Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Jeg var ikke klar over at det var en link mellom humanetikere og anti-17.mai, før jeg leste mange svar på en annen tråd her. Stemmer det virkelig at mange/noen/nesten alle humanetikere ikke deltar på, eller i det minste ikke liker, 17. mai altså? Hvorfor det? Anonymkode: 5a2fb...70c
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 Nei, det stemmer selvfølgelig ikke. Jeg forstår ikke hvor denne frykten for human-etikere kommer fra. Det er et livssyn tuftet på etikk og menneskerettigheter, men fritt for guder. Human-etikken handler om å ta vare på hverandre og verden vi lever i. 17. mai har uansett ikke noe med religion å gjøre. Anonymkode: 372d1...feb
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 Har ikke lest noe om det, men mener du spesifikt medlemmer av Humanetisk Forbund, eller tolker du ateister generelt som humanetikere? Jeg og mine bekjente som ikke har noen gudstro, setter alle pris på 17. mai. De med barn deltar i tog, og de uten møter opp for å se på. Noen reiser bort på dagen, men det er likt som i befolkningen forøvrig. Til slutt er det noen som ikke deltar, men holder seg hjemme. De synes det er mas, men de liker dagen i seg selv. Dette er sikkert ikke ulikt øvrig befolkning. Anonymkode: 9dd96...f09
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Jeg hadde ikke det inntrykket før jeg leste den andre tråden her inne om innvandrere og 17. mai. Anonymkode: 5a2fb...70c
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Humanetikere feirer 17 mai på lik linje med alle andre. Jehovas vitner derimot... Anonymkode: 1bef1...983
sug lut Skrevet 8. mai 2018 #6 Skrevet 8. mai 2018 Det er mye med HE, men akkurat 17.mai er de ikke problematiske med.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Aldri hørt om det før jeg leste om det her inne. Anonymkode: 0b867...138
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det stemmer selvfølgelig ikke. Jeg forstår ikke hvor denne frykten for human-etikere kommer fra. Det er et livssyn tuftet på etikk og menneskerettigheter, men fritt for guder. Human-etikken handler om å ta vare på hverandre og verden vi lever i. 17. mai har uansett ikke noe med religion å gjøre. Anonymkode: 372d1...feb Press den lange bindestreken din lengre ned halsen min Anonymkode: 38f9d...400
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #9 Skrevet 8. mai 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aldri hørt om det før jeg leste om det her inne. Anonymkode: 0b867...138 hvor har du lest det, link? Anonymkode: b7698...676
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #10 Skrevet 8. mai 2018 Jeg er humanetiker og feirer selvfølgelig 17. mai (nasjonaldagen vår!). Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være noen link mellom å være humanetiker og det å ikke like (?) 17. mai? Det kan være én eller to personer i en annen tråd som har sterke, uvanlige meninger rundt dette temaet, men det betyr ikke at alle humanetikere er enige med dem. Anonymkode: f242b...8b8
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #11 Skrevet 8. mai 2018 Aktiv i HEF, og aldri hørt om at noen har noe i mot 17.mai. Har aldri vært et tema. Anonymkode: 525d5...317
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #12 Skrevet 8. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg var ikke klar over at det var en link mellom humanetikere og anti-17.mai, før jeg leste mange svar på en annen tråd her. Stemmer det virkelig at mange/noen/nesten alle humanetikere ikke deltar på, eller i det minste ikke liker, 17. mai altså? Hvorfor det? Anonymkode: 5a2fb...70c Nei, det stemmer ikke. De som påstår det i den andre tråden aner ikke hva de snakker om. Blander sammen en masse fordommer om svinekjøtt, innvandrerbarn og manglende julesanger, og beskylder innvandrere for å boikotte 17.mai. Så kommer en annen inn og prøver å forklare at mangel på julens budskap i skolen ikke er innvandrernes skyld, det er HEFs skyld. Og av en eller annen grunn blir så HEF sittende igjen med en eller annen svarteper om at de er skyld i all normforvitring og alle tradisjoners kollaps. Men det er altså feil. Medlemmer av Human-Etisk Forbund feirer alle de samme tingene som andre i landet feirer. De ønsker bare ikke at samfunnets institusjoner skal styres etter religiøse doktriner; det være seg domstolene, skoleverket eller helsevesenet. Anonymkode: 16553...501
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #13 Skrevet 8. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kan være én eller to personer i en annen tråd som har sterke, uvanlige meninger rundt dette temaet, men det betyr ikke at alle humanetikere er enige med dem. Anonymkode: f242b...8b8 Merk deg at de som kom med påstandene ikke var HEF-folk selv. Det var en som mente at andre boikotta 17.mai, og beskrev disse som human-etikere. Noe som altså neppe stemmer. Anonymkode: 16553...501
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå