Gå til innhold

Hva gjør din 8, 9 og 10 åring av husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Insp av en annen tråd.

Kan 8 åringer lage middag uten tilsyn ? Jeg mener at det kan ikke et barn gjøre.  Kokende vann, plater som skal skrus av osv. 

Steke egg, pannekaker, vafler  kan jeg gå med på men en full middag ? 

Mine barn på 7, og 9 hjelper til hjemme. Går med søppel, koster gulv, bretter sine egene klær, tørker over vaskene. Er faste oppgaver så når jeg ber om hjelp gir jeg konkrete oppgaver, rydd skohyllen ,   Tøm kattesenden osv osv. 

Anonymkode: baa70...770

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eneste mine på 9 og 10,5 år skal gjøre er og holde rommet ryddig og rent og rydde etter seg selv ved måltider

Anonymkode: cc678...cff

Skrevet

Tvillinger på 9 år

Brette og legge på plass egne klær, rydde tingene sine, rydde sine ting etter måltid, pakke og rydde ut av svømmebag, støvsuge under bordet hvis de har smulet mye når de har spist.

Anonymkode: 8493a...711

Skrevet

Av faste oppgaver har de bare å holde orden på rommet og rydde på plass eget tøy.

Ellers gjør de det jeg ber de om, når jeg ber de om det. I dag har f.eks 9 og 10 åringene sammen ryddet ut av oppvaskmaskinen, dekket bordet og hjulpet til med middagen og ryddingen etterpå.

De lager ikke middag alene, men av og til lager de middag sammen med meg. Forrige gang var det 9-åringen som lagde chili con carne etter nettsiden matstart.no

Anonymkode: be7f3...b7a

Skrevet

tvillinger på 7 , snart 8 år: rydder ut av oppvaskmaskin, rydder hus, dekker bord, støvsuger, går med søppel. tv 2 hjelper til med å lage mat, jeg er i nærheten å instruerer. har ikke lov til å lage varmmat når jeg ikke er hjemme. tv2 baker, jeg bistår litt her og. de vil helst gjøre selv.

10 åringen lager hele måltid, men har ikke lov om jeg ikke er hjemme. ellers går med søppel, støvsuger, tørker støv etc. 

Skrevet

Men lager de middag? 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men lager de middag? 

Min 10 åring baker gjærdeiger og steker dem, lager pannekaker, supper, koker makaroni og steker egg selv. Kan lage middag og.

Skrevet
4 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Min 10 åring baker gjærdeiger og steker dem, lager pannekaker, supper, koker makaroni og steker egg selv. Kan lage middag og.

Da mener jeg ikke posesuppe. 

Skrevet

Mine mellom 7 og 11 rydder, tørker støv og støvsuger eget rom, setter inn sitt eget i oppvaskmaskinen, pakker gym- og treningstøy, pakker ut etter trening, og holder orden i egen skolesekk. 

Legger på plass eget tøy etter at vi voksne har brettet. En sjelden gang bretter de selv.

De har i tillegg en liten oppgave eller to hver dag, som f. eks. hente post, ta ut søppel, rydde ut av oppvaskmaskin, hjelpe å lage middag, klippe plen osv. De velger oppgaver selv. 

11-åringen får lov til å lage mat hvor det er mulig å brenne og kutte seg uten å være ved siden av en voksen. De andre er for små, men de øver sammen med oss. 

Anonymkode: 7dec7...32e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da mener jeg ikke posesuppe. 

Du var jo en solstråle. Nei, han lager både posesupper og supper fra bunn av. 

Skrevet

Ingenting; vi gjør alt for vår lille gullklump :strix:

Anonymkode: 09d62...f18

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting; vi gjør alt for vår lille gullklump :strix:

Anonymkode: 09d62...f18

:kvalm::rasende:

Anonymkode: ba786...de9

Skrevet

Min 8 åring skal rydde rommet og vaske badet hver uke. Glemmer det ofte. 

Ellers er hun superflink å passe babyen (jeg er i nærheten, men får gjort andre ting). Hun bistår med mat og oppvask, bretter tøy, henter post, tømmer oppvaskmaskin, osv. 

Anonymkode: 5f2ea...b86

Skrevet

8 år: Støvsuge noen rom, reie senga, rydde inn i oppvaskmaskinen, mate katten, hente posten

Anonymkode: 57138...337

Skrevet

11 år, vaske og brette sine egne klær, holde orden på rommet sitt, rydde ut av oppvaskemaskinen, bytte på senga og lage middag hver torsdag 

Anonymkode: 169a0...ad9

Skrevet

Ingen faste daglige oppgaver på7-åringen vår. Hun hjelper til med det jeg ber om (med noen protester til tider..) Glad i å bake og hjelpe til med matlaging, men er langt unna å gjøre alt selv. Må holde rommet sitt ryddig, men jeg må minne på det ser jeg.. 

Anonymkode: 58447...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...