Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #1 Skrevet 12. mai 2018 Barnet mitt på 11 har en bestekompis. De er utrolig masse sammen og sover over hos hverandre ofte. Barnet kommer fra en annen kultur enn oss og er vant til å følge voksnes døgnrytme, har et (etter min mening) veldig dårlig kosthold (barnet spiser bare om det er burger, brus, godis) og er tydeligvis vant til å få spille helt ubegrensa. Det er veldig viktig for meg å legge til rette for at de fortsetter å være gode venner, for jeg ser det betyr mye for dem begge. Men, jeg blir altså gal. Kameraten vil bare ha sjokoladefrokostblanding og søtsaker. Spiser ikke når vi andre spiser. Blir helt sjokkert når jeg sender dem ut for å leke. Vi må være stille til langt utpå formiddagen fordi han sover. Han er rett og slett ganske irriterende å ha på besøk, men jeg føler jeg må tråkke så forsiktig fordi jeg vil ikke at han ikke skal ville komme hit lenger heller :/ Hjelp, hva gjør jeg? Anonymkode: b9e75...d41
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 Ditt hus, dine regler. Enkelt og greit, men når du lar han styret hjemmet ditt så har du tapt. Anonymkode: f3b03...5c5
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 Så store barn klarer helt fint å forstå at det er andre regler i andres hjem enn deres eget. Hold på dine regler, han slutter ikke å besøke vennen sin for det. Anonymkode: a5ecf...7d1
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ditt hus, dine regler. Enkelt og greit, men når du lar han styret hjemmet ditt så har du tapt. Anonymkode: f3b03...5c5 Dette. Anonymkode: ad55f...59f
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 Unger har svært godt av å lære at det finnes ulike sett med regler ulike steder. Anonymkode: 0c9db...284
*Miss Marple* Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 Signerer ditt hus, dine regler. Man skal selvsagt ta hensyn til alle gjester, men å liste seg rundt etter normal morgentid og kjøpe inn annen slags mat hadde jeg ikke gjort. Jeg tviler på om han sluttet å komme til dere selv om dere ikke tilrettelegger så veldig, og han har bare godt av å lære at folk lever forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 Hadde aldri giddet å dulle sånn. Gutten min er ofte på overnatting hos en kompis som er mer kveldstrøtt, og da må han likevel legge seg samtidig med kameraten og stå opp når det er morgen. Det endrer faktisk ikke på vennskapet, selv om han innrømmer at han ligger våken lenge og venter på å falle i søvn. Han vet meget godt at det er foreldrene i det huset som bestemmer leggetidene. Ingen tvinger ham opp dagen etter. Men det er unger og hunder og leven fra tidlig morgen, så alle våkner jo. Anonymkode: 41e30...b52
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 Det vil være en stor fordel for denne gutten å få litt god norsk oppdragelse. Stå på! Anonymkode: 54eeb...e94
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 Har du prøvd å vekke en trøtt 11-åring på morgenen? Sikker på at vi kan leie ut soverommet til sønnen vår til korpsøvelse uten at han våkner. Selvfølgelig skal dere ikke gå på tå på morgenen. Jeg hadde heller ikke kjøpt inn usunn mat. Hvis han ikke liker det dere spiser kan han få en skive el. Anonymkode: 477a5...41c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 Kjenner meg dessverre delvis igjen. Min sønns bestevenn har helt andre rutiner enn oss + spiser kun en type brød med en type pålegg - som må serveres på et gitt tidspunkt (som selvfølgelig ikke stemmer overens med våre rutiner), har søvnproblemer som holder meg våken halve natten (og vekker yngre søsken), sier aldri fra om noe (gråter av tørst fremfor å si ifra - drikker selvfølgelig ikke vann, kun en type saft, som vi ikke normalt har) osv. Jeg prøver å tilrettelegge så godt jeg kan, men nå, etter 7 år, er jeg sliten og dessverre lei hele gutten. Det blir greitt med noen ukers pause i sommer, så kan jeg starte med blanke ark og ny giv etter sommeren. Anonymkode: 3a8ef...164
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 Selvfølgelig vil vennen bare ha sjokoladefrokostblanding hos dere hver gang. Han er jo vant med spesial behandling hos deg. Du må vise klart og tydelig at det er du som er den voksne i huset, ellers tror han jo at alle andre også har det slik som han selv, han har det tydeligvis like fritt hjemme også. Synes forøvrig at måten du beskriver dette barnet er veldig usympatisk, og på den andre siden sier du at du ønsker besøk av han. Litt dobbelt moral i mine øyne. Det er ikke ungen som er irriterende, det er oppførselen hans, og den har du lagt til rette for selv. Anonymkode: bf4f7...b09
NonJuan Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ditt hus, dine regler. Enkelt og greit, men når du lar han styret hjemmet ditt så har du tapt. Anonymkode: f3b03...5c5 Helt enig Klokt og velskrevet! Dårlig innflytelse er ikke en bra kompis heller. Just sayin' NJ
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du prøvd å vekke en trøtt 11-åring på morgenen? Sikker på at vi kan leie ut soverommet til sønnen vår til korpsøvelse uten at han våkner. Selvfølgelig skal dere ikke gå på tå på morgenen. Jeg hadde heller ikke kjøpt inn usunn mat. Hvis han ikke liker det dere spiser kan han få en skive el. Anonymkode: 477a5...41c Men hvis han hadde vært så vanskelig å vekke, så hadde det jo ikke vært noen grunn til at hi sin familie må være stille fordi han sover Anonymkode: 82dc5...f87
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig vil vennen bare ha sjokoladefrokostblanding hos dere hver gang. Han er jo vant med spesial behandling hos deg. Du må vise klart og tydelig at det er du som er den voksne i huset, ellers tror han jo at alle andre også har det slik som han selv, han har det tydeligvis like fritt hjemme også. Synes forøvrig at måten du beskriver dette barnet er veldig usympatisk, og på den andre siden sier du at du ønsker besøk av han. Litt dobbelt moral i mine øyne. Det er ikke ungen som er irriterende, det er oppførselen hans, og den har du lagt til rette for selv. Anonymkode: bf4f7...b09 At ungen ikke er irriterende, men oppførselen hans, er det største pedagogiske pisset jeg leser her inne!!! 😂 Anonymkode: 2ab8d...34b
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #15 Skrevet 12. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: At ungen ikke er irriterende, men oppførselen hans, er det største pedagogiske pisset jeg leser her inne!!! 😂 Anonymkode: 2ab8d...34b Bryr meg svært lite om hva folk mener om meningene mine. Særlig når det er snakk om barn! Anonymkode: bf4f7...b09
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #16 Skrevet 12. mai 2018 Gjem vekk det som ikke kan spises daglig, f.eks sjokoladefrokostblanding. Fortell ditt barn at når "jonas" er på besøk, så får dere ikke sjokoladefrokostblanding, for Jonas forstår ikke at man ikke kan spise det til alle måltider. Evt bare gjem det vekk og si at dere er fri, eller har sluttet å kjøpe det fordi det er så mye sukker i det. ikke ha godter og søtsaker fremme. Gi beskjed om at når han har spist den maten du serverer, eller i hvert fall noe av det, så blir det dessert etterpå. Ville ikke listet meg rundt om morgenen. Ville heller støvsugd, startet vaskemaskin og oppvaskmaskin. Bråkt mest mulig innenfor rimelighetens grenser innenfor normale klokkeslett. Fortell han gjerne også at når han er hos dere, så er det deres regler som gjelder. Om han ønsker å ligge våken og lese el.l. halve natten, så må han gjerne det, men din sønn må få sove når han er trøtt. Fortell også gjerne hva slags planer dere har for påfølgende dag, og si at da må alle stå opp slik at dere rekker å gjøre det. Du kan jo gjerne være et forbilde for denne gutten, og vise han at ikke alle familier gjør det samme, og at man må tilpasse seg dem man er hos. Anonymkode: af206...505
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #17 Skrevet 12. mai 2018 Synes problemstillingen er rar . Her har alle vennene til ungene forskjellige vaner hjemme i fra... Men endrer da ikke regler eller kostholdet vårt grunnet besøk. Klart dersom det er allergier eller at en venn ikke kan spise svin, kan jeg tilrettelegge litt for... Hadde aldri i verden gjort alle de tingene du beskriver? Mitt hjem, mine regler. Enkelt å greit ... Anonymkode: bcf74...7e9
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #18 Skrevet 12. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner meg dessverre delvis igjen. Min sønns bestevenn har helt andre rutiner enn oss + spiser kun en type brød med en type pålegg - som må serveres på et gitt tidspunkt (som selvfølgelig ikke stemmer overens med våre rutiner), har søvnproblemer som holder meg våken halve natten (og vekker yngre søsken), sier aldri fra om noe (gråter av tørst fremfor å si ifra - drikker selvfølgelig ikke vann, kun en type saft, som vi ikke normalt har) osv. Jeg prøver å tilrettelegge så godt jeg kan, men nå, etter 7 år, er jeg sliten og dessverre lei hele gutten. Det blir greitt med noen ukers pause i sommer, så kan jeg starte med blanke ark og ny giv etter sommeren. Anonymkode: 3a8ef...164 Hjelpes, at dere orker å ha dette barnet på besøk? Hadde mitt barn holdt på slik om natten hadde jeg aldri prakket han på andre! Anonymkode: 7641a...43d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #19 Skrevet 12. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner meg dessverre delvis igjen. Min sønns bestevenn har helt andre rutiner enn oss + spiser kun en type brød med en type pålegg - som må serveres på et gitt tidspunkt (som selvfølgelig ikke stemmer overens med våre rutiner), har søvnproblemer som holder meg våken halve natten (og vekker yngre søsken), sier aldri fra om noe (gråter av tørst fremfor å si ifra - drikker selvfølgelig ikke vann, kun en type saft, som vi ikke normalt har) osv. Jeg prøver å tilrettelegge så godt jeg kan, men nå, etter 7 år, er jeg sliten og dessverre lei hele gutten. Det blir greitt med noen ukers pause i sommer, så kan jeg starte med blanke ark og ny giv etter sommeren. Anonymkode: 3a8ef...164 At du gidder. Send ham hjem. Anonymkode: 41e30...b52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå