Gå til innhold

Hvilken bunad burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er fra Oslo og min mor er fra Valdres. 

Jeg er fra Oslo , men har sterke bånd i Valdres. 

Det står mellom mørk/ eller hvit Oslo bunad eller den gamle Valdres bunaden.

Jeg liker alle 3.

Hvilken ville du valgt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oslo. Ikke fordi den er fin, men fordi det er der du er fra.

Skrevet
9 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Oslo. Ikke fordi den er fin, men fordi det er der du er fra.

Mørk eller hvit?

Skrevet

Hi 

Jeg syns alle 3 var pene . Ta den DU liker best du 😊 Jeg syns du fint kan ta den fra Valdres selvom du er fra Oslo. 

Anonymkode: afdf4...39c

Skrevet

Personlig synes jeg ikke Oslobunaden er fin så jeg ville helt klart valgt valdresbunaden.

Anonymkode: 0cf6b...0c1

Skrevet

Jeg ville nok valgt valdresbunaden om jeg skulle velge blant dem du nevnte. Velg den du liker best! Hva et fiktivt bunadpoliti ev. mener er uvesentlig, din bunad skal være riktig for deg.

Anonymkode: 75645...b5c

Skrevet

Jeg har Valdresbunad (den gamle i sort) og syns den er fin, jeg er oppvokst i Valdres. Men vet om mange som har lignende tilknyting som deg som også har samme bunad så det er nok greit. Vet ikke hvordan Oslobunad ser ut, men tenker du kan fint velge den du syns er finest og som du vil trives med.

Anonymkode: 28bcc...8b4

Skrevet

Mørkeblå Oslobunad, med jakke heller en cape :)   Hadde ikkje hatt nervar til å ha kvit bunad, trur eg.  Har sett kvit Bergensbunad i sørperegn på 17. og det var eit trist syn.

Skrevet

Jeg hadde valgt Valdresbunaden. 

Liker ikke den fra oslo

Anonymkode: 639e4...cdd

Skrevet

Men for å svare på noko du ikkje spør om,  så synes eg bringedukdraktene frå øvre Valdres er veldig fine, så om eg hadde hatt aner derifrå hadde eg ikkje vore i tvil. Dei er bygde på gamle drakttradisjonar, og kan ha stor variasjon.  Eg er gjerne prega av vestlandsk bunadstradisjon, og ikkje så begeistra for dei mange konstruerte blomebroderte bunadane. 

Skrevet

Valdres! 

Anonymkode: 8eba8...7d2

Skrevet

Valdres. Helt klart. Oslobunadene er jo ikke bunader i ordets rette forstand. Det er jo bare en drakt designet av Steen og Strøm.

Anonymkode: dd5c9...710

Skrevet
59 minutter siden, soleia skrev:

Men for å svare på noko du ikkje spør om,  så synes eg bringedukdraktene frå øvre Valdres er veldig fine, så om eg hadde hatt aner derifrå hadde eg ikkje vore i tvil. Dei er bygde på gamle drakttradisjonar, og kan ha stor variasjon.  Eg er gjerne prega av vestlandsk bunadstradisjon, og ikkje så begeistra for dei mange konstruerte blomebroderte bunadane. 

Jeg kan ikke velge bringeduk da den kommer fra et helt annet sted i Valdres enn min slekt er i fra. Kan velge rutastakk men da syns  jeg gamle Valdresbunaden er finere. 😀

Skrevet
5 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg kan ikke velge bringeduk da den kommer fra et helt annet sted i Valdres enn min slekt er i fra. Kan velge rutastakk men da syns  jeg gamle Valdresbunaden er finere. 😀

Då har eg det lite hjelpsame "ta den du likar best" som svar :)   Valdresbunaden har jo lengre tradisjon, tilbake til Hulda Garborg si tid, men synes det er bra at Oslo har fått eit fint bunadsalternativ, så ikkje alle treng lyge på seg slekt i Telemark. Den lyseblå drakta byrjar jo å få nokre år på baken, men synes den grå skjorta er trist, og lite "bunad".  Det er liksom fest over ei drivkvit, nystroka skjorte, så fint med ein revisjon der.   Oslobunaden gjev seg ikkje ut for noko den ikkje er, og har lokal tilknyting med markablomar og st Halvard.  Her i Bergen har ein i mange år hatt mørkeblått og kvitt alternativ, men ser dei aller, aller fleste går for den mørkeblå Bergensbunaden.

Skrevet

Jeg angrer litt på at jeg ikke valgte bunad fra der jeg kommet fra da jeg fikk bunad. Jeg har bunad fra der pappa kommer fra, er sted jeg da jeg var liten hadde tilknytning til. Nå har jeg ikke vært det på 20 år, men bunaden derfra har jeg. 

Jeg hadde valgt bunad fra Oslo hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 34005...6fc

Skrevet

Mørk Oslo Bunad, !

Anonymkode: 64fd0...6de

Skrevet
23 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Nå skjønner jeg ikke. Bringedukstakken har henta materialet fra Vang, samt Øystre og Vestre Slidre. Rutastakken er fra Vang. Forskjellen mellom de to er at de representerer ulike tidslag.

Hvor har du egentlig slekta fra...?

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå skjønner jeg ikke. Bringedukstakken har henta materialet fra Vang, samt Øystre og Vestre Slidre. Rutastakken er fra Vang. Forskjellen mellom de to er at de representerer ulike tidslag.

Hvor har du egentlig slekta fra...?

Etnedal. De har eget rutastakkmønster. 

Skrevet

Ville helt klart gått for den mørke oslobunaden, det har blitt viktigere og viktigere jo eldre jeg blir å vise med bunaden hvor jeg kommer fra.

Anonymkode: c7189...d90

Skrevet

Bringedukdrakten er fin, men har grusom passform og får de fleste til å se ut som en bolle. Ville valgt Valdresbunad fremfor Oslo, fordi broderiene er penere. Og aldri hvit bunad. Etnedalen er en morsom plass, geografisk tilhørende i land, men kulturelt tilhørende i Valdres. 

Anonymkode: 474d8...5c5

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bringedukdrakten er fin, men har grusom passform og får de fleste til å se ut som en bolle. Ville valgt Valdresbunad fremfor Oslo, fordi broderiene er penere. Og aldri hvit bunad. Etnedalen er en morsom plass, geografisk tilhørende i land, men kulturelt tilhørende i Valdres. 

Anonymkode: 474d8...5c5

Hva mener du med geografisk tilhørende i land ?

Skrevet

Gammel Valdres, helt klart!

Kunne tenke meg den selv, men har bare hytte i Valdres, ikke noe slekt. Blir nok Oslo jubileumsdrakt på meg etter hvert, er ikke så begeistret for bunadene.

Anonymkode: 52383...db8

Skrevet
18 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Etnedal. De har eget rutastakkmønster. 

Etndaln ❤

Anonymkode: 09f0b...2ee

Skrevet

Siden du spør, så tenker jeg Oslo, fordi det er der du er fra. Den mørke, rett og slett fordi hvit er veldig upraktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...