Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har tatt lengre utdannelse i voksen alder?
Jeg har i alle år hatt en liten drøm i magen om å bli advokat.

Når jeg nå er i den posisjonen at jeg selv trenger en advokat så spurte advokaten meg hvorfor jeg ikke selv hadde denne utdannelsen.
Det er jo klart at det er en lite spark bak, og han helte virkelig bensin på bålet..

Jeg har bare delkompetanse og er alene mor. Er klar over at veien dit er tøff, men er det verdt det?

Hva har du studert? Hvilken livssituasjon satt du i ved start? Hvordan løste du dette?

Takk alle sammen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 28 og alenemor til to da jeg startet studiet. Studerte i seks år. Hadde overgangsstønad i tre av årene, og tok samtidig opp fullt studielån og sparte det. Levde på det + inntekt fra sommerjobb da overgangsstønaden var slutt. Var 100% verdt det! I dag har jeg en spennende jobb som engasjerer meg, og god økonomi. Uten utdanning ville jeg vært ufaglært og lavtlønnet, det hadde ikke vært positivt for verken barna eller meg.

Anonymkode: 9d706...4a8

Skrevet

Kan du se om du kan få deler av det finansiert av din nåværende jobb? Begynne å ta delfag som kan være av interesse for din arbeidsgiver? Og så evt ta steget ut i fulltidsstudier når arb.giver ikkke vil mer? Jeg fikk hele studiet finansiert av arbeidsgiver, men da måtte jeg også forplikte meg til å jobbe der en viss periode etterpå - det var kompetanse de trengte og de var villige til å investere i meg. (Mastergrad).

Anonymkode: 3b8e0...42a

Skrevet

Nei jeg står rett og slett på bar bakke.
Jeg har nok ingen krav til å ha overgansstønaden mer enn et år etter fødsel på grunn av null oppsparte rettigheter via Nav.
Var selvstendig næringsdrivende før dette og helt ferdig med yrket jeg har hatt siden 2002.
Jeg er 37 år så føler det er litt galskap å bite over juss studie..

Men drømmen er der :)

Skrevet
9 minutter siden, 3Diamanter skrev:

Nei jeg står rett og slett på bar bakke.
Jeg har nok ingen krav til å ha overgansstønaden mer enn et år etter fødsel på grunn av null oppsparte rettigheter via Nav.
Var selvstendig næringsdrivende før dette og helt ferdig med yrket jeg har hatt siden 2002.
Jeg er 37 år så føler det er litt galskap å bite over juss studie..

Men drømmen er der :)

Hvor langt er jusstudiet, 5-6 år? Hvis du tar det, så har du over 20 år igjen i arbeidslivet til å jobbe med noe du brenner for. For mange år siden på videregående, så gikk jeg i klasse med ei som var 50, hun skulle bli sykepleier. Hun brant skikkelig for det, og brydde seg ikke om hva andre måtte mene om det

Anonymkode: 69aa7...33f

Skrevet

Jeg er jurist, og tok studiet da jeg var ung og barnløs. Men jeg har senere tenkt st hvorfor ventet jeg med å få barn? Jeg kunne lett tatt studiet med barn. Det var i alle fall den gangen svært lite obligatorisk undervisning, og derfor veldig godt tilrettelagt for å tilpasses barn. Er du glad i å lese og harvsånn nogen Lunde lett for å lære, trenger ikke dette være uoverkommelig. Jeg brukte i snitt 6 timer per dag gjennom studiet. Om du tar noen av timene på kveldstid hjemme kam du fint jobbe en del ved siden av. Det er et utrolig spennende fag (syns jeg da!). Og jobbmulighetene er veldig mange. Hvis dette er noe du har tenkt på lenge, så gjør det! Vi lever bare en gang.

Anonymkode: f334e...f7b

Skrevet

Venninna mi begynte å studere medisin da hun var 35. Alt går! 

Anonymkode: d1d12...1f1

Skrevet

Jeg har begynt på en bachelorgrad nå i voksen alder, det samme har søsteren min. Ca halvparten av de andre studentene på samme linje som meg er voksne, dvs ikke rett fra vgs. Det er mange som har barn. 

Det er veeeeeldig vanlig å ta utdannelse som godt voksen. Ikke noe å være redd for :)

Skrevet

Jeg kjenner faktisk en som har barn og tar juss som voksen. Det ser ut som det går helt fint ☺️

Anonymkode: f1797...268

Skrevet

Jeg begynte på desentralisert studie over 4 år da jeg var 28. Hadde da samboer og 2 små barn. Måtte reise bort på samlinger. Må legge til at mannen var alkoholiker,  og hadde endel ekstra utfordringer i forhold til det. 

Anonymkode: c62a1...052

Skrevet

Gjør det! Man lever en gang 😁

Anonymkode: 7f81c...766

Skrevet

Er du sikker på at du ikke får overgangsstønad lenger enn et år HI?

Jeg synes du skal gjøre det. Men jusstudiet er hard å komme inn på, mulig du må starte med å ta opp fag. Du kan og studere som privatist, da må du betale for eksamen og får ingen hjelp.

Uansett, utdannelse er gull og åpner nye dører i livet!

Skrevet
På 8.5.2018 den 9.44, Nyttårs barn skrev:

Er du sikker på at du ikke får overgangsstønad lenger enn et år HI?

Jeg synes du skal gjøre det. Men jusstudiet er hard å komme inn på, mulig du må starte med å ta opp fag. Du kan og studere som privatist, da må du betale for eksamen og får ingen hjelp.

Uansett, utdannelse er gull og åpner nye dører i livet!

Jeg må ta opp norsk, matte og kjemi. Utenom dette er mitt snitt 5,7.

Tenkte at jeg kunne lese med opp dette året jeg går hjemme med ny baby. De andre barna er på skolen og i bgh.

Lysten stiger.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...