Gå til innhold

Jeg skal produsere middagsretter for frysing.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forslag til retter? Så langt tenker jeg: 

- bolognesesaus 

- biff stroganoff 

- Bali kyllinggryte 

- lapskaus 

Anonymkode: e8402...40c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

chili con carne

lasagne

alle mulige slags gryteretter

pizza (vanlig/snurre)

supper

Anonymkode: 1f83e...e5d

Skrevet

Fiskegrateng

Anonymkode: 8a865...111

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forslag til retter? Så langt tenker jeg: 

- bolognesesaus 

- biff stroganoff 

- Bali kyllinggryte 

- lapskaus 

Bali kyllinggryte fra Toro? Hva er vitsen i tilberede og fryse pulvermat? Eller lager du fra bunnen?

Jeg lager og fryser pizzabunner og naanbrød, utkjevlet og ustekt deig. Tomatsaus, lasagne, fiskegrateng, kjøttkaker og -boller, fiskekaker, focaccia... Fryser også curry og ulike gryter og supper. 

Anonymkode: 06df4...6e4

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bali kyllinggryte fra Toro? Hva er vitsen i tilberede og fryse pulvermat? Eller lager du fra bunnen?

Jeg lager og fryser pizzabunner og naanbrød, utkjevlet og ustekt deig. Tomatsaus, lasagne, fiskegrateng, kjøttkaker og -boller, fiskekaker, focaccia... Fryser også curry og ulike gryter og supper. 

Jeg venter barn og skal ha keisersnitt. Må ha mat som kan varmes i en fei med liten innsats fra meg. Skal lage noe fra bunnen, noen lettvintløsninger blir det også. 

Takk for tips, alle sammen! Hva fryser dere lasagne og fiskegrateng i? Jeg vil nødig ha ildfaste former stående i fryseren, de trenger jeg jo til vanlig :)

Hi 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg venter barn og skal ha keisersnitt. Må ha mat som kan varmes i en fei med liten innsats fra meg. Skal lage noe fra bunnen, noen lettvintløsninger blir det også. 

Takk for tips, alle sammen! Hva fryser dere lasagne og fiskegrateng i? Jeg vil nødig ha ildfaste former stående i fryseren, de trenger jeg jo til vanlig :)

Hi 

Jeg pleide å fryse i engangs-aluminiumsformer. Man får kjøpt dem billig i ti-pakninger flere steder.

Nå har vi en stabel billige ildfaste former fra IKEA til frysing og gjenbruk, for å slippe å produsere så mye søppel. 

Lykke til med fødsel og barseltid😊👍🏻

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pleide å fryse i engangs-aluminiumsformer. Man får kjøpt dem billig i ti-pakninger flere steder.

Nå har vi en stabel billige ildfaste former fra IKEA til frysing og gjenbruk, for å slippe å produsere så mye søppel. 

Lykke til med fødsel og barseltid😊👍🏻

Er ikke de aluformene veldig små? Under et A4-ark, liksom? 

Takk! :D 

Hi 

Skrevet

Ja, og med det samme: hvordan fryser dere ned kaker? Jeg må vel bake litt, også. 

Hi 

Skrevet

Og for det tredje: Hvordan lager dere store deiger? Jeg har pleid å bake disse: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/ost--og-skinkehorn/ 

...men det tar fryktelig lang tid, og de blir spist opp på et blunk. Hvis jeg skal 4-doble oppskriften, hvordan gjør jeg det enkelt og greit? Kitchen Aiden min takler bare en sånn porsjon i slengen. Er det mulig å lage 4 porsjoner uten å bruke 4 ettermiddager på det? 

Hi 

Skrevet

Hjemmelaget ferdigpizza er veldig greitt. Da fryser jeg ned en forstekt pizzabunn, passelig mengde tomatsaus i en plastposer, lagt flat for de tiner den fort, og posjonespakke-plastposer med revet ost, også langt ganske flatt. Alt tiner veldig fort, så det er bare å smøre sausen på pizzabunnen, ha på ost og legge på ev. andre ting, gjerne rester fra kjøkkenet. Det er forresten generelt smart å fryse ting i tynne lag for da diner det raskt å tine igjen. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og for det tredje: Hvordan lager dere store deiger? Jeg har pleid å bake disse: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/ost--og-skinkehorn/ 

...men det tar fryktelig lang tid, og de blir spist opp på et blunk. Hvis jeg skal 4-doble oppskriften, hvordan gjør jeg det enkelt og greit? Kitchen Aiden min takler bare en sånn porsjon i slengen. Er det mulig å lage 4 porsjoner uten å bruke 4 ettermiddager på det? 

Hi 

Enkelt og greit så elter du deigen for hånd. 

Skrevet
27 minutter siden, amandine skrev:

Enkelt og greit så elter du deigen for hånd. 

Eller bytter ut kitchen-Aid med en kjøkkenmaskin som takler store deiger. Det gjorde jeg for noen år siden. Har ikke armer og skuldre som takler å kna store deiger for hånd...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller bytter ut kitchen-Aid med en kjøkkenmaskin som takler store deiger. Det gjorde jeg for noen år siden. Har ikke armer og skuldre som takler å kna store deiger for hånd...

Helt enig. Kitchen Aid er kremvisp. 

Anonymkode: fae18...3a5

Skrevet

- supper
- gryteretter
- omelettmuffins
- kjøttkaker evt i brun saus, kjøttboller, fiskekaker
- pai
- vårruller
- ferdig stekt kjøttdeig
- ferdig pannekakaerøre
- moussaka
- pølseform
- chili con carne

Anonymkode: bdf16...378

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...