Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Hvordan i huleste kan man hente inn beste verdivurdering på et hus når alle eiendomsmeglerne er venner privat ? Er det sånn det fungerer, at de jobber i forskjellige firmaer, men på bakrommet så samarbeider de ? Anonymkode: b3c88...936
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Hva snakker du om? Verdivurderingen har jo ikke noe med meglers omgang med kolleger å gjøre. Det har noe med markedet å gjøre, hva folk generelt er villige til å betale for lignende boliger på det tidspunktet verdivurderingen blir gjort. Selvsagt blir den da svært lik uavhengig sv hvem du spør. Markedet forandrer seg jo ikke bare fordi du velger en ny megler... Anonymkode: 0b009...260
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva snakker du om? Verdivurderingen har jo ikke noe med meglers omgang med kolleger å gjøre. Det har noe med markedet å gjøre, hva folk generelt er villige til å betale for lignende boliger på det tidspunktet verdivurderingen blir gjort. Selvsagt blir den da svært lik uavhengig sv hvem du spør. Markedet forandrer seg jo ikke bare fordi du velger en ny megler... Anonymkode: 0b009...260 Ja, da er det jo noe som skurrer når naboen som har et falleferdig hus som er eldre enn mitt, får en verdivurdering som er en diger villa verdig... , mens jeg som har et hus på samme alder og som er dobbelt så stort og nyoppusset, får en skamdårlig verdivurdering... Så da vil det altså si at markedet er villig til å betale i dyre dommer for noe som ligner søppel, mens en velholdt bolig, er noe de helst vil ha gratis ?? Anonymkode: b3c88...936
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, da er det jo noe som skurrer når naboen som har et falleferdig hus som er eldre enn mitt, får en verdivurdering som er en diger villa verdig... , mens jeg som har et hus på samme alder og som er dobbelt så stort og nyoppusset, får en skamdårlig verdivurdering... Så da vil det altså si at markedet er villig til å betale i dyre dommer for noe som ligner søppel, mens en velholdt bolig, er noe de helst vil ha gratis ?? Anonymkode: b3c88...936 Hvor store tomter følger med disse to husene? Hvordan er utsikten på husene? Hvordan er planløsningen på husene? Har dere pusset opp på en måte som appellerer til målgruppen? Hvilke stiler har husene? Hvor mange soverom, bad osv? Mange ting som spiller inn. Dessuten; du vet vel at til syvende og sist spiller verdivurderingen null rolle? Man kan ha så høy verdivurdering man bare vil. Det er et kvalifisert gjett fra meglers side. Det er kjøperne som til syvende og sist bestemmer hva boligen er verdt Anonymkode: 0b009...260
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor store tomter følger med disse to husene? Hvordan er utsikten på husene? Hvordan er planløsningen på husene? Har dere pusset opp på en måte som appellerer til målgruppen? Hvilke stiler har husene? Hvor mange soverom, bad osv? Mange ting som spiller inn. Dessuten; du vet vel at til syvende og sist spiller verdivurderingen null rolle? Man kan ha så høy verdivurdering man bare vil. Det er et kvalifisert gjett fra meglers side. Det er kjøperne som til syvende og sist bestemmer hva boligen er verdt Anonymkode: 0b009...260 Jeg har fenomenal utsikt med sjøutsikt på 3 kanter og sol hele veien rundt,naboen har et likedan hus , bare 1/3 mindre og som ligger i en undersolt dal med utsikt rett i en fjellvegg. Jeg har 6 store soverom , hun har 3 store soverom, vi har begge to bad, hun har 200 Kvm større tomt enn meg og ellers så er stilen den samme hvite i begge husene.. vi er i familie med hverandre og dette familiemedlemmet har denne megleren i sin omgangskrets.. Anonymkode: b3c88...936
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fenomenal utsikt med sjøutsikt på 3 kanter og sol hele veien rundt,naboen har et likedan hus , bare 1/3 mindre og som ligger i en undersolt dal med utsikt rett i en fjellvegg. Jeg har 6 store soverom , hun har 3 store soverom, vi har begge to bad, hun har 200 Kvm større tomt enn meg og ellers så er stilen den samme hvite i begge husene.. vi er i familie med hverandre og dette familiemedlemmet har denne megleren i sin omgangskrets.. Anonymkode: b3c88...936 Javel. Har du bedt samme megler gi dere en verdivurdering da? Og igjen; han kan gi så høy verdivurdering han bare vil. Det betyr ikke at kjøperne er villig til å betale den summen for boligen. Anonymkode: 0b009...260
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Javel. Har du bedt samme megler gi dere en verdivurdering da? Og igjen; han kan gi så høy verdivurdering han bare vil. Det betyr ikke at kjøperne er villig til å betale den summen for boligen. Anonymkode: 0b009...260 Ja, dessverre så,spurte jeg samme megler, da det ikke er så mange å velge mellom her hvor vi holder til , så det blir de samme hos meg som hos henne.. Anonymkode: b3c88...936
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, dessverre så,spurte jeg samme megler, da det ikke er så mange å velge mellom her hvor vi holder til , så det blir de samme hos meg som hos henne.. Anonymkode: b3c88...936 Har du spurt hvorfor dere har fått så mye dårligere verdivurdering da? Anonymkode: 0b009...260
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du spurt hvorfor dere har fått så mye dårligere verdivurdering da? Anonymkode: 0b009...260 Nei, men det var vel det neste steget ifh til denne verdivurderingen, at vi har tenkt å be de utdype hvorfor det er så himla stor prisforskjell, så,får vi se da om megleren har et godt nok svar på det. Anonymkode: b3c88...936
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #10 Skrevet 11. mai 2018 Tidspunktet for verdivurderingen har også mye å si. Dersom det har vært flere salg i området ETTER at megler satt verdien på det andre huset, så kan det være årsaken til forskjellen. Det er også forskjell på verdivurdering som skal brukes til salgs vs. refinansiering av boliglån. Anonymkode: 7e59b...248
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 Du betaler for megleren oh han tilbyr deg en tjeneste. Er du ikke fornøyd klager du! Anonymkode: accf8...dcd
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 På 11.5.2018 den 18.33, Anonym bruker skrev: Tidspunktet for verdivurderingen har også mye å si. Dersom det har vært flere salg i området ETTER at megler satt verdien på det andre huset, så kan det være årsaken til forskjellen. Det er også forskjell på verdivurdering som skal brukes til salgs vs. refinansiering av boliglån. Anonymkode: 7e59b...248 Så summen blir mindre ved verdivurdering vdr refinansiering eller omvendt ? Anonymkode: b3c88...936
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Så summen blir mindre ved verdivurdering vdr refinansiering eller omvendt ? Anonymkode: b3c88...936 Ja. Det er fordi en verdivurdering er egentlig en ferskvare, dvs at verdien som blir satt er basert på markedet akkurat der og da og kanskje 4 mnd fram i tid (med mindre det skjer drastiske ting i markedet). Når man skal refinansiere et lån vil jo den verdien som blir satt være garanti for banken i flere år framover og da blir teoretisk verdi lavere for å sikre seg for svingninger i markedet. Anonymkode: 7e59b...248
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja. Det er fordi en verdivurdering er egentlig en ferskvare, dvs at verdien som blir satt er basert på markedet akkurat der og da og kanskje 4 mnd fram i tid (med mindre det skjer drastiske ting i markedet). Når man skal refinansiere et lån vil jo den verdien som blir satt være garanti for banken i flere år framover og da blir teoretisk verdi lavere for å sikre seg for svingninger i markedet. Anonymkode: 7e59b...248 Skjønner 😊 Anonymkode: b3c88...936
MrsRose Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 De bruker også eksterne programmer for å fastsette. Ene programmet heter «eiendomsverdi for meglere». Du kan lese mer på eiendomsverdi.no. Her legger man inn data og så kalkulerer den blandt annet basert på nylige solgte sammenlignbare objekter. spør megler om hvilket program han har benyttet og be om å få utskrift.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 1 time siden, MrsRose skrev: De bruker også eksterne programmer for å fastsette. Ene programmet heter «eiendomsverdi for meglere». Du kan lese mer på eiendomsverdi.no. Her legger man inn data og så kalkulerer den blandt annet basert på nylige solgte sammenlignbare objekter. spør megler om hvilket program han har benyttet og be om å få utskrift. Takk for svar, det skal jeg gjøre Anonymkode: b3c88...936
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 Jeg ble anbefalt fra banken å hente inn en vurdering fra flere meglere for å gå for høyeste vurdering, men , da er det jo nesten bare bortkastet tid å gjøre dette, hvis de fleste lander på samme sum likevel. Anonymkode: b3c88...936
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå