Gå til innhold

Kan man velge bunad...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man velge bunad fra det stedet mannen kommer fra?

Anonymkode: 49d0e...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du KAN velge akkurat den bunaden du vil. Ingen kommer til å nekte deg liksom. 

Personlighar jeg lite sans for å velge bunad utfra fra som er tines framfor tilhørighet. Jeg synes man skal velge bunad utfra hvor man selv kommer fra eller hvor man bor. Bor dere på mannens hjemsted kan du trygt velge bunad derfra. Er du bra Bergen, Dere bor i Oslo og mannen er fra Telemark bør du ikke velge telemarksbunad....

Anonymkode: 778d8...fef

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du KAN velge akkurat den bunaden du vil. Ingen kommer til å nekte deg liksom. 

Personlighar jeg lite sans for å velge bunad utfra fra som er tines framfor tilhørighet. Jeg synes man skal velge bunad utfra hvor man selv kommer fra eller hvor man bor. Bor dere på mannens hjemsted kan du trygt velge bunad derfra. Er du bra Bergen, Dere bor i Oslo og mannen er fra Telemark bør du ikke velge telemarksbunad....

Anonymkode: 778d8...fef

Det er da mange som vil ha større tilknytning til mannens hjemsted pga. familie og mye besøk der, enn til et sted de tilfeldigvis bor. Det er jo ikke slik at alle har bodd der de bor lenge eller føler særlig tilknytning til stedet - og hva om man flytter, da har man en bunad fra et sted man bare tilfeldigvis bodde noen år, men ellers ikke har noen som helst tilknytning til. Da er det langt bedre å ha bunad fra et sted man føler tilknytning til, selv om det er mannens hjemsted. Det kan selvfølgelig bli litt dumt om man skulle bli skilt, men fremdeles vil man jo ha noe tilknytning til det stedet han kom fra pga. barnas besteforeldre og annen familie der.

Anonymkode: d2beb...749

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da mange som vil ha større tilknytning til mannens hjemsted pga. familie og mye besøk der, enn til et sted de tilfeldigvis bor. Det er jo ikke slik at alle har bodd der de bor lenge eller føler særlig tilknytning til stedet - og hva om man flytter, da har man en bunad fra et sted man bare tilfeldigvis bodde noen år, men ellers ikke har noen som helst tilknytning til. Da er det langt bedre å ha bunad fra et sted man føler tilknytning til, selv om det er mannens hjemsted. Det kan selvfølgelig bli litt dumt om man skulle bli skilt, men fremdeles vil man jo ha noe tilknytning til det stedet han kom fra pga. barnas besteforeldre og annen familie der.

Anonymkode: d2beb...749

Men akkurat i det eksempelet #2 her beskriver, så er jeg enig: det er for dumt å skaffe seg bunad fra akkurat Telemark hvis man ikke har bodd der selv og heller ikke har slekt der. Det er allerede ALTFOR mange som spar opp en tippoldefar på Gvarv for å kunne gå i beltestakk eller "prinsessebunaden". 

Anonymkode: 94c23...5c0

Skrevet

Tilhørighet er det viktige her, hvilken bunad føler du deg hjemme i?

Du må regne med på 17.mai o.l. og få spørsmål om bunaden din, og da er svarene dine de som avgjør hvilken bunad du skal ha. 

Er svaret ditt at du ikke føler noen tilhørighet til stedet du kommer fra, men føler deg veldig hjemme i bunaden fra mannens hjemsted, da er det riktig bunad for deg.

Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen, fra farfar sitt hjemsted. Jeg har aldri følt meg hjemme i den bunaden, selv om jeg selvfølgelig kan ha den. Så da jeg fikk mulighet skaffet jeg bunad fra der jeg kommer fra, der jeg er født og oppvokst, og aldri har jeg mer stolt kledd meg i bunad, og aldri har jeg mer stolt svart på spørsmålene som kommer, for denne bunaden forteller hvor jeg er født og oppvokst (og nei, det er ikke beltestakken ;))

Anonymkode: 693f1...963

Skrevet

Jeg har bunad fra der min familie kommer fra selv om jeg kun har bodd der selv et par år som student. Jeg føler meg sterkt knyttet til stedet. Kunne like gjerne hatt fra mannens hjemsted, for jeg føler meg like sterkt knyttet dit. Jeg har oldeforeldrene mine på én side fra Telemark,  men tror ikke jeg ville følt meg vel i en bunad derfra selv om den er fin..

Anonymkode: ac60e...8e3

Skrevet

Jeg har bunad fra der bestemor er fra. Det er der jeg har alle gode minner fra barndommen fra ❤️ har desverre ingen gode minner fra her jeg er fra og bor nå, annet enn i fra voksen alder. Har besteforeldre fra Telemark, men selvom den lilla stakken er noe av det nydeligste jeg vet om så hadde jeg ikke følt meg vel i den. Jeg har samme som bestemor, fordi bestemor er den aller viktigste personen i mitt liv ❤️

Anonymkode: 6ae5e...ca6

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har bunad fra der bestemor er fra. Det er der jeg har alle gode minner fra barndommen fra ❤️ har desverre ingen gode minner fra her jeg er fra og bor nå, annet enn i fra voksen alder. Har besteforeldre fra Telemark, men selvom den lilla stakken er noe av det nydeligste jeg vet om så hadde jeg ikke følt meg vel i den. Jeg har samme som bestemor, fordi bestemor er den aller viktigste personen i mitt liv ❤️

Anonymkode: 6ae5e...ca6

Hvilken bunad er det? 

Anonymkode: 94c23...5c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...