Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #1 Skrevet 12. mai 2018 Jeg sliter veldig med å forstå dette med uførhet. Jeg hører om mennesker som sliter veldig med psykiske og fysiske plager. Som knapt fungerer i det hele tatt og sliter med å finne motivasjon til å leve videre. Mennesker som alle rundt skjønner skulle vært ufør. Men så får de det ikke innvilget. Mens for andre så er det så lett å få det innvilget, fordi de er slitne eller har vondt i en finger. Det er en person i tidlig 20-årene som er aktiv og delvis godt kjent på sosiale medier. Hun ble ufør på grunn av ME i ganske ung alder. Men hun er en av de mest aktive personene jeg noen gang har sett innen hobbyen hennes og har store prosjekter på gang hele tiden. Det er lett å finne seg jobb innen den interessen. Orker hun å styre på sånn burde hun da kunne jobbe iallefall 50%? Leste også en kommentar i en gruppe på facebook. Ei som hadde en ellers god oppvekst våknet opp alene en natt for foreldre hadde bestemt seg for å gå på fest. Skjønner at det var skremmende, og det burde absolutt ikke skje, men å bli ufør som voksen for at man våknet opp alene en gang? Synes hele uføropplegget virker så useriøst. Sitter de og kaster terninger og spinner hjul på hvem som skal få det innvilget? Anonymkode: 24f5e...836
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 Jeg vet ikke hva hun bekjente av deg orker, men selv en med mild grad av me har livet sitt betraktelig redusert i henhold til en frisk en. Og du ser ikke hva som foregår blant husets 4 vegger. er selv ufør med Me og det har vært en lang og hard vei. Tror fortsatt me blir uglesett og det er langt fra bare utmattelse. Man ser ikke symptomene Anonymkode: 71aff...a4e
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 Jeg tenker at det er mye mer som ligger bak enn det du vet Anonymkode: c1e6d...232
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 Jeg er ufør selv. Etter en bilulykke. Jeg syns det høres rart ut at noen får ufør rett i fanget. Tok meg 8 år før jeg fikk ufør, selvom mange leger og spesialister sa 100 % ufør fra dag én. Nav har ikke vært vrange med meg, men det har vært en lang reise til å bli ufør. Nav sin begrunnelse for å vente , er at jeg var ung da ulykken skjedde. Noen andre som var i bilulykke, fikk ufør med engang, fordi de var over 50 år da det skjedde. Det jeg vet, er at man kan se frisk ut og man kan ha gode dager. Ingen som vet hva som skjer bak husets fire vegger. Hater når noen sier :" Åh så fresh og fin du ser ut ! Du ser helt frisk ut ! Nå rr formen bra?" Det er bursdagsselskap. Har dusja og sminket meg, men føler meg helt j..... Ingen som ser hva jeg sliter med. Hvis jeg orker å gå på kino en kveld, får jeg høre det! Ingen som ser at jeg ligger 3 dager i senga pga det kinobesøket. Og ingen vet at jeg har knasket smertestillende som sukkertøy på kinoen. Så , ikke døm når man ikke har peiling. 😊 Anonymkode: 06330...8a1
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 At man har svingende perioder skjønner jeg jo godt selv. Men når en person blir ufør før man i det hele tatt har starter jobblivet så stusser jeg jo litt når denne personen er ganske aktiv på sosiale medier hver dag og viser fullt kjør hele tiden. Anonymkode: 24f5e...836
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 Jeg har selv utmattelse sykdom slik henne du beskriver. Du skal vere veldig forsiktig med og tenke at hun er frisk, kun fordi hun poster bilder på sosialemedier. Hva vet vel du om at dei bildene er fra i dag? Det kan vere gamle bilder som hun har postet når hun låg i sengen sin. Og kanskje det hjelper på sykdommen hennes at hun er aktiv? Man må lage energi for å få energi i kroppen veit du? Og er det ikke bra hun har en hobby? Skal hun se i veggen kun fordi hun er ufør? Anonymkode: 79c2a...82c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: At man har svingende perioder skjønner jeg jo godt selv. Men når en person blir ufør før man i det hele tatt har starter jobblivet så stusser jeg jo litt når denne personen er ganske aktiv på sosiale medier hver dag og viser fullt kjør hele tiden. Anonymkode: 24f5e...836 Er du en person som tror på alt du ser på sosiale medier? Anonymkode: 79c2a...82c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har selv utmattelse sykdom slik henne du beskriver. Du skal vere veldig forsiktig med og tenke at hun er frisk, kun fordi hun poster bilder på sosialemedier. Hva vet vel du om at dei bildene er fra i dag? Det kan vere gamle bilder som hun har postet når hun låg i sengen sin. Og kanskje det hjelper på sykdommen hennes at hun er aktiv? Man må lage energi for å få energi i kroppen veit du? Og er det ikke bra hun har en hobby? Skal hun se i veggen kun fordi hun er ufør? Anonymkode: 79c2a...82c Det er ikke snakk om gamle bilder, men livestreaming og snapping. Men her følte vi oss tydeligvis ganske truffet Anonymkode: 24f5e...836
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men her følte vi oss tydeligvis ganske truffet Unødvendig kommentar, men det viser holdningen din Anonymkode: c1e6d...232
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke snakk om gamle bilder, men livestreaming og snapping. Men her følte vi oss tydeligvis ganske truffet Anonymkode: 24f5e...836 Så stusselig du er, Hi! Anonymkode: 38103...d88
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke snakk om gamle bilder, men livestreaming og snapping. Men her følte vi oss tydeligvis ganske truffet Anonymkode: 24f5e...836 Føler meg ikke truffet i det hele tatt, men synes ikke man skal kritisere noe man ikke vet så mye om. Mange pleier å sette på seg en maske og anstrenger seg for å virke bra. Men man ser aldri hvor mye det koster. Så tror egentlig ikke du vet så veldig mye Anonymkode: 71aff...a4e
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Føler meg ikke truffet i det hele tatt, men synes ikke man skal kritisere noe man ikke vet så mye om. Mange pleier å sette på seg en maske og anstrenger seg for å virke bra. Men man ser aldri hvor mye det koster. Så tror egentlig ikke du vet så veldig mye Anonymkode: 71aff...a4e Men hvis det er slik at vedkommende kan være aktiv og drive med livestreaming hver dag så indikerer ikke det at hun setter på seg en maske og blir helt utslått i flere dager etterpå, dnarere tvert om. Anonymkode: 383f6...b79
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvis det er slik at vedkommende kan være aktiv og drive med livestreaming hver dag så indikerer ikke det at hun setter på seg en maske og blir helt utslått i flere dager etterpå, dnarere tvert om. Anonymkode: 383f6...b79 Hva vet du om hun ligger resten av døgnet? Anonymkode: c1e6d...232
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ufør selv. Etter en bilulykke. Jeg syns det høres rart ut at noen får ufør rett i fanget. Tok meg 8 år før jeg fikk ufør, selvom mange leger og spesialister sa 100 % ufør fra dag én. Nav har ikke vært vrange med meg, men det har vært en lang reise til å bli ufør. Nav sin begrunnelse for å vente , er at jeg var ung da ulykken skjedde. Noen andre som var i bilulykke, fikk ufør med engang, fordi de var over 50 år da det skjedde. Det jeg vet, er at man kan se frisk ut og man kan ha gode dager. Ingen som vet hva som skjer bak husets fire vegger. Hater når noen sier :" Åh så fresh og fin du ser ut ! Du ser helt frisk ut ! Nå rr formen bra?" Det er bursdagsselskap. Har dusja og sminket meg, men føler meg helt j..... Ingen som ser hva jeg sliter med. Hvis jeg orker å gå på kino en kveld, får jeg høre det! Ingen som ser at jeg ligger 3 dager i senga pga det kinobesøket. Og ingen vet at jeg har knasket smertestillende som sukkertøy på kinoen. Så , ikke døm når man ikke har peiling. 😊 Anonymkode: 06330...8a1 Dette var som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg var også ute for en ulykke, men har i tilleg en sykdom som ble oppdaget, når det nesten var for sent. Sykehuset mente at jeg skulle søke ufør på flekken, men jeg hadde på den tiden , selv om jeg var ung, en god karriere og holdt på med litt videreutdanning, så jeg fikk friskemeldt meg. Men tilbakefallene av sykdommen stod i kø og tilslutt klarte ikke kroppen mer. Så jeg havnet i nav systemet. Til tider var jeg mer på sykehus enn jeg var hjemme og på jobb. Jeg mistet tilslutt jobben for der jeg jobbet kunne de ikke ha en dødssyk person gående, de måtte ha en som kunne være frisk hele tiden og jobbe 100%. Det var litt vanskelig fra sykesengen. Kampen om å komme seg på jobb ble for slitsom , så etter mye frem og tilbake, gikk jeg med på å søke ufør og fikk det nesten med en gang. Ingen kan se på meg at jeg er syk, så har jeg mange ganger fått slengt etter meg kommentarer som : hvorfor er du ufør, du er jo ikke syk. Vel når de blir kjent med meg, så skjønner de fleste hvorfor. i perioder er jeg aktiv, men jeg har også perioder hvor jeg er nede for telling i ukesvis. Jeg er pasient på smerteklinikk og bruker smertelindring og annen medisinsk lindring hver dag. Utad ser jeg helt normal ut, men i perioder, er jeg blek som et laken og og øynene er blasse og da får jeg kommentarer om at jeg ser syk ut og bør oppsøke lege 😀 Det er sykdommen min som gjør at jeg er inne i alle disse fasene, men tydeligvis så skjønner ikke folk dette, for når jeg ser frisk ut, så tenker de at da er jeg også frisk. De hverken ser eller hører den indre kampen som går ut på å klare hverdagen uten å bukke under.. Hadde jeg kunne velge hadde jeg foretrukket å være frisk og uten sykdom, men nå kan vi dessverre ikke velge sånt selv og da må man takle det så godt det lar seg gjøre.. Å være ufør er ingen dans på roser...hverken på den ene eller den andre måten, så jeg tror ikke så mange, med vettet i behold, prøver å lyve på seg sykdom for å få seg en uføretrygd. Da jeg fikk innvilget ufør, så fant jeg også fort ut hvem som var mine virkelige venner og hvem som ikke var det. Minst 90% av vennene mine forsvant med uførestønaden. Plutselig var jeg ikke verdt en dritt. Man snakker om lavstatus yrker, men å være ufør det er virkelig lavstatus det... man er så lavt nede på rangstigen at folk blir flau av å ha deg som venn.. , tror dere det er noe festlig ?? Dere som misunner oss uføre, det uføre vi har havnet i, dere fortjener rett å slett å ende opp i samme smørja selv, for først da kan dere forhåpentligvis forstå noe som helst. Dere burde skamme dere. Anonymkode: 9bd3f...77b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ufør selv. Etter en bilulykke. Jeg syns det høres rart ut at noen får ufør rett i fanget. Tok meg 8 år før jeg fikk ufør, selvom mange leger og spesialister sa 100 % ufør fra dag én. Nav har ikke vært vrange med meg, men det har vært en lang reise til å bli ufør. Nav sin begrunnelse for å vente , er at jeg var ung da ulykken skjedde. Noen andre som var i bilulykke, fikk ufør med engang, fordi de var over 50 år da det skjedde. Det jeg vet, er at man kan se frisk ut og man kan ha gode dager. Ingen som vet hva som skjer bak husets fire vegger. Hater når noen sier :" Åh så fresh og fin du ser ut ! Du ser helt frisk ut ! Nå rr formen bra?" Det er bursdagsselskap. Har dusja og sminket meg, men føler meg helt j..... Ingen som ser hva jeg sliter med. Hvis jeg orker å gå på kino en kveld, får jeg høre det! Ingen som ser at jeg ligger 3 dager i senga pga det kinobesøket. Og ingen vet at jeg har knasket smertestillende som sukkertøy på kinoen. Så , ikke døm når man ikke har peiling. 😊 Anonymkode: 06330...8a1 Enig ! Tok 8 år for min samboer også å få uføre fordi alt skulle prøves . Trafikkulykke her også Anonymkode: 232cb...d21
*Miss Marple* Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke snakk om gamle bilder, men livestreaming og snapping. Men her følte vi oss tydeligvis ganske truffet Anonymkode: 24f5e...836 Oisann. Hverken smart eller hyggelig du.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 Jeg er ufør. På facebook og snap kan du finne bilder/statuser av ting jeg gjør med barna, kinoturer, badeturer, hobbyer osv. Det du ikke får se på snap/facebook er at jeg ofte må velge mellom badetur med barna eller husarbeid, jeg får ikke til begge deler på en dag. Man ser ikke hvor vondt jeg har mens jeg tvinger meg til å gjøre ting som gir meg en viss grad av livskvalitet. Man ser ikke at jeg legger meg mye tidligere enn hva jeg selv har lyst til, for å orke en ny dag. Ja jeg har en "restarbeidsevne", men den er ikke konstant og man vet aldri når jeg får til eller ikke. Jeg kunne kanskje klart en deltidsjobb, men da hadde jeg ikke klart en hverdag utenom. Jeg kommer aldri til å poste drittdagene mine på facebook bare for å unngå at noen skal tro jeg er frisk fordi jeg orket en tur på badeland i går. Anonymkode: ffdca...4c0
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 Usynlige lidelser. Det er vanskelig å forstå og vanskelig for andre å forholde seg til, fordi de er usynlige. Det betyr derimot ikke at de ikke finnes, bare fordi de ikke synes for folk flest. For mitt vedkommende, så kan jeg love deg tre ting: - de dagene jeg er skikkelig dårlig, da ser du meg ikke. Da er jeg inne, og subber i pysj, om jeg orker å subbe. Jeg snapper ikke klokka fem om morgenen når jeg ikke har sovet et sekund fordi astmaanfallet ikke ville gi seg, og fordi bivirkningene av medisinene gjør at jeg har hjertebank og skjelver. - jo verre jeg er, jo viktigere er det for meg at jeg ikke ser syk ut om jeg må ut. Så ser du meg en dag i friske farger og pent sminket, så er det sannsynlig at jeg bedriver kamuflasje. Om jeg ikke ser dårlig ut, så føler jeg meg litt bedre, og jeg slipper å svare på alle utsagn om at jeg ser sliten ut. Jeg burde kanskje gjort det motsatt, men det blir ikke jeg glad av, og om du hadde blitt glad av det, det blåser jeg i grunnen i. - Er jeg glad for at jeg har 50% uføretrygd? Absolutt, for alternativet hadde vært verre. Ville jeg heller vært frisk? Uten tvil. Der mange friske bommer, er der de ser bilder, snapper, livestream av noen som gjør noe morsomt, og antar at den "farta" det ligger an til på bildet gjelder hele dagen. For det er sånn man har det selv. Det var sånn jeg hadde det, før jeg fikk en kronisk, usynlig lidelse. Jeg var i butikken på morgenen, var på stranda med ungene, kom hjem og klipte plenen, malte noen vinduslister, bakte ei kake og lagde grillmat til hele familien pluss noen venner til kvelds. Er man først i farta, så er man jo det. Inntil noe sier stopp. Du kan fortsatt få en snap av meg der jeg maler vinduer, men det var kanskje det jeg fikk til den dagen. Så kommer det kanskje en snap av bare bein i solstolen. For deg ser det ut som jeg soler meg. Jeg sitter der, fordi det er det jeg orker, men det er mye hyggeligere for meg å fremstille det som om det er et valg. Så jeg kan jo skylde meg selv også, om folk tror jeg har ljugd meg til en uføretrygd. For jeg liker å fremstille meg selv som mye friskere enn jeg er, og det vet jeg at jeg ikke er alene om. Anonymkode: c58bd...2b5
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 Alle poster jo glasbilder på sosiale medier. Du ser jo ikke den ekte hverdagen. La oss si at denne personen har tre timer i døgnet hun kan være aktiv. Resten av dagen ligger hun i senga eller på sofaen og hviler. Ikke fordi hun koser seg og slapper av med en tv-serie, men fordi hun må skru helt av og hvile og ta seg inn etter dagens utskeielser (som kanskje har vært for mye og gjør at hun trenger et par dager total hvile for å komme seg igjen). Mest sannsynlig kan hun ikke se på TV/høre på radio/lydbok denne tiden heller, men må ha det stille og mørkt. Jeg er også ufør og kan helt fint ta med barna på stranda, en tur i byen eller på kino. Jeg kan derimot ikke gjøre alt dette på samme dag. Jeg kan heller ikke gjøre dette på samme dag som jeg lager noe særlig til middag, gjør husarbeid eller går på foreldremøte. Jeg har et bestemt antall timer/bestemt mengde energi til rådighet til aktivitet og når den er brukt opp, må resten av dagen brukes til hvile. Det dreier seg om tøff prioritering. Noen dager må tid med barna vike for et foreldremøte eller å bake en kake til en dugnad. Andre dager blir det Fjordland til middag fordi jeg har valgt å ta med barna på noe. Jeg ser sikkert frisk ut når du ser meg, men når jeg ligger under dyna i et mørkt rom og er kjempedårlig fordi jeg var tre timer i svømmehallen med barna igår, så ser du meg ikke. Slutt å døm, du kjenner ikke hele bildet. Anonymkode: d0691...598
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har selv utmattelse sykdom slik henne du beskriver. Du skal vere veldig forsiktig med og tenke at hun er frisk, kun fordi hun poster bilder på sosialemedier. Hva vet vel du om at dei bildene er fra i dag? Det kan vere gamle bilder som hun har postet når hun låg i sengen sin. Og kanskje det hjelper på sykdommen hennes at hun er aktiv? Man må lage energi for å få energi i kroppen veit du? Og er det ikke bra hun har en hobby? Skal hun se i veggen kun fordi hun er ufør? Anonymkode: 79c2a...82c Men kanskje hun kunne lage energi i kroppen på å gjøre noe samfunnsnyttig da? For eksempel jobbe... Anonymkode: f3192...07d
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #21 Skrevet 13. mai 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men kanskje hun kunne lage energi i kroppen på å gjøre noe samfunnsnyttig da? For eksempel jobbe... Anonymkode: f3192...07d Du skjønner vel at ingen vil ansette noen som kanskje kan jobbe to dager i uken, men som ikke vet før samme dagen om de ikke klarer likevel. Som kanskje må dra etter halv dag fordi nå gikk det ikke likevel osv. Det er også forskjell på å klare en time i svømmehallen på en god dag og 8 timer på jobb . Anonymkode: ffdca...4c0
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #22 Skrevet 13. mai 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men kanskje hun kunne lage energi i kroppen på å gjøre noe samfunnsnyttig da? For eksempel jobbe... Anonymkode: f3192...07d Det hadde vært helt supert hvis det fantes plass i arbeidslivet til alle med litt ustabil restarbeidsevne, men sånn er det ikke. Anonymkode: c1e6d...232
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå