Gå til innhold

Husk å heise flagget! :flagg:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er frigjøringsdagen og veterandagen. Heis flagget og tenk gjennom hva det betyr.

Anonymkode: 85464...ffb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

17 mai 1940

I dag står flaggstangen naken

blant Eidsvolls grønnende trær.

Men nettopp i denne timen

vet vi hva frihet er.

Der stiger en sang over landet,

seirende i sitt språk,

skjønt hvisket med lukkede leber

under de fremmedes åk.

Der fødtes i oss en visshet,

frihet og liv er ett,

så enkelt, så uundværlig

som menneskets åndedrett.

Vi følte da treldommen truet

at lungene gispet i nød

som i en sunken u-båt;

vi vil ikke dø slik død.

Værre enn brennende byer

er den krig som ingen kan se

som legger et giftig slimslør

på bjørker og jord og sne.

Med angiverangst og terror

besmittet de våre hjem,

Vi hadde andre drømmer

og vi kan ikke glemme dem.

Langsomt ble landet vårt eget,

med grøde av hav og jord,

og slitet skapte en ømhet

en svakhet for liv som gror.

Vi fulgte ikke med tiden,

vi bygde på fred, som i tross,

og de hvis dåd er ruiner

har grunn til å håne oss.

Nå slåss vi for rett til å puste

vi vet det må demre en dag

da nordmenn forenes i samme

befriede åndedrag.

Vi skiltes fra våre sydpå,

fra bleke utslitte menn.

Til dere er gitt et løfte;

at vi skal komme igjen.

Her skal vi minnes de døde

som ga sitt liv for vår fred,

soldaten i blod på sneen,

sjømannen som gikk ned.

Vi er så få her i landet;

hver falden er bror og ven.

Vi har de døde med oss

den dag vi kommer igjen.

Lest over radioen
fra Nord-Norge
17. mai 1940.

Skrevet
5 minutter siden, sug lut skrev:

17 mai 1940

Lest over radioen
fra Nord-Norge
17. mai 1940.

Dette diktet grep meg som ungdom.  Men nå, som voksen, klarer jeg knapt å lese det uten å få tårer i øynene. 

Skrevet
Akkurat nå, hopla skrev:

Dette diktet grep meg som ungdom.  Men nå, som voksen, klarer jeg knapt å lese det uten å få tårer i øynene. 

Samme her.

Men jeg klarer meg uten "veterandag" slått sammen med Frigjøringsdagen. Det er to meget ulike ting.

Anonymkode: fa9fa...f91

Skrevet

Takk, da er det oppe. :) Satser på dere hjelper meg å huske det den 17. også.  :P

Anonymkode: 9cf8d...c50

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her.

Men jeg klarer meg uten "veterandag" slått sammen med Frigjøringsdagen. Det er to meget ulike ting.

Vel. Men det endrer ikke på at det er flaggdag.

Skrevet
25 minutter siden, sug lut skrev:

Vel. Men det endrer ikke på at det er flaggdag.

Nei, jeg kan ikke akkurat heise et halvt flagg... Men den ekstrafunksjonen som kom i 2010 ser jeg på som en tilsnikelse.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Etter å ha leita i 20 min etter flagget, båret ned stol fra kjøkkenet, konstatert at jeg likevel ikke rakk opp til flaggfestet, bært stigen ned fra carport-taket (dæven den var tung), konstatert at bilen står i veien, leita 20 minutter etter bilnøkkelen, flyttet bilen og klatret opp i stigen (herregud hvor jeg HATER stiger) henger flagget der det skal.

Takk for påminnelsen.

Skrevet
5 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Etter å ha leita i 20 min etter flagget, båret ned stol fra kjøkkenet, konstatert at jeg likevel ikke rakk opp til flaggfestet, bært stigen ned fra carport-taket (dæven den var tung), konstatert at bilen står i veien, leita 20 minutter etter bilnøkkelen, flyttet bilen og klatret opp i stigen (herregud hvor jeg HATER stiger) henger flagget der det skal.

Takk for påminnelsen.

Du er en hverdagshelt. Eller rettere sagt en Frigjøringsdagshelt.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg kan ikke akkurat heise et halvt flagg... Men den ekstrafunksjonen som kom i 2010 ser jeg på som en tilsnikelse.

Mener du at veteraner ikke bør hedres, eller at de bør hedres på en helt annen dag?

Skrevet
40 minutter siden, sug lut skrev:

Mener du at veteraner ikke bør hedres, eller at de bør hedres på en helt annen dag?

Tar ikke veldig stilling til "veteraner generelt", ettersom jeg ser det som mye forskjellig. Veteranene fra 2.verdenskrig bør vel nettopp hedres akkurat i dag. Veteraner fra  Norges seinere "operasjoner" i utlandet er noe annet, ettersom operasjonene er så ymse. Hvis man fletter denslags feiring inn i 8.mai, betyr det jo at man stiller seg bak en politikk som f eks førte til Norges militære bidrag i Libya og andre steder. Disse operasjonene kan ikke jeg støtte. 

Å feire Frigjøringsdagen som kun frigjøringsdag er for meg forenlig med fredsarbeid. Å feire 8.mai som veterandag er en sammenblanding, som ikke lenger handler om frihet fra nazisme og militarisme, men som i tillegg betyr å gjøre Norges aksjoner utomlands til noe vi "bør" støtte og hedre. Det er jeg sterkt imot, og da blir ikke feiringen lenger forenlig med fredsarbeid.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tar ikke veldig stilling til "veteraner generelt", ettersom jeg ser det som mye forskjellig. Veteranene fra 2.verdenskrig bør vel nettopp hedres akkurat i dag. Veteraner fra  Norges seinere "operasjoner" i utlandet er noe annet, ettersom operasjonene er så ymse. Hvis man fletter denslags feiring inn i 8.mai, betyr det jo at man stiller seg bak en politikk som f eks førte til Norges militære bidrag i Libya og andre steder. Disse operasjonene kan ikke jeg støtte. 

Å feire Frigjøringsdagen som kun frigjøringsdag er for meg forenlig med fredsarbeid. Å feire 8.mai som veterandag er en sammenblanding, som ikke lenger handler om frihet fra nazisme og militarisme, men som i tillegg betyr å gjøre Norges aksjoner utomlands til noe vi "bør" støtte og hedre. Det er jeg sterkt imot, og da blir ikke feiringen lenger forenlig med fredsarbeid.

Det er jo et gyldig standpunkt, selv om det sånn sett er mye rart du feirer når det gjelder veteranene fra 2. verdenskrig sin innsats også. Men feires veterandagen av noen andre enn Forsvaret selv? Og hvis ikke, hvordan kan det påvirke din feiring av Frigjøringsdagen, som jo er det allment kjente og det folk forbinder med 8. mai?

Skrevet
På 9. mai 2018 den 10.09, sug lut skrev:

Det er jo et gyldig standpunkt, selv om det sånn sett er mye rart du feirer når det gjelder veteranene fra 2. verdenskrig sin innsats også. Men feires veterandagen av noen andre enn Forsvaret selv? Og hvis ikke, hvordan kan det påvirke din feiring av Frigjøringsdagen, som jo er det allment kjente og det folk forbinder med 8. mai?

Å legge flere feiringer til 8.mars omskriver en historisk viktig dag som alle kan feire, til å bli en politisk dag man kun kan feire hvis man identifiserer seg med den retningen politikken tar. 

Å feire 8.mai som Frigjøringsdagen er for meg bl a å delta ved kransnedleggelsen her i byen. Den blir nå i stadig større grad kombinert med medaljeutdeling på nåtidige veteraner. Å feire veterandagen med å henge ordener på folk som har vært aktive utenlands, det kan jeg kun støtte hvis jeg mener at operasjonene er riktige og at de er fredsbevarende. Og ikke alt av det Norge driver med utomhus kan karakteriseres som fredsarbeid.

Norge har på ett eller annet nivå deltatt med militært personell i alle USAs kriger etter 1990, fra Gulfkrigen mot Irak i 1991, via invasjonen i Somalia i 1993, krigen i Bosnia fra 1993-95, Kosovokrigen i 1999, Afghanistankrigen fra 2001 fram til i dag, Irakkrigen fra 2003 til 2011 til krigen mot Libya i 2011 og Mali i 2013. Nå sist har Norges militære bidrag i Syria (som besto av spesialsoldater for å trene syriske styrker) slått helt feil ut. 

Veteraner  fra disse operasjonene må gjerne få sin egen dag for min del. Men jeg er ikke enig i bakgrunnen for krigføringen, og vil ikke være med på at den feiringen som JEG flagger for hver 8.mai gradvis skal handle mer og mer om disse krigføringene, og stadig mindre om frigjøringen!

Skrevet

8. mai stod jeg og kikket ut over nabolaget, telte 14 flaggstenger fra der jeg stod. Tre hadde vimpler som de alltid har oppe. Ingen flagget. Da jeg dro på butikken senere så jeg mange andre flaggstenger, ingen flagget. Det er trist! Og nesten skremmende historieløst! Kanskje ikke så rart politikken vris slik den gjøres, fordi de som ikke kan sin historie heller ikke kan lære av den.

Jeg leier og har ikke flaggstang, og ingen plass jeg får lov å skru opp et feste, så jeg får dessverre ikke flagget. Men jeg stopper alltid opp litt denne dagen og reflekterer over dagen.

Jeg er forøvrig enig i at veterandagen burde legges til en annen dag.

Anonymkode: ffce4...801

Skrevet
På 8.5.2018 den 14.09, Anonym bruker skrev:

Respekterar meininga di forsåvidt, men eg har eit anna perspektiv.

Sjå på Vietnamveteranane i USA, til dømes. Dei drog til ein krig med stor støtte i folket, men heim frå ein krig ingen lenger støtta. I staden for å rette forakten mot dei som starta krigen, vart det i stor grad veteranane som måtte bere skamma over dette mørke punktet i sitt lands historie. Er det riktig å vurdere innsatsen og offeret gjort av soldatane i lys av politikken som førte dei ut i krig? Eller bør ein hedre dei som gjer den ultimate drittjobben i samfunnet uavhengig av dette?

Dei soldatane eg ikkje støttar er dei som ikkje følger reglane i krig, krigsforbrytelsar er også eit personleg ansvar uansett kva ordre ein får. Utover det tek eg konsekvensen av at eg ikkje er pasifist, og ser det som naturleg å heidre veteranane våre. Men dei kunne godt fått ein eigen dag.

Skrevet
42 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Respekterar meininga di forsåvidt, men eg har eit anna perspektiv.

Sjå på Vietnamveteranane i USA, til dømes. Dei drog til ein krig med stor støtte i folket, men heim frå ein krig ingen lenger støtta. I staden for å rette forakten mot dei som starta krigen, vart det i stor grad veteranane som måtte bere skamma over dette mørke punktet i sitt lands historie. Er det riktig å vurdere innsatsen og offeret gjort av soldatane i lys av politikken som førte dei ut i krig? Eller bør ein hedre dei som gjer den ultimate drittjobben i samfunnet uavhengig av dette?

Dei soldatane eg ikkje støttar er dei som ikkje følger reglane i krig, krigsforbrytelsar er også eit personleg ansvar uansett kva ordre ein får. Utover det tek eg konsekvensen av at eg ikkje er pasifist, og ser det som naturleg å heidre veteranane våre. Men dei kunne godt fått ein eigen dag.

Kan ikke helt se relevansen av Vietnam-veteranenes situasjon. Jeg har ikke antyda at noen må skamme seg, men jeg setter ikke likhetstegn mellom å feire friheten og freden 8.mai 1945, og det å feire Norges generelle innsats ute i verden i de påfølgende 70 år. Det ene er å feire fred, det andre er å påskjønne krig.

Som en kuriositet kan jeg nevne at de standpunktene jeg har beskrevet over, står på min FB-status hvert år (i litt ulike formuleringer). Den første til å støtte meg i år, var nettopp en Vietnam-veteran. 

Skrevet

Klar vi flagger på 8 mai! 

Barna fikk også ekstra oppfriskning av krigshistorien vår til frokost - med en påminnelse om å tenke ekstra over hvor heldige de er og at det finnes mange som i dag lever i krig og frykt.  Og at de ikke trenger se lenger enn til noen av klassekameratene før de finner barn som har vært nødt til å flykte fra et land i krig. 

Selv har jeg deltatt i flere operasjoner i regi av NATO, og er en av Veteranene dere ikke ønsker å hedre i innleggene over her. Det er helt greit, det er ikke vi som har valgt 8 mai til å være veterandag. Men vi har likevel deltatt på vegne av landet vårt, og bidrar til at Norge har et forsvar og allierte - noen ganger med livet som innsats. 

Anonymkode: aa190...352

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er en av Veteranene dere ikke ønsker å hedre i innleggene over her.

Akkurat det der er det faktisk ingen som har sagt. Les bedre.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klar vi flagger på 8 mai! 

Barna fikk også ekstra oppfriskning av krigshistorien vår til frokost - med en påminnelse om å tenke ekstra over hvor heldige de er og at det finnes mange som i dag lever i krig og frykt.  Og at de ikke trenger se lenger enn til noen av klassekameratene før de finner barn som har vært nødt til å flykte fra et land i krig. 

Selv har jeg deltatt i flere operasjoner i regi av NATO, og er en av Veteranene dere ikke ønsker å hedre i innleggene over her. Det er helt greit, det er ikke vi som har valgt 8 mai til å være veterandag. Men vi har likevel deltatt på vegne av landet vårt, og bidrar til at Norge har et forsvar og allierte - noen ganger med livet som innsats. 

Anonymkode: aa190...352

Jeg har svart over her et sted at jeg mener det ikke er riktig å legge Veterandagen til Frigjøringsdagen. Bare for å presisere - jeg mener vi skal ha en Veterandag, men at den ikke skal legges til samme dag som Frigjøringsdagen. Det tar bort fokuset både fra Frigjøringsdagen og fra de veteranene som har gjort viktig tjeneste for landet. Det fortjener hverken Frigjøringsdagen eller veteranene!

Slik verden er er det naivt å tro at vi ikke trenger et forsvar og at vi aldri skal delta på internasjonale operasjoner. De som blir sendt ut på oppdrag på vegne av Norge ofrer mye, langt mer enn mange er klar over, og de fortjener å hedres for den jobben de har gjort i tjeneste for landet. Derfor er også en veterandag viktig.

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik verden er er det naivt å tro at vi ikke trenger et forsvar og at vi aldri skal delta på internasjonale operasjoner. De som blir sendt ut på oppdrag på vegne av Norge ofrer mye, langt mer enn mange er klar over, og de fortjener å hedres for den jobben de har gjort i tjeneste for landet. Derfor er også en veterandag viktig.

Kan du konkretisere hvordan det å bombe Libya er "viktig for landet", altså for Norge?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du konkretisere hvordan det å bombe Libya er "viktig for landet", altså for Norge?

Jeg har ikke skrevet at jeg er for alle oppdrag. Det er flere oppdrag vi burde vært foruten.

Men vi har forplitelser gjennom vår rolle i bl.a. NATO og FN og det var FNs Sikkerhetsråd som vedtok at "alle midler" skulle brukes for å sikre sivilbefolkningen i Libya. At måten det ble gjort på kanskje ikke var riktig, det er noe man så må lære av. At all informasjon vi fikk om måten oppdrag ble utført på også var feil, det er noe som bare kan rettes på ved å ikke gjenta feilene.

Hvis vi skal være medlem av NATO, da må vi nesten være med der vi er forpliktet til det. Enkeltoppdragene er kanskje alle ikke isolert sett viktig for Norge, men man må se på helheten i hva et NATO-medlemskap kan gi oss. Det er ikke slik at vi kan nekte å være med på NATO-operasjoner og så forvente å motta hjelp om vi skulle trenge det en dag. Hva mener du alternativet til NATO-medlemskap er? Eller hvilke oppdrag mener du ev. er viktige nok for oss å være med på?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke helt se relevansen av Vietnam-veteranenes situasjon. Jeg har ikke antyda at noen må skamme seg, men jeg setter ikke likhetstegn mellom å feire friheten og freden 8.mai 1945, og det å feire Norges generelle innsats ute i verden i de påfølgende 70 år. Det ene er å feire fred, det andre er å påskjønne krig.

Som en kuriositet kan jeg nevne at de standpunktene jeg har beskrevet over, står på min FB-status hvert år (i litt ulike formuleringer). Den første til å støtte meg i år, var nettopp en Vietnam-veteran. 

Eg stend på at det ikkje er likhetsteikn mellom å hedre soldatane som i ytterste konsekvens ofrar livet sitt for landet vårt og å hylle krigen der dei har risikert livet.

Skrevet
13 timer siden, ☆☆☆ skrev:

Eg stend på at det ikkje er likhetsteikn mellom å hedre soldatane som i ytterste konsekvens ofrar livet sitt for landet vårt og å hylle krigen der dei har risikert livet.

Spørsmålet er bare: er det "for landet vårt" de risikerer livet..? Eller er det for noe helt, helt annet og mye mindre hederlig? 

Mange kriger føres av kommersielle grunner.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke skrevet at jeg er for alle oppdrag. Det er flere oppdrag vi burde vært foruten.

Men vi har forplitelser gjennom vår rolle i bl.a. NATO og FN og det var FNs Sikkerhetsråd som vedtok at "alle midler" skulle brukes for å sikre sivilbefolkningen i Libya. At måten det ble gjort på kanskje ikke var riktig, det er noe man så må lære av. At all informasjon vi fikk om måten oppdrag ble utført på også var feil, det er noe som bare kan rettes på ved å ikke gjenta feilene.

Hvis vi skal være medlem av NATO, da må vi nesten være med der vi er forpliktet til det. Enkeltoppdragene er kanskje alle ikke isolert sett viktig for Norge, men man må se på helheten i hva et NATO-medlemskap kan gi oss. Det er ikke slik at vi kan nekte å være med på NATO-operasjoner og så forvente å motta hjelp om vi skulle trenge det en dag. Hva mener du alternativet til NATO-medlemskap er? Eller hvilke oppdrag mener du ev. er viktige nok for oss å være med på?

NATO-medlemskap pr. i dag vil jeg si er i ferd med å rent ut bli en risikofaktor. (Når det altså viser seg at vi er prisgitt enkeltpersoners skrulleri.) Det er nå det ene, men det er sånn sett litt på siden av tema i tråden, 8.mai. 

For det du sier i starten er det sentrale - mange av operasjonene burde ikke ha vært gjennomført. Å feire på 8.mai med en slik laissez-faire-tilnærming blir for meg helt feil. Litt sånn "hurra for oss og alt vi har gjort, tja, ja, litt dritt og litt bra og litt som ble vedtatt for fort, men hurra likevel, det er jo våre folk som gjør det, da må det være bra å feire det". 

Der er det at logikken ryker for meg. Hvis vi ikke kan innestå for de handlingene etterpå, skal det i hvert fall ikke komme inn som en slags delfeiring på den dagen da vi feirer slutt på okkupasjon og diktatur. 

Her hvor jeg bor har de gjenlevende veteranene pleid å møte opp ved kransnedleggelsen så lenge de klarer. Siden vi bor i nord, dreier det seg mest om veteraner fra 6.divisjon (kampene ved Narvik). Jeg har absolutt ingen problemer med å feire dem. Men der er grenser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...