Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #1 Skrevet 9. mai 2018 Jeg lurer på å be om det som et alternativ til keisersnitt, men vet foreløpig for lite om hva det innebærer. Det skal også sies at jeg har hatt ks tidligere, og at man må gå forsiktig fram i så fall. Anonymkode: d9f49...d6e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #2 Skrevet 9. mai 2018 Med igangsatt fødsel kan det, etter min erfaring, gå fort i svingene. Jeg hadde ikke pause mellom riene og fødselen opplevdes derfor som litt traumatisk. Jeg hadde ikke kontroll, og det tok 30 min fra 3 cm åpning til ungen var ute. Mange vil si en kjapp fødsel er "drømmen", men jeg føler jeg hadde hatt mye bedre av å forberede meg både mentalt (og kroppslig) ved en fødsel med mer normalt forløp. Anonymkode: d1000...f11
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #3 Skrevet 9. mai 2018 Jeg har hatt en igangsatt fødsel og ønsker ikke det igjen. Var konstante rier fra start til slutt, ingen pauser. Jeg syns igangsatt fødsel var mye mer heftig enn fødsel som startet av seg selv, følte at jeg hadde mer kontroll når kroppen styrte det og ikke drypp o.l Anonymkode: 270c8...784
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #4 Skrevet 9. mai 2018 Her vil erfaringene være like forskjellige som ved en spontan fødsel. Min første fødsel var ikke igangsatt, og den drøyde i det som føltes en evighet. En del ting som skjedde underveis gjorde fødselen til en vond opplevelse. Med nr to ble jeg igangsatt med ballong og hadde en drømmefødsel, følte jeg hadde kontroll hele veien. Tok i overkant av et døgn fra ballongen ble satt inn til frøkna var ute. Tredje startet med rier og vannavgang som ikke førte til åpning. Ble da igangsatt med piller som heller ikke hjalp før etter 2 døgn. Så min erfaring er at det kan gå begge veier. Anonymkode: 48d51...0e7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 Ja, dette gjorde det ikke enklere :/ Mye av grunnen til at ks eller igangsetting i det hele tatt er et tema, er at første fødselen min opplevdes traumatisk. Det gikk så utrolig fort, jeg klarte ikke å henge med i svingene. Det var andre ting også som bidro til at det var en uhyggelig opplevelse, men det at det var så voldsomt gjorde ikke saken bedre. Hvis jeg skal settes igang, blir det nok med ballong siden jeg har hatt ks tidligere. Kanskje det kan roe ned tempoet litt? Hi Anonymkode: d9f49...d6e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #6 Skrevet 9. mai 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, dette gjorde det ikke enklere :/ Mye av grunnen til at ks eller igangsetting i det hele tatt er et tema, er at første fødselen min opplevdes traumatisk. Det gikk så utrolig fort, jeg klarte ikke å henge med i svingene. Det var andre ting også som bidro til at det var en uhyggelig opplevelse, men det at det var så voldsomt gjorde ikke saken bedre. Hvis jeg skal settes igang, blir det nok med ballong siden jeg har hatt ks tidligere. Kanskje det kan roe ned tempoet litt? Hi Anonymkode: d9f49...d6e Min igangsatte fødsel var også ganske heftig. Hadde ikke pause mellom riene og følte at jeg omtrent ikke fikk puste fordi det bare var rier og intense smerter hele tiden. Hjalp ikke at det varte i mange, mange timer etter at jeg først hadde hatt ineffektive rier i et par døgn heller. Jeg ble igangsatt først med pille i skjeden og deretter med drypp. Har også hatt ks tidligere, så tror ikke at de nødvendigvis bruker ballong pga tidligere ks. Anonymkode: 56d1f...06f
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #7 Skrevet 9. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Min igangsatte fødsel var også ganske heftig. Hadde ikke pause mellom riene og følte at jeg omtrent ikke fikk puste fordi det bare var rier og intense smerter hele tiden. Hjalp ikke at det varte i mange, mange timer etter at jeg først hadde hatt ineffektive rier i et par døgn heller. Jeg ble igangsatt først med pille i skjeden og deretter med drypp. Har også hatt ks tidligere, så tror ikke at de nødvendigvis bruker ballong pga tidligere ks. Anonymkode: 56d1f...06f Da har jeg nok misforstått, jeg trodde det automatisk ble ballong etter ks. Men det høres jo ikke bra ut i det hele tatt at mange opplever det så heftig. Er det ingen mulighet til å "slakke ned" når man først har satt igang, hvis man ser at det blir for voldsomt? Jeg leser også nå at mange ender opp med ks uansett når de har blitt satt igang. Hvis noen har sett noen statistikk på det, vil jeg gjerne ha link. Hi Anonymkode: d9f49...d6e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #8 Skrevet 9. mai 2018 Har født 5 barn og 3 er igangsatte. Barre positive opplevelse. Kun lystgass som hjelp. Anonymkode: 5575c...8d5
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #9 Skrevet 9. mai 2018 Har tre barn, en ble igangsatt. Min første ble født på fødestue (Storken på Haukeland.) Det var en drømmefødsel. Nr to ble født i en ambulanse - nedtur og stressende. Tok tre timer fra første tegn til fødsel. Siste ble igangsatt med å ta vannet. Styrtfødsel. For fødselsopplevelsen var det en kjempeulempe at jeg måtte overvåkes med ledninger på barnets hode og belte rundt magen. Anonymkode: 57838...f2d
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #10 Skrevet 10. mai 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, dette gjorde det ikke enklere :/ Mye av grunnen til at ks eller igangsetting i det hele tatt er et tema, er at første fødselen min opplevdes traumatisk. Det gikk så utrolig fort, jeg klarte ikke å henge med i svingene. Det var andre ting også som bidro til at det var en uhyggelig opplevelse, men det at det var så voldsomt gjorde ikke saken bedre. Hvis jeg skal settes igang, blir det nok med ballong siden jeg har hatt ks tidligere. Kanskje det kan roe ned tempoet litt? Hi Anonymkode: d9f49...d6e Du må spørre erfarne jordmødre, HI. Hver av oss som svarer har bare et énsifret antall erfaringer å vise til. Anonymkode: b815f...4d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå