Gå til innhold

Er jeg gjerrig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi en en gjeng venninner som har kjent hverandre siden videregående. Vi har barn som begynner å bli store. Nå skal en av oss sin datter konfirmere seg, og de andre lurer på om vinskap kjøpe en gave samme. Mange hiver seg på. Selv holder jeg igjen. Der er fordi vi er mange som har hatt konfirmanter tidligere år uten av venneinnegjengen har gitt samlet gave. Min gutt ble konfirmert for fem år siden. Da var det gave kun fra de fire nærmeste av gjengen (en fra hver) som også var invitert i konfirmasjonen. Ingenting fra resten. Han hadde opplevd å miste sin bror ett år før så det var en spesiell begivenhet.  Ett år senere har venninne to konfirmant: ingen samlet gave fra gjengen. Så har venninne tre to konfirmanter to år på rad og venninne fire har også en det året. Ingen samlet gave fra gjengen, kun fra de to som var invitert (vi er alle gode venninner, men med ulike konstellasjoner av hvor nære vi er den enkelte).

Så derfor tenker jeg at det nå blir litt rart hvis alle skal spleise på gave til venninne fem som har konfirmant i år. Hun som foreslår er en som er barnløs, men er veldig nær hun som har konfirmant nå og derfor også er den eneste av oss som skal i konfirmasjonen. Jeg kjenner ikke gutten som skal konfirmeres, ha truffet ham tre ganger, og jeg tviler på at han vet hvem jeg er.

Kan legge til at vi bor litt spredd i ulike byer i Norge.

Er det teit å si nei? Kan jo vise til at de to andre som Haddeland konfirmant i mai og september i fjor ikke fikk gave.

Føler at det blir surt og gjerrig å si nei? 

Anonymkode: 8e8f6...5c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det helt ok å si nei. Si at du ikke har tenkt å gi gave, at dere ikke har en slik relasjon.

Skrevet

Du kan jo si at du allerede har kjøpt gave? 

Anonymkode: ce886...0e0

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det går ikke, det vil de rett og slett ikke tro på, og det vil dessuten bli avslørt.

hi

Skrevet

Nei, det går ikke, det vil de rett og slett ikke tro på, og det vil dessuten bli avslørt.

hi

Hvorfor vil det bli avslørt?

Anonymkode: b8928...39b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil det bli avslørt?

De vil jo spørre hva jeg har kjøpt, og så må jeg lage, og så skal jo hun ene i konfirmasjonen, vil sikkert tilby seg å ra med min gave, hun vil se at den mangler på gavebordet og i samtale med vertinnen vil det komme for en dag.

hi

Skrevet

De vil jo spørre hva jeg har kjøpt, og så må jeg lage, og så skal jo hun ene i konfirmasjonen, vil sikkert tilby seg å ra med min gave, hun vil se at den mangler på gavebordet og i samtale med vertinnen vil det komme for en dag.

hi

Ok, jeg misforsto. Jeg trodde du hadde tenkt til å gi gave, men ville ikke spleise

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjempesmart å lyve🤦🏼‍♀️

Anonymkode: aa462...d8f

Skrevet

hi

For all del, ikke vikle deg inn i et nett av løgner. Det slår bare tilbake på deg selv. Bare vær ærlig og si at du ikke hadde tenkt å kjøpe gave. Det er heller ikke surmaga å påpeke at ingen av de andre konfirmantene har fått gave fra alle, så det har uansett ikke vært en tradisjon.

Anonymkode: 8c6bc...e2e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For all del, ikke vikle deg inn i et nett av løgner. Det slår bare tilbake på deg selv. Bare vær ærlig og si at du ikke hadde tenkt å kjøpe gave. Det er heller ikke surmaga å påpeke at ingen av de andre konfirmantene har fått gave fra alle, så det har uansett ikke vært en tradisjon.

Anonymkode: 8c6bc...e2e

Enig!

Anonymkode: 106db...e21

Skrevet

Hi her. Å Lygre har aldri vært noe alternativ . Lurer bare på om det er veldig gjerrig og surt å si nei til å være med på gave.

Skrevet

Kan du ikke bare spørre hvorfor dere skal begynne å spleise på gave til konfirmanter i gjengen nå, siden dere ikke har gjort det før? Jeg vil tro at du ikke er den eneste som stusser. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

hi

Ikke lyv, bare si nei takk til å delta. Det er ikke naturlig for deg, og hun som er nærmest får gi det som passer for henne.

Spør de veldig om hvorfor, så si som du sa her: dere har ikke gjort det før, og denne ungdommen kjenner ikke deg.

Anonymkode: 3fe6d...287

Skrevet

Jeg syns det er hyggelig at venninner gir gave. Men, ikke vinskap i konfirmasjonsgave. Det syns jeg ikke passer seg som gave. Rett og slett utrolig kjedelig gave. Hun kan jo ikke drikke vin på mange år. Heller et flott sett med smykker og øredobber. Eller noe annet fint. Jeg syns pengegave er nyttig. Mine ønsker seg bare penger og ingen ting. Pengene blir spart på konto.

Anonymkode: 827aa...bf0

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er hyggelig at venninner gir gave. Men, ikke vinskap i konfirmasjonsgave. Det syns jeg ikke passer seg som gave. Rett og slett utrolig kjedelig gave. Hun kan jo ikke drikke vin på mange år. Heller et flott sett med smykker og øredobber. Eller noe annet fint. Jeg syns pengegave er nyttig. Mine ønsker seg bare penger og ingen ting. Pengene blir spart på konto.

Anonymkode: 827aa...bf0

Du har rett og slett ikke evner til å forstå at vinskap er autokorr og det skulle stå vi skal? 😂 Les hi en gang til

Anonymkode: 33593...2df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...