Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #1 Skrevet 6. mai 2018 Nå har ikke mitt barn ADHD eller en annen diagnose, og ble en periode plaget av medelev, og har andre perioder hatt mye sykdom. Jeg har opplevd det samme to ganger fra skolens side; bekymringsmelding sendt uten noe som helst av betydning lagt til i meldingen og ingenting som indikerer at dette har noe med hjemmet å gjøre. Loven er svært klar. Fravær og årsakene til dette er taushetsbelagt, og for at denne skal oppheves ved melding til barnevernet så må det foreligge indikasjoner på alvorlig omsorgssvikt, overgrep, mishandling eller alvorlige atferdsproblemer hos barn. Hvorfor vet så få skoler dette? Og hvor klager man noe slikt inn? https://www.gd.no/debatt/leserinnlegg/barnevern/strenge-vilkar-for-a-melde-til-barnevernet/o/5-18-534643 Anonymkode: 9a195...0ab
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #2 Skrevet 6. mai 2018 Jeg skjønte ikke innlegget. Ditt barn ble plaget og skolen meldte dere (ellerbde andre?) til barnevernet? Men de har ikke sagt nok eller for mye? Veldig rotete innlegg... Anonymkode: b6e29...e35
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønte ikke innlegget. Ditt barn ble plaget og skolen meldte dere (ellerbde andre?) til barnevernet? Men de har ikke sagt nok eller for mye? Veldig rotete innlegg... Anonymkode: b6e29...e35 Du må lese artikkelen for å forstå hva jeg refererer til i det jeg skriver. Anonymkode: 9a195...0ab
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønte ikke innlegget. Ditt barn ble plaget og skolen meldte dere (ellerbde andre?) til barnevernet? Men de har ikke sagt nok eller for mye? Veldig rotete innlegg... Anonymkode: b6e29...e35 Da er leseforståelsen din rimelig svak, for jeg var ikke i tvil om hva hun mente. Anonymkode: 65d48...5bc
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Da er leseforståelsen din rimelig svak, for jeg var ikke i tvil om hva hun mente. Anonymkode: 65d48...5bc Jeg måtte lese et par ganger for å forstå hva hun mente. Og jeg vet ennå ikke helt hva som skjedde med hennes barn. Anonymkode: a453e...68e
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 Hvis du har opplevd å bli meldt til barnevernet 2 ganger fra skolen, så ville jeg tatt et godt blikk på meg selv, og mine foreldreevner. Anonymkode: bf0d3...1db
Optatium Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 Man har da forsøkt samarbeid med hjemmet før mam rapporterer til barnevernet. På min skole har vi klare regler for fravær. Blir fraværet for høyt kobles barnevernet inn. Da har man selvsagt snakket med foreldrene om årsaker og mulige tiltak lenge før, men fordi det ikke fungerer går man videre. Forøvrig er diskusjonen mellom taushetsplikt og ansvar for barnets beste en hårfin balanse som er et stort grått område innen jusen. Det finnes ingen fasit her, men jeg tror de fleste som jobber med barn heller melder en gang for mye, enn en gang for lite. Jeg har i løpet av mine år i skolen kun sendt en bekymringsmelding.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis du har opplevd å bli meldt til barnevernet 2 ganger fra skolen, så ville jeg tatt et godt blikk på meg selv, og mine foreldreevner. Anonymkode: bf0d3...1db Er du tett eller? Anonymkode: 5a703...3b6
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Mange i skolene vet for lite om hva som utløser muligheten for bekymringsmelding uten samtykke. Det samme gjelder barnehager og helsestasjoner. Leger, psykologer og psykiatere later til å ha mye om dette i sin utdanning. ... Er mitt inntrykk fra jobb i barneverntjenesten. Anonymkode: 95609...609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå