Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Jeg var på legevakta i går med store smerter. Ble sendt hjem med noe som heter oxynorm. Tok en før jeg la meg i går kveld og nå er jeg så sinnsykt svimmel. Kjenner at smertene kommer sigende men er lite lysten på å ta flere av de pillene dersom det er de som gjør meg så svimmel... Anonymkode: a97bb...cb3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Les på felleskatalogen Oxynorm gir morfinrus , hvor en bivirkning kan være svimmelhet, kvalme og lign ubehag. Et alternativ kan være paralgin forte, som gir mindre rus og har delestrek (så mulig å redusere dosen selv) Snakk med lege om alternativer. Evt kontakt Lgv på Tlf , hvis du må ha i kveld Anonymkode: 19c55...65e
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les på felleskatalogen Oxynorm gir morfinrus , hvor en bivirkning kan være svimmelhet, kvalme og lign ubehag. Et alternativ kan være paralgin forte, som gir mindre rus og har delestrek (så mulig å redusere dosen selv) Snakk med lege om alternativer. Evt kontakt Lgv på Tlf , hvis du må ha i kveld Anonymkode: 19c55...65e Også når det snart er 24 timer siden jeg tok den? Anonymkode: a97bb...cb3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Nå vet jeg ingenting om årsakene til at du tar de, det kan jo være at det også er årsak til svimmelheten? Men les her: på bivirkninger, og Evt «halveringstid» https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/oxynorm-mundipharma-562551 Anonymkode: 19c55...65e
beef sister Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var på legevakta i går med store smerter. Ble sendt hjem med noe som heter oxynorm. Tok en før jeg la meg i går kveld og nå er jeg så sinnsykt svimmel. Kjenner at smertene kommer sigende men er lite lysten på å ta flere av de pillene dersom det er de som gjør meg så svimmel... Anonymkode: a97bb...cb3 Jeg får ikke slike bivirkninger av oxycodone, men kroppen min er også vant til tidvis høyt inntak av opiater, så det er nok først og fremst årsaken. Noen medikamenter kan jo allikevel gi en slags hangoverfølelse, og dette er som regel verst helt i oppstarten eller dersom de kun tas sporadisk. En slags zombielignende tilstand nesten - med svimmelhet, slapphet osv. Du kan jo be om å forsøke andre type smertestillende dersom du synes det er veldig ubehagelig.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 Mannen min fikk det da han hadde kreft. Husker ikke ay han ble svimmel, men de kan nok være veldig sterke. Kanskje du må redusere dosen eller få en annen type. Han fikk noe som het oxytocin også, mener de kanskje var litt "mildere"? Anonymkode: 57305...a2d
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 Oxynorm virker relativt raskt så at du nå dagen etterpå føler deg svimmel kan være at du har "hangover". Det er et sterkt preparat som ikke gies ut uten god grunn. Hvis du mener du ikke har ønsket effekt av disse burde du ringe tilbake til legevakt å få resept på noe annet. Evt fastlegen i morgen vis det kan vente. Anonymkode: 44270...e78
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 Svigerfaren min, en veldig ordentlig og medisiner mann, ble avhengig av disse. Han fikk dem for langvarige ekstreme smerter. Når han ble avhengig ville jeg vært forsiktig.. Han måtte rett og slett avvennes, fikk abstinenser og greier... Anonymkode: 51900...d44
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mannen min fikk det da han hadde kreft. Husker ikke ay han ble svimmel, men de kan nok være veldig sterke. Kanskje du må redusere dosen eller få en annen type. Han fikk noe som het oxytocin også, mener de kanskje var litt "mildere"? Anonymkode: 57305...a2d Oxytocin fikk han iallefall ikke😂😂 Anonymkode: 65f9d...514
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oxynorm virker relativt raskt så at du nå dagen etterpå føler deg svimmel kan være at du har "hangover". Det er et sterkt preparat som ikke gies ut uten god grunn. Hvis du mener du ikke har ønsket effekt av disse burde du ringe tilbake til legevakt å få resept på noe annet. Evt fastlegen i morgen vis det kan vente. Anonymkode: 44270...e78 Ďe fungerte i grunnen kjempefint. Jeg sov hele natten og utenom at jeg har vært litt trøtt i dag så har smertene vært helt håndterbare og jeg har ingen følelse av å være ruset (men har vel egentlig aldri vært ruset, så vet ikke helt hva det vil si 🤣🤣🤣) Kommer til å ta en til (på boksen står det "1-4 pr døgn) før jeg legger meg. Anonymkode: a97bb...cb3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oxytocin fikk han iallefall ikke😂😂 Anonymkode: 65f9d...514 Hun byttet nok bare om noen bokstaver, og mente oxycontin Anonymkode: 2a5d0...19c
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 Jeg har aldri prøvd oxynorm, men jeg kan bli svimmel i et døgn eller mer av en tramadol. Jeg har en eller annen genvariant som gjør at jeg ikke har effekt av tramadol og paralgin forte, men får dessto flere av bivirkningene. Jeg greide knapt å gå fra sengen til do (det var ei lita leilighet, så ca. 7 meter mellom), og ikke uten å holde meg fast i noe hele tiden - og det var et døgn etter jeg fikk tramadol. Det med bivirkninger kan være veldig individuelt, Hi. Hadde du smertelindring av oxynormen, og du trenger like sterk smertestillende i dag så får du veie bivirkningene opp mot fordelene. Vær også obs på at pga. halveringstid så kan noen oppleve å få flere bivirkninger om man tar visse medikamenter daglig. Er du i tvil ringer du legevakten. God bedring Anonymkode: 2a5d0...19c
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun byttet nok bare om noen bokstaver, og mente oxycontin Anonymkode: 2a5d0...19c Skjønte det, men artig læll🤗 Anonymkode: 65f9d...514
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #14 Skrevet 7. mai 2018 Det er rett og slett heroin i pilleform. Akkurat sett en dokumentar om det. Veldig skumle greier! Veldig avhengighetsskapende. Anonymkode: a6199...7aa
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #15 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er rett og slett heroin i pilleform. Akkurat sett en dokumentar om det. Veldig skumle greier! Veldig avhengighetsskapende. Anonymkode: a6199...7aa Nå kan ikke forskrivningspraksisen på disse medikamentene sammenlignes med USA. Der kaster de jo opiater etter deg for langt mildere smerter, til yngre brukere og over lengre perioder. Dessuten er legemiddelindustrien mye mindre regulert, slik at de har reklame rettet mot brukerene og bonussystem til legene som forskriver. Legevakten i Norge er ekstra restriktive. Der prøver de å unngå utlevering av A- og B preparater om mulig. Anonymkode: a3470...3ec
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #16 Skrevet 7. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri prøvd oxynorm, men jeg kan bli svimmel i et døgn eller mer av en tramadol. Jeg har en eller annen genvariant som gjør at jeg ikke har effekt av tramadol og paralgin forte, men får dessto flere av bivirkningene. Jeg greide knapt å gå fra sengen til do (det var ei lita leilighet, så ca. 7 meter mellom), og ikke uten å holde meg fast i noe hele tiden - og det var et døgn etter jeg fikk tramadol. Det med bivirkninger kan være veldig individuelt, Hi. Hadde du smertelindring av oxynormen, og du trenger like sterk smertestillende i dag så får du veie bivirkningene opp mot fordelene. Vær også obs på at pga. halveringstid så kan noen oppleve å få flere bivirkninger om man tar visse medikamenter daglig. Er du i tvil ringer du legevakten. God bedring Anonymkode: 2a5d0...19c Jeg er ikke HI, men lurer på følgende pga det du skrev: hvis man tåler tramadol, så bør man også tåle/ha god effekt av paralgin forte? Sånn er det nemlig ikke for meg... Jeg har veldig god virkning av tramadol (har gått på dette i perioder grunnet sterke nervesmerter). Men, paralgin forte gjør ingenting for meg! Liten smertelindring, i tillegg til en litt lammende følelse i nakken...skikkelig ubehagelig. Kommer aldri til å ta p-f igjen. Hadde også dårlig virkning av oxynorm (eller var der oxycontin?). Så ved sterke smerter skriver legen ut tramadol. Heldigvis lenge siden sist. (ikke meninga å «kuppe» tråden din HI)... Anonymkode: 4b440...e9b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #17 Skrevet 7. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke HI, men lurer på følgende pga det du skrev: hvis man tåler tramadol, så bør man også tåle/ha god effekt av paralgin forte? Sånn er det nemlig ikke for meg... Jeg har veldig god virkning av tramadol (har gått på dette i perioder grunnet sterke nervesmerter). Men, paralgin forte gjør ingenting for meg! Liten smertelindring, i tillegg til en litt lammende følelse i nakken...skikkelig ubehagelig. Kommer aldri til å ta p-f igjen. Hadde også dårlig virkning av oxynorm (eller var der oxycontin?). Så ved sterke smerter skriver legen ut tramadol. Heldigvis lenge siden sist. (ikke meninga å «kuppe» tråden din HI)... Anonymkode: 4b440...e9b Da vil jeg tro det er noe annet i paralgin forte du reagerer på. Når man har en slik genvariant så går det på hvordan man omsetter/omdanner virkestoffene i medikamentene, og akkurat den ene genvarianten vet jeg virker både på pf og tramadol. Så da vil jeg tro at siden du har virkning av tramadol, så er det et annet stoff i pf du ikke tåler? Men jeg gjetter bare... kanskje det er varianter av disse spesifikke genvariantene også som gjør at man ikke reagerer likt på det man "burde" reagere likt på, eller at det er andre tilsetninger i som du reagerer på? Jeg har ikke virkning av hverken pinex eller paralgin forte eller tramadol. For mange år siden forsøkte jeg en del andre smertestillende etter en skade, men hadde ikke virkning av dem heller, bare bivirkninger. Kanskje heldigvis siden de ble tatt ut av markedet pga. høy fare for alvorlige bivirkninger og sykdom. Har fått petidin på sykehus en gang, men det tok også bare såvidt toppen av smertene - men herlighet som jeg hallusinuerte... så jeg valgte å heller takle smertene enn å bli enda verre... Jeg har nemlig et par ganger hvor jeg har underholdt personalet på en hel avdeling etter narkose... i så stor grad at flere ikke har greid å la være å le når jeg har støtt på dem i andre sammenhenger senere Og vanlig bedøvelse hos tannlege har jeg ingen effekt av, bortsett fra at jeg gjerne får akutte smerter i helt andre deler av ansiktet. Så kort sagt - jeg tror det kan være mange individuelle måter å reagere på medikamenter på, og ikke alt er like logisk Det som er viktig for alle som har litt uvanlige reaksjoner på medikamenter, er at slike ulike reaksjoner (virkninger og bivirkninger) blir journalført i tilfelle man kommer ut for noe hvor riktig smertelindring er viktig/avgjørende. Husk også at vi selv kan melde bivirkninger av medikamenter her: https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/meld-bivirkninger/bivirkningsmelding-for-pasienter Dette er viktig, både for å avdekke de mer sjeldne bivirkningene, men også fordi mange av de vanlige bivirkningene trolig er veldig underrapportert mtp. hvor mange som opplever dem. Anonymkode: 2a5d0...19c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå