Gå til innhold

Hvis du er gjest i en konfirmasjon:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du er viktig for at dagen skal bli vellykket? Jeg er så nervøs for konfirmasjonen vi skal holde snart, med nesten 50 gjester, jeg klarer ikke å stresse ned....

Anonymkode: b6618...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i konfirmasjon i dag. Vi spiste gryterett, spiste kake, pratet og hadde det hyggelig. 

Det viktigste er at det er en hyggelig atmosfære, at konfirmanten har fått medbestemmelse i utformingen av dagen, og at det ikke blir for mange allsanger!!! 

Anonymkode: c2212...bd2

Skrevet

Her skal jeg selv ha konfirmasjon neste uke, det viktigste for meg er at konfirmanten har en fin dag. Ellers er vel god planlegging viktig .At bordet er dekket og at alt er ferdigpyntet dagen før, så en unngår stress.

Nå er jeg glad for at vi har mye mindre gjester enn dere har.

Skrevet

Etter å ha hørt ungene fortelle om konfirmasjonen de var i igår: ikke ha for mange retter, taler og sanger. De hadde hatt tre retter, noe som i seg selv tilsier at det tar tid. Det var mange taler innimellom dette og noen sanger. Fem timer hadde de sitti rundt bordet, noe som flere av gjestene ikke syns var så gøy. Farmor hadde spurt min datter som har konfirmasjon neste helg om vi skulle ha like mye mat, taler og sanger. Hun ble veldig lettet over at det var middag og kaker, noe som tilsier at vi ikke blir sittende rundt bordet i mange timer. 

Jeg gjør ting enkelt, men jeg tror det blir veldig bra. Enkel mat etter barnets ønske (at jeg må stå over grytene dagen før er en helt snnen sak, men på selve dagen er det enkelt for oss å bare varme. Besteforeldre, tanter og tantebarn blir nok satt i sving med å skrelle poteter og gulrøtter tenker jeg. Den dagen mangler noen timer tror jeg, men vi kommer nok i mål) 

Anonymkode: 1af05...74b

Skrevet

Jeg har ikke vært i én konfirmasjon som ikke «går av seg selv». Så lenge det er mat, drikke og kaker så går det helt supert👌🏼

Stress ned! Dette går bra❤️

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter å ha hørt ungene fortelle om konfirmasjonen de var i igår: ikke ha for mange retter, taler og sanger. De hadde hatt tre retter, noe som i seg selv tilsier at det tar tid. Det var mange taler innimellom dette og noen sanger. Fem timer hadde de sitti rundt bordet, noe som flere av gjestene ikke syns var så gøy. Farmor hadde spurt min datter som har konfirmasjon neste helg om vi skulle ha like mye mat, taler og sanger. Hun ble veldig lettet over at det var middag og kaker, noe som tilsier at vi ikke blir sittende rundt bordet i mange timer. 

Jeg gjør ting enkelt, men jeg tror det blir veldig bra. Enkel mat etter barnets ønske (at jeg må stå over grytene dagen før er en helt snnen sak, men på selve dagen er det enkelt for oss å bare varme. Besteforeldre, tanter og tantebarn blir nok satt i sving med å skrelle poteter og gulrøtter tenker jeg. Den dagen mangler noen timer tror jeg, men vi kommer nok i mål) 

Anonymkode: 1af05...74b

Hva skal dere spise? 😊

Anonymkode: e14c7...04e

Skrevet

Så lenge det er god mat, nok mat og tid til å prate sammen, så blir det sikkert bra. Det er hyggelig med taler og sanger, men om det er mange, så er det fint å begrense talerne tidsmessig. Begrens gjerne dere selv også om dere skal holde tale. Jeg var i en konfirmasjon der foreldrene holdt et bildeshow/tale på bortimot 25 minutter. Det er minst 15 minutter for lenge, og helt alvorlig, så interessant er det ikke å gå gjennom alle ferieopplevelsene de siste 15 åra. 

Skrevet

Var i konfirmasjon i dag. Hun ble helt gal av moren som maste om denne dagen.

Konfirmanten sa :" Dette er ikke et bryllup ! Bare ta noen lys !" Det ble så mye mas om servietter og lys osv. 

Ja, det er en fest ! Men må det være så voldsomt ? 

Anonymkode: bb768...424

Skrevet

God mat og drikke + hyggelige gjester er viktigst. Kan jeg slippe platthetene i en humanetisk seremoni er det et stort pluss.

Anonymkode: 961a4...c3c

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg vet at mat og kaker blir vellykket, jeg er bare redd for hva som kan gå galt, at talene blir tullete, og at bordet ikke blir fint nok pyntet, at noen skal føle at vi er for slurvete, at de ikke skal synes vi har ordnet det "bra nok". Vet ikke hvorfor jeg tenker sånn.

Vi skal ha tapasbuffet, så det blir ikke mange timer tilbords. Jeg er bare nervøs, sikkert uten grunn... Det er bare det at mange av gjestene kommer langtveisfra, så jeg er redd de ikke skal synes det var "verd pengene" å komme.

Nei jeg får sørge for at de føler seg mest mulig velkommen og ivaretatt, det er vel det viktigste. Jeg VET konfirmanten får en bra dag.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Jeg vet at mat og kaker blir vellykket, jeg er bare redd for hva som kan gå galt, at talene blir tullete, og at bordet ikke blir fint nok pyntet, at noen skal føle at vi er for slurvete, at de ikke skal synes vi har ordnet det "bra nok". Vet ikke hvorfor jeg tenker sånn.

Vi skal ha tapasbuffet, så det blir ikke mange timer tilbords. Jeg er bare nervøs, sikkert uten grunn... Det er bare det at mange av gjestene kommer langtveisfra, så jeg er redd de ikke skal synes det var "verd pengene" å komme.

Nei jeg får sørge for at de føler seg mest mulig velkommen og ivaretatt, det er vel det viktigste. Jeg VET konfirmanten får en bra dag.

Det blir bra! 🙂👍. Det viktigaste er at konfirmanten har ein fin dag, familien er samla, og de får tid til å prate med gjestane.  God mat og kaker er eit stort pluss.

Skrevet

Utifra det du beskriver så er jeg sikker på at konfirmasjonen blir mer en bra nok!

Du har tatt forhåndsregler i at du ikke ønsker at noen skal bli skuffet og det innfrir du sikkert. :)

Tipper bordpynten , kakebordet, gavebordet osv har vært planlagt og klart lenge. Så nå kan du senke skuldrene og prøve å glede deg til familien samles. Husk: det er et felles ansvar for hele slekten at selve dagen og atmosfæren skal bli vellykket. :)  Det er ikke fargen på lysene som avgjør det. :)

Lykke til ! 

Skrevet

Nok mat, nok drikke, nok kaker og dessert, og et program så ikke en bare blir sittende og vente..

Skrevet

Jeg liker best de konfirmasjonene der jeg får beskjed om at det kun er plass til de nærmeste i kirken, så jeg slipper. :P

Ellers synes jeg det ble fryktelig kjedelig den gangen middagen (en rett) varte i 4 timer og begynte 1 time etter at selskapet skulle starte. Selv om man vil at selskapet skal vare lenge synes jeg man kan sette frem kaker og kaffe litt tidligere enn det. Det blir med en gang en mer avslappet stemning når man kommer så langt. :)  Det førte dessuten til at de fleste bare tok ett kakestykke og så dro hjem, for de var blitt lei.

Anonymkode: 66a7d...852

Skrevet

Som gjest med småbarn, syns jeg det er litt slitsomt å sitte lenge ved bordet. Den beste tiden er mellom middag og kaker. Da får man anledning til å snakke med de andre gjestene 😊 og barna løper rundt og leker . 

Anonymkode: bb768...424

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tapasbuffet er strålende, da reiser man seg jo titt og ofte fra bordet, og dermed blir det ikke så formelt og stivt.  Fryktelig godt for oss med småbarn også, da kan vi slippe dem løs mye tidligere fra bordet.  

Jeg var i konfirmasjon i går, og én  ting de hadde gjort som var helt genialt var å ha et lite lekebord, med tegnesaker, perler osv. Veldig kjekt for barna, men også veldig kjekt for oss voksne å kunne prate med familie mens ungene koste seg. 

Anonymkode: 0ee85...79e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...