Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Sønnen min går i 1.klasse å begynnelsen hadde nesten alle SFO. Men etter bare noen månender var det ganske mange som har sluttet. Er det vanlig at 1.klassinger går hjem alene etter skolen å er alene frem til foreldrene kommer fra jobb? Synes det høres lenge ut når flere dager de slutter 12.25. Anonymkode: edccb...7d8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Her jeg bor er det ikke vanlig. Her tror jeg de sa at nesten 100% var på SFO i 1 klasse. Det er jo der den sosiale arenaen er for barna. Her leker de, spiller fotball, sykler, leker i skogen i SFO tiden....hjemme ville de jo sitte alene såfremt ikke hele gata er full av lekende under og hjemmeværende mødre.... Min niese på 7 år går ikke på SFO. Hun går hjem...sitter og ser på TV/spiller ipad...så jeg vet ikke hva som er best for det sosiale og det fysiske for barna jeg?? Dessuten...jeg synes ikke noe om at 6 åringer skal gå hjem å sitte alene når de faktisk kan leke med venner og være aktive enda noen timer. Blir for dumt å skylde på "vår SFO er såå dårlig..finner ikke på noe". HÆ?? Barn trenger ikke underholdes! De kan selv finne på leker, spille fotball eller andre ting. Trenger ikke voksne til å underholde de, men til å passe på de. Anonymkode: 19880...076
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Min 1.klassing gikk hjem fra første dag. Hun var for øvrig sammen med broren som er noen år eldre da, men som har autisme. De var også alene hjemme før skolen. Anonymkode: 6c296...c96
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her jeg bor er det ikke vanlig. Her tror jeg de sa at nesten 100% var på SFO i 1 klasse. Det er jo der den sosiale arenaen er for barna. Her leker de, spiller fotball, sykler, leker i skogen i SFO tiden....hjemme ville de jo sitte alene såfremt ikke hele gata er full av lekende under og hjemmeværende mødre.... Min niese på 7 år går ikke på SFO. Hun går hjem...sitter og ser på TV/spiller ipad...så jeg vet ikke hva som er best for det sosiale og det fysiske for barna jeg?? Dessuten...jeg synes ikke noe om at 6 åringer skal gå hjem å sitte alene når de faktisk kan leke med venner og være aktive enda noen timer. Blir for dumt å skylde på "vår SFO er såå dårlig..finner ikke på noe". HÆ?? Barn trenger ikke underholdes! De kan selv finne på leker, spille fotball eller andre ting. Trenger ikke voksne til å underholde de, men til å passe på de. Anonymkode: 19880...076 Bare så synd at alle de sønnen min lekte best med er sluttet på SFO for nå ønsker ikke han lenger heller å gå der. Men jeg personlig synes hvertfall det er for tidlig for min gutt å være hjemme mange timer før jeg kommer hjem. Jeg opplever ikke at SFO er dårlig,de kunne gjerne servert noe annet enn pølser i brød men de får bare varmtmåltid en gang i månenden uansett. De ansatte virker oppriktig intressert i barna og følger godt opp det vi foreldrene sier. Så tviler på at barna slutter pga SFO er dårlig,da må det hvertfall ha skjedd noe jeg ikke har fått med meg. Anonymkode: edccb...7d8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min 1.klassing gikk hjem fra første dag. Hun var for øvrig sammen med broren som er noen år eldre da, men som har autisme. De var også alene hjemme før skolen. Anonymkode: 6c296...c96 Er sikkert bare jeg som er litt hønemor da,føler han ikke er sååå stor enda Anonymkode: edccb...7d8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 Min 1 klassing har gått hjem og vært alene noen timer f.o.m den siste måneden. Men sånt må man nesten se an rundt det aktuelle barnet. Ikke alle klarer å være alene hjemme. Har en mobil liggende på stuebordet som hun kan ringe med om det er noe, men det hun ikke gjort enda. Hun har bare slengt fra seg sekken og gått ut å lekt med de andre barna. Hun liker å være alene hjemme sier hun, men det kan jeg nesten skjønne for det er ofte spor etter en tyv i godteskuffen. Anonymkode: 10b53...18a
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 Gutten min sluttet på SFO midt i første klasse, grunnen var at SFO hadde null kontroll, de sendte han med bussen hjem når han skulle være på SFO, og når jeg ringte så visste de ikke om han var der eller ikke 🙄😱, dette skjedde flere ganger. Snakket med rektor og klaget, sa at skjedde dette en gang til så kunne jeg ikke la han være der, DAGEN ETTER skjedde det igjen 🤬. Så da sa jeg opp plassen. Var veldig mange som sa opp fortløpende, og det var få unger der. Er en liten skole. Anonymkode: b65c4...6d4
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 Barnet mitt skal begynne på skolen til høsten. Vi har bestilt sfo, men det er kun for den sosiale biten. Hun har allerede vært hjemme alene i kortere perioder flere ganger. Tror vi også kommer til å slutte med sfo utpå våren i 1. Klasse.. Anonymkode: 7bbc2...1af
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 Ikke vanlig her. Alle førsteklassingene er enten på SFO, eller så har de en foreldre som er hjemme til å ta dem imot. Min 2.klassing er fortsatt på SFO. Mulig vi sier opp plassen etter sommeren når han går i 3. klasse Anonymkode: 67123...2f9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #10 Skrevet 11. mai 2018 Ikke vanlig her, men så er vår SFO kåret til landets beste. Et varmt måltid fire dager i uka, egen kokk og supert opplegg med mye frilek. Her er det ganske mange fjerdeklassinger som fortsatt går på SFO, faktisk. 😊 Anonymkode: 1ef71...1b9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke vanlig her. Alle førsteklassingene er enten på SFO, eller så har de en foreldre som er hjemme til å ta dem imot. Min 2.klassing er fortsatt på SFO. Mulig vi sier opp plassen etter sommeren når han går i 3. klasse Anonymkode: 67123...2f9 Nå kjenner ikke jeg så godt de andre foreldrene da,men har ingen tro på at alle disse barna har foreldre hjemme når de kommer fra skolen. Ble bare litt overrasket over at 6 åringer er så mange timer hjemme alene. Anonymkode: edccb...7d8
uhhuhher Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 Jeg tror dette varierer veldig fra sted til sted og skole til skole. Jeg bor i Oslo, utenfor sentrum vel og merke. Vår skole har en svært populær AKS, og jeg vet mange blir værende helt til 4. klasse pga fine aktiviteter. Jeg har ikke inntrykk av at noen på førstetrinnet har sluttet. Personlig synes jeg mitt barn er for lite til å være hjemme alene i mange timer, og jeg vet at det hadde blitt TV og iPad, noe jeg vil unngå. Vi har ikke så mange barn i umiddelbar nærhet, og han har ikke begynt å bevege seg så langt alene enda, så det hadde nok blitt ensomt og lange ettermiddager hvis han skulle gått hjem rett etter skolen nå. Supert med AKS siden realiteten er at det ikke er barn ute og leker i gata på samme måte som før, da flere mødre var hjemme.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #13 Skrevet 11. mai 2018 Kan ikke akkurat si at de har de har hatt så mange aktiviteter på SFO,men er fornøyd med at de er mye ute å leker. Det passer godt til sønnen min er som er en utegutt Vi har dessverre bare gamle naboer her så hadde han ikke hatt SFO så hadde han ikke hatt noen å leke med. Da hadde det nok fort blitt mange timer med ipad og tv,å det synes jeg ikke er greit. Anonymkode: edccb...7d8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #14 Skrevet 11. mai 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her jeg bor er det ikke vanlig. Her tror jeg de sa at nesten 100% var på SFO i 1 klasse. Det er jo der den sosiale arenaen er for barna. Her leker de, spiller fotball, sykler, leker i skogen i SFO tiden....hjemme ville de jo sitte alene såfremt ikke hele gata er full av lekende under og hjemmeværende mødre.... Min niese på 7 år går ikke på SFO. Hun går hjem...sitter og ser på TV/spiller ipad...så jeg vet ikke hva som er best for det sosiale og det fysiske for barna jeg?? Dessuten...jeg synes ikke noe om at 6 åringer skal gå hjem å sitte alene når de faktisk kan leke med venner og være aktive enda noen timer. Blir for dumt å skylde på "vår SFO er såå dårlig..finner ikke på noe". HÆ?? Barn trenger ikke underholdes! De kan selv finne på leker, spille fotball eller andre ting. Trenger ikke voksne til å underholde de, men til å passe på de. Anonymkode: 19880...076 SFO kan faktisk være dårlig. Vi sa opp plassen av sikkerhetshensyn. Førsteklassingen vår ble sendt hjem når han skulle være der, og holdt igjen når han skulle sendes hjem. De hadde null kontroll. For oss ble det tryggere at han kom hjem og ringte oss, så vi visste hvor han var. Han var rolig og til stole på. Flere av de ansatte på SFO var også lite egnede til å jobbe med barn. Det gikk fint for min sønn, men andre opplevde å bli kjeftet på helt ut av det blå, eller tvunget til å sitte ved matbordet til de ble hentet fordi de ikke klarte å spise opp maten (fikk tilmålte porsjoner, forsynte seg ikke selv). De ansatte låste ikke opp boden med leker fordi det ble for mye styr med rydding etterpå. Null opplegg bortsett fra tilbud om perlegrupper en gang i uken. Anonymkode: f0482...da3
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #15 Skrevet 11. mai 2018 I 1.klasse her er det ikke vanlig at de er alene hjemme i flere timer, men en del har sluttet eller har halv plass. Noen foreldre er i permisjon, noen er uføre/på aap, noen jobber turnus, noen barn er hos naboen til foreldrene kommer hjem og noen har foreldre som slutter tidlig og er hjemme alene en liten stund. Min gutt f.eks. er alene hjemme til jeg kommer hjem ca 15:00, skolen slutter 13:30. Han bruker gjerne en halvtime på å gå de 500 meterne hjem, så da blir han alene hjemme en time. Mange mistrives på SFO her, men jeg er usikker på hvorfor. Min gutt trivdes, men ville ha mer tid hjemme siden alle vennene hans hadde sluttet. En del av dem bor i nabolaget, så de er gjerne ute og leker sammen eller hjemme hos hverandre etter skolen, de sitter ikke alene en og en med ipadene sine. Anonymkode: 0e236...19f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #16 Skrevet 11. mai 2018 Eldste sluttet på sfo i 1kl, da var begeret rent over for hva jeg kunne tåle. Min tidligere samboers barnble sent hjem i tide utide, var borte fra sfo når de moren skulle hente. Joda, de hadde fått mld at hun kunne gå hjem sa de. De fant frem mld og de viste seg å gjelde ett annet barn. Tre timer etter sfo stengte fikk vi lokalisert barnet. Vi bor nære skolen, men langt nok unna til at vi ikke skulle sett mange av de ungene hver dag. De kom igjennom en skog med vann og myr, lekte rundt i nabolaget vårt uten voksne. Så når jeg så mange sfo barn leke alene på isen på vannet ringte jeg rektor og sa ifra om detet og tok ut barnet på sfo på dagen. Mitt barn syns det var helt greit og jeg følte det var tryggere å ha henne hjemme alene. Ofte noen voksne hjemme i våken eller sovende tilstand siden vi jobbet turnus og elder stesøssken som kom etterhvert. Yngste begynte aldri på sfo, hun hadde ikke lyst og det syns jeg var helt ok. Hun storkoser seg alene hjemme. Hun gjorde vel de fleste leksene før vi kom hjem, laget seg mat, lekte ute med naboer eller slappet av. Hun viste hva hun fikk lov til og ikke lov til, det var aldri noe problem. Vi hadde også flere pensjonister til naboer så skulle det være noe var det alltid noen hjemme. Postmann hjalp til med å åpne døra en gang, det var vel alt også. Tv og datatider holdt de også, de var mest ute og lekte med naboer så det var ikke noe problem. Vi bodde også i en gate der ungene lekte sammen ute, uansett alder. Hadde bi ikke gjort det hadde det nok vært litt anderledes. mine barn har klart seg fint alene og jeg har ikke hatt betenkeligheter med det. Mine stebarn hadde aldri klart å være hjemme alene og gikk på sfo ut 4kl. De ville ikke være hjemme om ikke mine unger var hjemme etterr de sluttet på sfo, de klarte ikke å ordne seg mat og aldri vært trygge på å være alene. Så unger er ulike. Anonymkode: 5d60b...d7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå