Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #1 Skrevet 6. mai 2018 Hva er gyldig grunn for onkel eller tante til barnet å droppe dåpen til barnet? Eller er ikke dåpen så farlig? Anonymkode: 18a60...841
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #2 Skrevet 6. mai 2018 Til å ikke komme til dåpen tenker du? Hvis de har en annen religion tenker jeg at er en gyldig grunn Hvis de har lang reiseveg og ikke har økonomi til å komme seg dit Sykdom, akutt eller varig, fysisk eller psykisk deriblant angst for folkemengder, hvis det er mange de ikke kjenner der. Tenker at mange mener at dåp ikke er så viktig. Anonymkode: 5bf05...76a
*Miss Marple* Skrevet 6. mai 2018 #3 Skrevet 6. mai 2018 Jeg synes at når man velger å døpe barnet så er det en stor dag og at nære slektninger bør møte så sant det er praktisk mulig.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #4 Skrevet 6. mai 2018 Det kan jo være praktiske hindringer pga jobb, reisevei eller helse. Andre familiemessige grunner, som f eks et alvorlig sykt barn, sammenfallende dåb i svigerfamilien eller en gård man ikke får avløser til. Om man innbyder til dåp og noen ikke kommer så kan man jo velge å bli fornærmet for det - men da får man det travelt med å være fornærmet i mange år frem for det er alltid noe. Som regel prioriterer folk en dåpsfest så fremt de har mulighet. Om de ikke kommer er det mest sansynlig fordi de ikke har mulighet. Anonymkode: 35653...a8c
Julie (: Skrevet 6. mai 2018 #5 Skrevet 6. mai 2018 De få gangene jeg har droppet dåp/ konfirmasjon jeg har vært invitert i, har jeg vært skikkelig syk (type lungebetennelse og 40 i feber) eller høygravid med arrangementet langt, langt (10 timer kjøring) unna. Tenker at sånne ting møter man opp i uansett. Forhåpentligvis får man dato så tidlig at man klarer å få bytta bort eventuelle vakter på jobb ol. Min toleranse for å droppe dåp/ konfirmasjon/ bryllup er som dere skjønner svært lav.
aanonym Skrevet 6. mai 2018 #6 Skrevet 6. mai 2018 Mange gode grunner er nevnt her. Tenker st p ikke gidde/orke/prioritere fordi det er kjedelig IKKE er «gyldig grunn».
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 Det må være sykdom eller at man har såpass lang reisevei at man må betale over evne for å komme seg dit. Dåp er like viktig som konfirmasjon syns nå jeg, og det skal mye til for at en tante eller onkel har "gyldig fravær" syns jeg. Anonymkode: a2417...ea9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 Sykdom. Økonomisk krise. Anonymkode: 363b5...fe8
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Søsteren min hadde en avtalt tur med venner (billetter bestilt lenge før vi satt dato for dåp). Hun skulle ikke være fadder. Hun er i 20-årene og student. Hadde ikke noe problem med at hun ikke møtte. Skal sies at hun ringte meg ganske fortvilet når hun så at det kræsjet, og jeg vet at hun gjerne skulle vært i dåpen. Så jeg sa at hun skulle reise på turen , og kose seg med god samvittighet. Vet at noen i slekta reagerte på det, men babyen bryr seg ikke og hun snakket jo med vertskapet (oss) om det. Anonymkode: d3acb...0dc
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 19 timer siden, *Miss Marple* skrev: Jeg synes at når man velger å døpe barnet så er det en stor dag og at nære slektninger bør møte så sant det er praktisk mulig. Viktig for foreldrene betyr ikke at det er viktig for alle andre. HI, hvis folk ikke kan eller vil komme i et selskap, uansett anledning, så har de alltid "gyldig" grunn til å la være. Anonymkode: 6d8eb...c37
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 Andre planer (konsertbilletter, reise, tilsvarende som er bestilt før invitasjon) Sykdom/helse Økonomi (reise) Avstand Anonymkode: 56b4c...89f
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Andre planer (konsertbilletter, reise, tilsvarende som er bestilt før invitasjon) Sykdom/helse Økonomi (reise) Avstand Anonymkode: 56b4c...89f Jeg tilføyer: Manglende tro på Gud (hos gjesten eller dåpsbarnets foreldre) Økonomi (gave) Tid (vil ikke bruke en av de få frihelger man har på dette) Familieforhold (liker ikke vertskapet eller en sentral gjest) Anonymkode: 6d8eb...c37
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 Min bror var student i Australia. Det synes jeg var helt legitim grunn til ikke å komme pga lang reisevei. At min tante og onkel ikke orket å komme, som bor 3 timer unna, synes jeg var en simpel grunn. De har god råd, kunne tatt det som en tur og evt bodd i gjestehytta vår hvis de ikke ville ta inn på hotell eller kjørt fram og tilbake. Anonymkode: c3e44...3ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå