SharonNeedles Skrevet 10. mai 2018 #1 Skrevet 10. mai 2018 Den er stort sett i skyggen. Fuktig, men brun enkelte steder. Ganske mye mose og en del snodige grønne vekster som vokser kjappere en alt annet
lavendelblomst Skrevet 10. mai 2018 #2 Skrevet 10. mai 2018 Kalk og mosedreper. Ikke klipp gresset for kort, da kommer mosen raskere tilbake.
Himmel og hav Skrevet 10. mai 2018 #3 Skrevet 10. mai 2018 Det kommer an på hvor mye jobb du vil ha og hva du vil med plenen. Vil du bare ha noe som er sånn passe grønt og godt å gå på, så drit i mosen. Gi plenen en runde eller to i året med en gjødsel som gjerne kan inneholde noe kalk, og klipp den, men ikke for kort. Du kan eventuelt også støtteså med plenfrø i mosen. Om du er ute etter premieplen, kjør på med raking, luking og gjødsel. Mosedreper er gjerne sur og det gjør at mosen faktisk trives enda bedre etterpå, for du får aldri bort alt, eller fres opp plenen og begynn på nytt. I og med at plenen ligger i skyggen, så vil kampen mot mosen aldri ta slutt. Jeg har hatt mye nytte av tipsene på denne siden https://www.algomin.se/mossa-i-grasmattan/ og har, etter å ha gjødslet i fire år nå langt mindre mose i plenen enn jeg hadde da jeg begynte.
SharonNeedles Skrevet 10. mai 2018 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2018 Takk for svar. Ikke ute etter en prydplen, bare litt finere enn den er nå. Vi ønsket egentlig å bygge platting, men har fått nei av styret her vi bor. Derfor den stakkars plenen har fått lite omsorg i det siste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå