Gå til innhold

Hvorfor knekkebrød i stedet for brød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som er så mye sunnere med knekkebrød? Da tenker jeg ikke på loff, men sunne brød med masse korn.

Anonymkode: 7a98d...c44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel noe med at man oftest bruker noe hvetemel, eller finere mel for å få deigen til å heve bra. Om du bruker kun veldig grovt mel og korn, så vil ikke brødene heve særlig godt, og du vil ikke få et bra resultat.

Knekkebrød trenger du jo ikke bruke finere meltyper i det hele tatt for å få et fint resultat.

Anonymkode: 13900...d6a

Skrevet

Er mye mindre kalorier i to knekkebrød med mye pålegg enn i to skiver med litt pålegg, fordi knekkebrødene veier mindre. 

Anonymkode: f9944...b2b

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er mye mindre kalorier i to knekkebrød med mye pålegg enn i to skiver med litt pålegg, fordi knekkebrødene veier mindre. 

Det er ikke så stor forskjell som du tror. Hovedgrunnen til at brødet veier mer er vann og det er ikke kalorier i vann. Hvis du skal sammenlikne slik må du ta vekten på tørre brødskiver.

Anonymkode: c0c55...942

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så stor forskjell som du tror. Hovedgrunnen til at brødet veier mer er vann og det er ikke kalorier i vann. Hvis du skal sammenlikne slik må du ta vekten på tørre brødskiver.

Anonymkode: c0c55...942

Det er så mange som går i "kalorifella". Kalorier forteller ingenting om matens næringsinnhold eller kvalitet 

Anonymkode: f416b...e7e

Skrevet

Jeg bruker mye knekkebrød fordi jeg liker knekkebrød best, blir fort brødlei, får mindre luft i magen av knekkebrød og at det er veldig praktisk da jeg plasserer 2 pakker knekkebrød og 1-2 pålegg på kontoret, så har jeg mat stående og slipper å pakke noe hver dag. Supplerer det med å ta med en frukt, yoghurt el lign etter behov. 

Anonymkode: f1e09...dd1

Skrevet

Ingen gjær i knekkebrød og kan kun bruke grovt mel og frø. Brød må ha hvetemel for å heve. I tillegg kan gjæren gjøre folk oppblåst. 

Anonymkode: caa56...3de

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo tull. Bakte knekkebrød, de som er på moten nå, er jo nesten bare fuglefrø og solsikkekjerner. Fulle av fett! 

Og hvis du tenker på kjøpeknekkebrød, så er den manglende vekten bare vekten av vann. 

Anonymkode: ce183...30d

Skrevet

Det viktigste for meg er å ikke få i meg stivelse, noe brød har. Nå for tiden spiser jeg Brisk knekkebrød som er kun 1,1 g karb i. Unngår både korn, mel, bakepulver og gjær.

Anonymkode: 0a64a...9ac

Skrevet

mye sunnere

Anonymkode: 525cf...c0f

Skrevet

Rett og slett brødlei hele gjengen her. Ikke noe bedre forklaring enn det.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er så mange som går i "kalorifella". Kalorier forteller ingenting om matens næringsinnhold eller kvalitet 

Anonymkode: f416b...e7e

Du blir ikke tynnere av kvalitet.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det viktigste for meg er å ikke få i meg stivelse, noe brød har. Nå for tiden spiser jeg Brisk knekkebrød som er kun 1,1 g karb i. Unngår både korn, mel, bakepulver og gjær.

Poteter også, vel? 

Skrevet

Folk spiser knekkebrød av ulike grunner og ulike dietter. 

Hjemmelagede knekkebrød har oftes mer kalorier enn brød og annet knekkebrød, noen sammenligner de med kjeks feks. Så hvorfor folk velger knekkebrød istede for brød kan være så mangt. Jeg jobber med en som spiser knekkebrød for å holde forbrenningen oppe, hun må vist spise noe hver x ant time for å holde forbrenningen i gang, men ikke få i seg for mange kalorier. Hun spiser ett knekkebrød som vi andre hadde spist ett eple som mellommåltid. Hun er treningsnarkoman og spiser ikke for å slanke seg, men for at kroppen skal fungere best mulig. Ei anna på jobb som spiser ulike dietter utifra hva som er på moten. Spise knekkebrød istede for brød pga at det er en diett hun følger. Noen dietter har hjemmelaget knekkebrød andre skal bære kjøpe knekkebrød (jeg blir helt matt av alt hun spiser, ikke spiser og den nye super dietten etter den andre. Enda til gode å se noe resultat av de super diettene. Vi jobber med å selge mat, så jeg vet jo litt om mye og får høre utallige forklaringer på hvorfor de må spise det og det knekkebrødet, ikke kan spise det osv. )

Anonymkode: 73965...08b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poteter også, vel? 

Ja selvsagt, også ris og pasta og melk og noen melkeprodukter. Men nå var det brød vi snakket om, så derfor nevnte jeg det ikke 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...