Gå til innhold

Noen som har sykdommen Sjøgren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var første symptomene på det? 

Anonymkode: c603d...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Munntørrhet og mye hull i tennene, øyne som rant og føltes såre og såre slimhinner nedentil. Men det tok maaaange år før jeg så sammenhengen. Gikk til gynekologen pga problemet nedentil, tannlegen pga tennene og optiker pga øynene. Jeg tenkte aldri over at jeg burde nevne for en av de at jeg hadde alle disse symptomene, fortalte kun om det problemet jeg antok de kunne hjelpe med. Tilslutt spurte tannlegen om jeg var sjekket for sjøgrens, og da gikk jeg til fastlegen.

Anonymkode: 87895...31f

Skrevet

Takk for svar. Begynte alle tre tingene samtidig?

Har munntørrhet og er tørrerer nedentil, men merker ikke noe med øynene. Vet ikke om jeg har det, men vurderer lege. 

Har du funnet noe som hjelper? 

Skrevet

Nei det begynte med tørrhet nedentil. Så etter ett års tid våknet jeg på natten av å være helt uttørket i munnen (hadde allerede hatt mye hull i tennene i noen år). Drikker veldig mye vann på dagtid og har gjort det i mange år så derfor tok det litt tid før jeg skjønte at tørsten skyldtes tørrhet i munnen. Øynene begynte å renne for ca 2 år siden (8 år etter første symptomet). Har også hatt ekstremt mange luftveisinfeksjoner. Fatigue er også en del av sykdommen, og det er jeg tidvis plaget med.

Fikk tips av tannlegen om en gele man kan smøre i munnen for munntørrhet, samt kjøpe tyggis/drops på apoteket som skal øke spyttproduksjon. 

Øynene behandler jeg med øyedråper slik at de ikke føles som sandpapir.

Nedentil kan man få en salve men den brukte jeg aldri for den er visst ganske kreftfremkallende. Bruker glidemiddel når det trengs.

Be legen om å ta blodprøver for å sjekke. Det er ganske mange kriterier man må oppfylle for at diagnosen skal bli satt, for tørre slimhinner kan skyldes andre ting og.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det begynte med tørrhet nedentil. Så etter ett års tid våknet jeg på natten av å være helt uttørket i munnen (hadde allerede hatt mye hull i tennene i noen år). Drikker veldig mye vann på dagtid og har gjort det i mange år så derfor tok det litt tid før jeg skjønte at tørsten skyldtes tørrhet i munnen. Øynene begynte å renne for ca 2 år siden (8 år etter første symptomet). Har også hatt ekstremt mange luftveisinfeksjoner. Fatigue er også en del av sykdommen, og det er jeg tidvis plaget med.

Fikk tips av tannlegen om en gele man kan smøre i munnen for munntørrhet, samt kjøpe tyggis/drops på apoteket som skal øke spyttproduksjon. 

Øynene behandler jeg med øyedråper slik at de ikke føles som sandpapir.

Nedentil kan man få en salve men den brukte jeg aldri for den er visst ganske kreftfremkallende. Bruker glidemiddel når det trengs.

Be legen om å ta blodprøver for å sjekke. Det er ganske mange kriterier man må oppfylle for at diagnosen skal bli satt, for tørre slimhinner kan skyldes andre ting og.

Takker masse for godt og utfyllende svar. 

Jeg får ta en legetime og se. Håper å finne årsaken og noe som hjelper evt. Når jeg googlet de to tingene kom det opp sjørgen derfor måtte høre. 

Skrevet

Det begynte med smerter i kroppen, stive ledd og munntørrhet. Etter nesten et år med smerter som aldri gikk over oppsøkte jeg lege. Han tok blodprøver som slo ut på sjøgrens og en annenn autoimmun sykdom.  

Jeg ble henvist til revmatolog, som stilte diagnoser. Jeg går på plaquenil, det demper mye av plagene. Jeg fungerer «normalt» og er i full jobb. 

Anonymkode: 9ffe8...9ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...