Gå til innhold

Det er kafé, ikke café

Anbefalte innlegg

Skrevet

Café er en foreldret skrivemåte som har blitt fullstendig erstattet av kafé.

Det samme gjelder sjåfør (som ikke lenger er chauffeur), kviss (som ikke lenger er quiz), skvåsj (som ikke lenger er squash), oransje (som ikke lenger er orange), lunsj (som ikke lenger er lunch), jus (som ikke lenger er juice) og jogurt (som ikke lenger er yoghurt).

Anonymkode: 9ad1f...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK. Så det er ikke lov å skrive det, eller er det to skrivemåter?

Jeg kommer til å fortsette å skrive café, så håper jeg at jeg klarer irritere folk. Hater politifolk som deg. 😘

Anonymkode: cd3ed...0af

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

OK. Så det er ikke lov å skrive det, eller er det to skrivemåter?

Jeg kommer til å fortsette å skrive café, så håper jeg at jeg klarer irritere folk. Hater politifolk som deg. 😘

Anonymkode: cd3ed...0af

Ikke lov å skrive café, men dessverre er det fortsatt lov å skrive quiz og yoghurt.

Skrevet

Kvise og skvåsj?!😂 Er da ingen som skriver det.

Anonymkode: 8a97b...d87

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kviss'

Skrevet

Kviss'

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takler ikke folk som forsøpler språket med de engelske skrivemåtene. Det ser så stygt ut i norske setninger.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det samme gjelder sjåfør (som ikke lenger er chauffeur), kviss (som ikke lenger er quiz), skvåsj (som ikke lenger er squash), oransje (som ikke lenger er orange), lunsj (som ikke lenger er lunch), jus (som ikke lenger er juice) og jogurt (som ikke lenger er yoghurt).

Var med helt du skrev kviss og skvåsj😅

Anonymkode: 9df52...2aa

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takler ikke folk som forsøpler språket med de engelske skrivemåtene. Det ser så stygt ut i norske setninger.

Kanskje du skal prøve litt meditasjon eller snakke med en psykolog? God bedring!

Anonymkode: c2e4d...822

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Engelske uttrykk bør da skrives på engelsk 😂

Anonymkode: fc577...11b

Skrevet

Jeg er så gammeldags at jeg sier/skriver slendrian , lurendreier, kasettbånd, gledespike , og omforladels. Men oransj, kviss og jogurt blir bare merkelig «lat» skrivemåte syntes jeg, og ikke fornorsket.

Anonymkode: c503d...cc0

Skrevet

Den dagen jeg ser "kviss" skrevet noen steder utenom nrk super, så ok. 

Anonymkode: 613fd...de6

Skrevet

Er du evneveik? 

Kviss? Skvåsj? Ikke faen om du får meg til å bruke det 😂😂

Anonymkode: 9725f...10a

Skrevet

Ingen kommer noen gang til å få meg til å skrive kviss eller skvåsj. Så stygt norsk plutselig ble når du skrev det sånn. 

Anonymkode: ff538...8f7

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lov å skrive café, men dessverre er det fortsatt lov å skrive quiz og yoghurt.

Kommer aldri til å skrive verken "jogurt" eller "kviss". Er egentlig veldig for ortografisk skrivemåte, men de ordene blir for unaturlige for meg. Det ser rett og slett stygt ut. 

Anonymkode: 5813d...b9c

Skrevet

Lurer på hva folk her inne hadde sagt dersom jeg hadde begynt å skrive sørvis istedenfor service :P
Det er faktisk en lovlig skrivemåte etter norsk ordbok..

Poenget mitt med dette er at enkelte ord fins det flere måter å skrive på, både godkjente og de på sedvane..
Café er på sedvane og derfor ikke direkte feil..

Anonymkode: 685f7...df2

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv sverger jeg til vertshus, kusk, kunnskapstevling, saft, gulrød, dugurd, saft ennå en gang og melkeringe.

Anonymkode: 00de3...7c5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på hva folk her inne hadde sagt dersom jeg hadde begynt å skrive sørvis istedenfor service :P
Det er faktisk en lovlig skrivemåte etter norsk ordbok..

Poenget mitt med dette er at enkelte ord fins det flere måter å skrive på, både godkjente og de på sedvane..
Café er på sedvane og derfor ikke direkte feil..

Anonymkode: 685f7...df2

Sedvane holder ikke i normering av skriftspråk, altså. Der utarbeides det rettskrivingsnormer, som skiller seg fra feilskriving ved at den ene er rett og den andre feil.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer aldri til å skrive verken "jogurt" eller "kviss". Er egentlig veldig for ortografisk skrivemåte, men de ordene blir for unaturlige for meg. Det ser rett og slett stygt ut. 

Anonymkode: 5813d...b9c

Jogurt og kviss syns jeg ikke er stygge; men skvåsj!?!? Altså - hallo?

Skrevet

Her blir jeg bare lei meg. Dere er grunnen til at det norske språket dør ut. På Island kommer ikke slike lånord med i språket engang -- som er grunnen til at telefon på islandsk er "sími". Skulle ønske nordmenn brydde seg nok om språket sitt til å gjøre det samme.

- HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her blir jeg bare lei meg. Dere er grunnen til at det norske språket dør ut. På Island kommer ikke slike lånord med i språket engang -- som er grunnen til at telefon på islandsk er "sími". Skulle ønske nordmenn brydde seg nok om språket sitt til å gjøre det samme.

- HI

Så flytt til Island. 

Skrevet
På 5/12/2018 den 14.34, Anonym bruker skrev:

Hva er feil med yoghurt?

Anonymkode: 9d5c3...c33

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er feil med yoghurt?

Y er en vokal på norsk, men spiller rollen til konsonanten j i yoghurt, og det er også en unødvendig h.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så flytt til Island. 

Heller snakk engelsk enn å fordærve språket ditt.

Skrevet

Y er en vokal på norsk, men spiller rollen til konsonanten j i yoghurt, og det er også en unødvendig h.

Men det er jo ingen som skriver jogurt

Skrevet

Men det er jo ingen som skriver jogurt

Beklager for å skuffe deg.

cadab172e0b370ff0c61a44a8d10aeff.gif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...