Gå til innhold

Lånekassen og foreldrestipend


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg lurer på om noen har vært i samme situasjon eller lignende. Jeg fødte mitt barn i høstsemestret, og søkte da på foreldrestipend hos Lånekassen. Fikk svar etter 3 måneder med tålmodighet om at jeg får avslag på søknaden, fortvilet! De begrunnet dette med at jeg ikke hadde rett på utdanningsstøtte under vårsemestret fordi jeg ikke tok eksamen og dermed ikke er anset som det de kalte for "aktiv student". Er dette en gyldig betingelse?

Eneste kriteriet er vel at jeg må ha rett til utdanningsstøtte 4 måneder i forkant av fødselen? Noe jeg hadde rett på i vårsemestret, og man har vel rett på utdanningsstøtte helt fram til man blir 60 stp forsinket, noe jeg ikke er da jeg aldri har søkt på lån og stipend hos Lånekassen (har studert på egne midler). ps. tok ikke eksamen pga. graviditetsplager har lagt ved legeerklæring med klagen. 

Har sendt inn klage, og må vente i 12 uker ytterligere! Jeg lurer derfor på, er det noen som har søkt på foreldrestipend og fått avslag, men fikk medhold i sin klage? Er dette en gyldig betingelse av dem å kreve at jeg består i mine eksamener for å ha rett på utdanningsstøtte, har man ikke rett på utdanningsstøtte så lenge man ikke er forsinket? 

Håper noen kan komme med noen beroligende og fornuftige svar! Tusen Takk! 

Lise 

Anonymkode: b014d...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...