Gå til innhold

Hadde du kunnet adoptere en hund fra f.eks Spania?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du visste st den var frisk? Jeg har sett så mange tragiske hundehistorier, og jeg vil gjerne adoptere en valp som trenger en familie.

Jeg vet også at mange norske hunder trenger hjelp, men ingen valper.

Hvorfor bør jeg i tilfelle IKKE adoptere fra Spania? 

Jeg kjenner flere som bor der, og hun ene er gift med en dyrlege som kan gjøre undersøkelser for å forsikre oss om at valpen er frisk.

Anonymkode: d30a1...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget har du i den første setningen din. Poenget er at du ikke kan vite om den er frisk. Poenget er at den kan fremstå som helt frisk, men den kan dra med seg parasitter vi ikke har i norsk natur og i norske dyrebestander. Det testes ikke for alle slike parasitter, og dermed kan du med din gode vilje være årsak til at mange norske hunder, andre dyr, eller til og med mennesker får problemer pga. smitte du ikke vet at din valp/hund bærer med seg.

Selv en hund som er sjekket hos veterinær der og tilsynelatende er frisk, kan ha slike parasitter. Det kan den ha uten å være syk av dem, og ingen veterinær kan teste for alle slike parasitter. Selv ikke et par måneder i karantene er noen forsikring mot at slike hunder har med seg slike potensielt farlige parasitter.

Om du virkelig bryr deg om dyr så importerer du IKKE hunder fra slike land med så forskjellig bakterie/parasittflora enn vi har i Norge. Om du virkelig bryr deg om dyr som sliter så spiller det heller ingen rolle at du ikke får en valp. Det at du kun vil ha en valp viser at du egentlig ønsker å gjøre dette for din egen del, det du vil, at det bare er de du definerer som du er villig til å "redde". Men i ditt forsøk på å redde en gatehund risikerer du å bli årsaken til mye lidelse for andre dyr, eller til og med mennesker.

Å innføre slike hunder til Norge er uforsvarlig og burde blitt forbudt!

Anonymkode: f8aa7...162

Skrevet

Nei, det kunne jeg ikke.

Anonymkode: d0ba0...6ce

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du visste st den var frisk? Jeg har sett så mange tragiske hundehistorier, og jeg vil gjerne adoptere en valp som trenger en familie.

Jeg vet også at mange norske hunder trenger hjelp, men ingen valper.

Hvorfor bør jeg i tilfelle IKKE adoptere fra Spania? 

Jeg kjenner flere som bor der, og hun ene er gift med en dyrlege som kan gjøre undersøkelser for å forsikre oss om at valpen er frisk.

Anonymkode: d30a1...3b3

"Kjenner flere"...

Seriøst, dette er ikke et område hvor man skal bruke kjenninger og tilfeldigheter. 

https://www.nrk.no/norge/mattilsynet-advarer_-avlivet-spansk-gatehund-med-30-centimeter-lang-hjerteorm-1.13170280

Anonymkode: c965a...781

Skrevet

Nei. Jeg synes ressursbruken er idiotisk.

Anonymkode: 1f489...3b1

Skrevet

I utgangspunktet nei. Det er nok hunder i Norge å adoptere. Men etter å være på min tredje adoptivhund nå så ser jeg at de som jobber med dette i Norge ikke er helt gode alltid. Selvsagt bra de er strenge, samtidig så tenker jeg at krav om hage, enebolig, eier må ikke jobbe osv osv så tar det av. 

Samtidig som jeg mener nei så vet jeg at «forelsker» jeg meg i en hund så er saken avgjort. En venninne er motstander av dette som meg, og nå har hun en hund fra Hellas. Hun fant den stygt mishandlet og skadet. Etter ett halvt år hos en organisasjon i Hellas reiste hun og hentet den, den hadde brent seg inn hos henne. Og den gjensynsgleden hunden viste sin redningskvinne var så rørende. Den husket henne og søkte til henne. Nå er den en godt integrert hund i nærmiljøet og ikke minst hennes familie. Den har stygge merker etter mishandlingen og har noen skavanker. Likevel er den så utrolig tillitsfull og snill. 

Jeg er ikke bastant i mine holdninger. Norge først tenker jeg, så kan det være tilfeldigheter som gjør at man tar til seg en annen hund fra andre land. 

Anonymkode: f8764...89f

Skrevet

Herregud. Blir rett og slett kvalm. Det er HUNDER. Er de syke, skada og ikke har noen eier: få dem avlivet! Det er for pokker ikke spebarn vi snakker om! 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Blir rett og slett kvalm. Det er HUNDER. Er de syke, skada og ikke har noen eier: få dem avlivet! Det er for pokker ikke spebarn vi snakker om! 

Men hva er problemet for deg at andre ikke tenker likt som deg?

Det er jo du som har et problem med dette. Hvorfor hisse seg så opp liksom?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva er problemet for deg at andre ikke tenker likt som deg?

Det er jo du som har et problem med dette. Hvorfor hisse seg så opp liksom?

Les artikkelen i linken over. Der er ikke jeg som har et problem. Det er alle i Norge, både mennesker og dyr, som får et problem, mange problemer, ved at nordmenn skal drive dyrevelferd på individnivå. Det er bare scary (og forteller i tillegg noe om hvilket pervertert følelsesliv de har).

Skrevet

Les artikkelen i linken over. Der er ikke jeg som har et problem. Det er alle i Norge, både mennesker og dyr, som får et problem, mange problemer, ved at nordmenn skal drive dyrevelferd på individnivå. Det er bare scary (og forteller i tillegg noe om hvilket pervertert følelsesliv de har).

Det kan også motbevises. Skjønner ikke hvorfor dette vekker så sterke følelser hos deg. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kan også motbevises. Skjønner ikke hvorfor dette vekker så sterke følelser hos deg. 

"Kan motbevises"? At syke dyr importeres? 

Da syns jeg du skal gå i gang og motbevise det, da. Hvis du sitter på større kunnskap, ressurser og flere prøver enn Mattilsynet, bør jo det være en smal sak.

Skrevet

Nei

Faren for å dra med seg smitte av et eller annet er alt for stor og det er langt fra nok å få den sjekket av en veteinær før avreise. 6 måneer i karantene med skikkeige undersøkelser underveis, så går det an, men da koster nok hunden deg mellom 50.000 og 100.000 før du får den hjem.

Anonymkode: 6af1d...db8

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Kan motbevises"? At syke dyr importeres? 

Da syns jeg du skal gå i gang og motbevise det, da. Hvis du sitter på større kunnskap, ressurser og flere prøver enn Mattilsynet, bør jo det være en smal sak.

Alle dyr er ikke syke da. Det skjer faktisk svært sjelden. At ett dyr ikke er kontrollert godt nok er et problem. Det betyr ikke at alle er dårlig kontrollert. Ang påstander og at dette er fare for folkehelsa er motbevist. Google it!

Og jeg har tatt til meg alle hunder på individnivå. Jeg er nå på min tredje pensjonist som ingen vil ha pga alder. Jeg vil si det er for lite individnivå når man tar til seg hund. Jeg har ikke hunden min i senga, den kommer ikke før ungene, den får ikke slikke meg i ansiktet. Jeg er en helt normal dame med et normalt liv med forkjærlighet for «de gamle i vårt samfunn» som blir ignorert av forskjellige årsaker. Jeg og mine hunder har i mange år vært besøksvenner på et aldershjem. 

Så synes du muligens jeg har et merkelig følelsesliv som liker å ta meg av gamle hunder og mennesker. Deg om det. Jeg kommer til å fortsette med å gi gamle hunder noen siste gode år i mitt hjem. Hvem av oss som burde få undersøkt følelsene sine er ikke jeg i tvil om. 😊

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle dyr er ikke syke da. Det skjer faktisk svært sjelden. At ett dyr ikke er kontrollert godt nok er et problem. Det betyr ikke at alle er dårlig kontrollert. Ang påstander og at dette er fare for folkehelsa er motbevist. Google it!

Nei, jeg skal da ikke google noe som helst, det er du som kommer med en påstand du ikke kan belegge med dokumentasjon. Gjør det først, du. Bevisbyrden er hos den som kommer med påstanden.

Og at alle hunder ikke er syke - vel, det er jo nok med én. Sykdommer smitter.

For øvrig kan du være sikker på at en gatehund som ingen har ansvar for, i et land som Romania, Hellas eller Spania, har et helt utvalg av sykdommer og parasitter. Nettopp fordi ingen tar ansvar for den og gir vaksiner, ormekurer og jevnlige kontroller. 

At du mener det er "snilt" å utsette andre hunder (og mennesker) for smitte, sykdom og mulig død bare for å degge med én spesifikk hund, det forteller alt jeg trenger å vite. Godhet kan ikke isoleres ned til ett individ.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg skal da ikke google noe som helst, det er du som kommer med en påstand du ikke kan belegge med dokumentasjon. Gjør det først, du. Bevisbyrden er hos den som kommer med påstanden.

Og at alle hunder ikke er syke - vel, det er jo nok med én. Sykdommer smitter.

For øvrig kan du være sikker på at en gatehund som ingen har ansvar for, i et land som Romania, Hellas eller Spania, har et helt utvalg av sykdommer og parasitter. Nettopp fordi ingen tar ansvar for den og gir vaksiner, ormekurer og jevnlige kontroller. 

At du mener det er "snilt" å utsette andre hunder (og mennesker) for smitte, sykdom og mulig død bare for å degge med én spesifikk hund, det forteller alt jeg trenger å vite. Godhet kan ikke isoleres ned til ett individ.

Du har nok rett. Du er så overbevisende i din argumentasjon. 

Kan du ikke Google? Trodde alle kunne dét. 

Skrevet

Du har nok rett. Du er så overbevisende i din argumentasjon. 

Kan du ikke Google? Trodde alle kunne dét. 

Ja, det tror jeg også alle kan. Men kan du basal debatteknikk? Der er en av hovedreglene at hvis du selv kommer med en påstand, må du selv bevise den. Jeg har lagt ved dokumentasjon fra Mattilsynet over. Kan du vise til rapporter fra en institusjon som tar like mange årlige laboratorieprøver som Mattilsynet, og som har like mange veterinærer og biologer på jobb innen dyrehelse, smittevern og matsikkerhet? 

For samme hvor god du er til å google, så tror jeg du vil få en stri tørn i å google fram den rapporten. Klar, ferdig, kjør! 

Skrevet

Nei, vi drar hit sykdommer vi tror vi har vært kvitt og det er det ikke verdt. Det burde forbys. Hjelp norske hunder eller spanske hunder i Spania, dra de ikke hit

Anonymkode: 77fb3...e68

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg har tatt til meg alle hunder på individnivå. Jeg er nå på min tredje pensjonist som ingen vil ha pga alder. Jeg vil si det er for lite individnivå når man tar til seg hund. Jeg har ikke hunden min i senga, den kommer ikke før ungene, den får ikke slikke meg i ansiktet. Jeg er en helt normal dame med et normalt liv med forkjærlighet for «de gamle i vårt samfunn» som blir ignorert av forskjellige årsaker. Jeg og mine hunder har i mange år vært besøksvenner på et aldershjem. 

Så synes du muligens jeg har et merkelig følelsesliv som liker å ta meg av gamle hunder og mennesker. Deg om det. Jeg kommer til å fortsette med å gi gamle hunder noen siste gode år i mitt hjem. Hvem av oss som burde få undersøkt følelsene sine er ikke jeg i tvil om. 😊

Ikke meg du svarte her - men mye av problemet ligger i din første setning også, som med HI. Mange hunder kan være friske og likevel være bærere av parasitter eller andre organismer som kan gi sykdom og til og med alvorlig sykdom. Uansett hvor godt man undersøker en hund på forhånd og har den i karantene kan vi ikke beskytte oss mot slike parasitter. At flere grunner, hovedsaklig fordi bærer ikke trenger være syk selv, og fordi det ikke blir testet for alt det er mulig å være bærer av. Så en hund eller katt kan fint gå gjennom alle påkrevde veterinærundersøkelser både i utlandet og i Norge når den står i karantene, og likevel er det ting som går under radaren. Følgen er at sykdommer norske dyr pr. i dag er forskånet fra å få kan bli vanlig i fremtiden, med all den lidelsen det kan medføre. Og dessverre er det også slik at det er en del av disse parasittene som også kan overføres til mennesker om man er uheldig. Sannsynligheten for å få riktig diagnose da er mikroskopisk i det norske helsevesenet, fordi vi er for dårlig til å avdekke slike utenlandske parasittsykdommer.

Å påstå noe annet vitner om at du ikke kan nok om slik type smitte/sykdommer.

Ellers veldig flott at du tar til deg eldre norske hunder som trenger et hjem :)

Skrevet

Ja, før jeg ble opplyst. De har jo gått ut å advart mot denne typen adopsjon (spania/hellas etc.) Så nå etter å ha lest om det så ville jeg ikke ha gjort det. 

MÅ du på død og liv ha valp? Om du må det så ta kontakt med dyrebeskyttelsen i Norge og sett deg opp på venteliste. Det kommer jo tragisk nokk inn nye dyr hele tiden.......spesielt på sommeren! 

Anonymkode: b5796...b42

• 1 måned senere...
Skrevet
På 9.5.2018 den 22.41, Anonym bruker skrev:

Poenget har du i den første setningen din. Poenget er at du ikke kan vite om den er frisk. Poenget er at den kan fremstå som helt frisk, men den kan dra med seg parasitter vi ikke har i norsk natur og i norske dyrebestander. Det testes ikke for alle slike parasitter, og dermed kan du med din gode vilje være årsak til at mange norske hunder, andre dyr, eller til og med mennesker får problemer pga. smitte du ikke vet at din valp/hund bærer med seg.

Selv en hund som er sjekket hos veterinær der og tilsynelatende er frisk, kan ha slike parasitter. Det kan den ha uten å være syk av dem, og ingen veterinær kan teste for alle slike parasitter. Selv ikke et par måneder i karantene er noen forsikring mot at slike hunder har med seg slike potensielt farlige parasitter.

Om du virkelig bryr deg om dyr så importerer du IKKE hunder fra slike land med så forskjellig bakterie/parasittflora enn vi har i Norge. Om du virkelig bryr deg om dyr som sliter så spiller det heller ingen rolle at du ikke får en valp. Det at du kun vil ha en valp viser at du egentlig ønsker å gjøre dette for din egen del, det du vil, at det bare er de du definerer som du er villig til å "redde". Men i ditt forsøk på å redde en gatehund risikerer du å bli årsaken til mye lidelse for andre dyr, eller til og med mennesker.

Å innføre slike hunder til Norge er uforsvarlig og burde blitt forbudt!

Du snakker over evne. Mattilsynet vil stoppe import av hunder man ikke vet om er frisk. Dvs, det vil komme nye regler for undersøkelser som må gjøres samt muligens at det bare er visse veterinærer som får «godkjenne» de som friske. Det skal være lov å importere friske individer, problemet har vært at noen har importert med falsk helseattest, eller veterinær som har godkjent de har vært kjøpt og betalt. 

Skrevet

Det er vel heldigivis ikke lov lenger, "gatehunder" fra f.eks Spania kan ha allverdens sykdommer og parasitter som en veterinær ikke oppdager.

Du kan vel fremdeles kjøpe valper fra oppdrettere, da raserene hunder med premierte foreldre, for å unngå innavl i rasene her i lille Norge.

Anonymkode: 13c08...2ed

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du snakker over evne. Mattilsynet vil stoppe import av hunder man ikke vet om er frisk. Dvs, det vil komme nye regler for undersøkelser som må gjøres samt muligens at det bare er visse veterinærer som får «godkjenne» de som friske. Det skal være lov å importere friske individer, problemet har vært at noen har importert med falsk helseattest, eller veterinær som har godkjent de har vært kjøpt og betalt. 

Nei, jeg snakker ikke over evne. Du derimot snakker om ting du ikke kan nok om!

Også tilsynelatende friske hunder som har gått gjennom "alt" av tester fra veterinær og blitt godkjent kan dra med seg smitte til Norge som kan gjøre både dyr og mennesker her syke. Det finnes bl.a. en rekke parasitter som det ikke testes for, eller som er vanskelig å påvise, som verten kan leve med uten større problemer (så lenge verten er noenlunde frisk), men som likevel kan være smittekilde.

Du er rimelig naiv om du tror at veterinærer kan teste for alt. Vi er i en særstilling og priveligerte i Norge som har så få farlige parasitter osv. Det er noe vi plikter å ta vare på for kommende generasjoner.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Reglene er kommet.

Skrevet

Nei, jeg vil heller adoptere en hund som trenger ett nytt hjem her i Norge. Nå er ikke det aktuelt siden min ene datter har blitt veldig allergisk, så vi holder oss til pass av ulike dyr. I sommer skal vi passe fire katter, blir ikke overrasket om det plutselig blir flere heller siden eier jobber for dyrebeskyttelsen. Har to barn som elsker dyr, men siden vi ikke kan ha det i hus lengre passer de mer enn gjerne. 

Anonymkode: 4315a...b0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...