se på.

Anonymkode: eee81...561

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...