Gå til innhold

Straks nyutdannet og de ber om referanser??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks nyutdannet lærer, og i alle stillingsannonser jeg kommer over ber de om "minst to referanser". Eneste jobben jeg har hatt var 1,5 år i barnehage før jeg begynte på lærerstudiet. Dette er jo nå 5 år siden. Er det normalt å skrive opp arbeidsgivere fra så langt tilbake i tid? Og da har jeg jo i beste fall én referanse, og de vil ha MINST to. Skal jeg bare se langt etter stillingen da, eller kan jeg søke likevel og si at jeg ikke har flere? 

Anonymkode: 80be1...bdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel hatt praksisperioder? Jeg brukte attester og referanser fra praksis 

Anonymkode: 271c3...9c3

Skrevet

Oppgi barnehage som referanse. De ser jo at du et nyutdannet.

Nå kjenner ikke jeg til lærerstudiet, men i helsevesenet som jeg kjenner til har de fleste deltidsjobber mens de studerer. Hvis dette også er vanlig i ditt lærerstudiet  må du forberede deg godt til intervjuer

Anonymkode: c73c6...c01

Skrevet

Du kan kanskje bruke både ped-leder og styrer? Det er langt tilbake ja, men det er ikke så uvanlig. Mange studenter som f.eks har barn har oftest ikke jobbet under studiene.

Anonymkode: 9a696...c4f

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Og dette!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det skal en egentlig ikke gjøre.

Skrevet

Ja, det har jeg hatt, men vi fikk beskjed at praksis ikke kunne brukes som referanser til jobbsøking.

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Det skal en egentlig ikke gjøre.

Hvorfor ikke? Veldig vanlig i mange yrker dette. Jeg blir stadig oppringt som referanse for mine veilander

Skrevet

Oppgi barnehage som referanse. De ser jo at du et nyutdannet.

Nå kjenner ikke jeg til lærerstudiet, men i helsevesenet som jeg kjenner til har de fleste deltidsjobber mens de studerer. Hvis dette også er vanlig i ditt lærerstudiet  må du forberede deg godt til intervjuer

Er ganske mange som jobber som vikar ved siden av studiet, ja, så mange vil nok ha referanser derfra. Jeg er alene med barn og har rett og slett ikke kunnet ta på meg arbeid i tillegg til studiet, så dumt som det plutselig ble, merket jeg :kari:

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Er ganske mange som jobber som vikar ved siden av studiet, ja, så mange vil nok ha referanser derfra. Jeg er alene med barn og har rett og slett ikke kunnet ta på meg arbeid i tillegg til studiet, så dumt som det plutselig ble, merket jeg :kari:

Du får nok en jobb. En god jobbsøknad og godt intervju er viktig. 

Skriv ned svar til de vanligste spørsmålene (google). Det vil hjelpe deg å være forberedt 

Skrevet

Jeg er lærer og brukte praksisveileder som referanse, jeg søkte fire jobber og ble innkalt på tre intervju, ingen av dem som sa noe på det :) Og jeg fikk også jobb ;)

Anonymkode: 88057...4a9

Skrevet

Veileder på master og bachelor oppgave er heller ikke uvanlig å bruke

Anonymkode: 0e445...b74

Skrevet

Du har vell en lærer/ professor en 2 fra skolen og skrive opp.

Skrevet

Har brukt praksislærer som referanse da jeg søkte lærerjobb. Har inntrykk av at det er vanlig? 

Anonymkode: e5c8d...d6d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har brukt praksislærer som referanse da jeg søkte lærerjobb. Har inntrykk av at det er vanlig? 

Anonymkode: e5c8d...d6d

Så rart, vi fikk streng beskjed fra både høgskolen og praksisveiledere at vi ikke fikk bruke dem, så uavhengig av om det er vanlig utgår desverre det for meg. 

Hi

Skrevet
4 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Du har vell en lærer/ professor en 2 fra skolen og skrive opp.

Er det vanlig? For de kjenner meg jo ikke, vi har hatt ulike forelesere fra år til år, og i en klasse på 50 studenter har jeg ikke akkurat kjempet for å skille meg ut  såpass mye at de kan si noe om meg til en arbeidsgiver. Ikke noe mer enn det arbeidsgiver kan lese ut fra vitnemål, i det minste 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...