Gå til innhold

Hvor lenge kan man vente med å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble kjent med min kjære for 2 år siden. Jeg har 2 barn fra før, han har ingen. Jeg er 32 år gammel. Mine barn er 5 og 8 år gamle. Han har ingen og ønsker seg egne barn. Jeg ønsker ikke å lage barn foreløpig og lurer derfor når er den ideale alderen å få barn? Og når skal man senest bli gravid? 

Anonymkode: e3198...b4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fruktbarheten topper seg rundt 28 år, og så blir det vanskeligere etter 35 år. Hvis dere skal ha barn sammen ville jeg ikke ventet veldig lenge. Hvis dere vil ha fler enn ett ville jeg begynt nå.

Anonymkode: 138d1...ae3

Skrevet

Jeg har time hos gynekolog neste uke og har tenkt å fjerne spiralen jeg har hatt i 3 år. Det er derfor jeg har lurt på det. Ja, vi har tenkt å lage 2 barn sammen. 

Hi

Skrevet

Jeg ble gravid med min første når jeg var 32. Fikk tredje når jeg var 39.

Brukte ett år på å bli gravid med førstemann. Med de to neste klaffet det på første forsøk. Alle tre svangerskap var lette og ukompliserte. Men valgte duotest med sistemann pga min alder.

Anonymkode: 1f8b3...9da

Skrevet

Er 32 og gravid med nr 3, mulig vi går for nr 4 etterhvert også.

Anonymkode: d59f5...e04

Skrevet

Jeg ble lett gravid med mine to første i tjueårene, men da vi startet å prøve på nummer tre da jeg var 36, mistet jeg gang på gang. Har vært gjennom ni aborter på to år, men nå later det til å gå bra. Jeg bille ikke ventet.

Anonymkode: 9ecee...54e

Skrevet

Det er veldig individuelt. Enkelte kvinner kan blir gravide raskt til de er over 40 år, mens andre har nedsatt fruktbarhet fra de er 30 eller yngre.

Be om AMH-prøve når du først er hos legen. Det kan gi en pekepinn på hvor fruktbar du er.

Mtp risiko for misdannelser og komplikasjoner burde du komme igang før du er 35 hvertfall.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble kjent med min kjære for 2 år siden. Jeg har 2 barn fra før, han har ingen. Jeg er 32 år gammel. Mine barn er 5 og 8 år gamle. Han har ingen og ønsker seg egne barn. Jeg ønsker ikke å lage barn foreløpig og lurer derfor når er den ideale alderen å få barn? Og når skal man senest bli gravid? 

Den "ideale" alderen er for deg passert med minst 7 år. 

Men du kan da bli gravid når som helst etterpå også. Vi vet jo ikke hvor fertil du er. 

Anonymkode: 7f190...c05

Skrevet

Det ser veldig, veldig rart ut at du konsekvent skriver om å «lage barn», ikke å «få barn»!

Anonymkode: 4c8ba...e85

Skrevet

Jeg fikk 2 barn på første forsøk i 20 årene. Når jeg var 35 ble jeg gravid når jeg hadde vært uten prevensjon i ca 6 mnd. Hadde ikke gått inn aktivt for å prøve, og tenkte at da blir jeg sikkert fortsatt lett gravid. Mistet da, og mistet 2 ganger til etter det. Har nå aktivt prøvd i 7 mnd uten å bli gravid. Er selvfølgelig redd nå for at jeg har blitt for gammel, men er jo håp i noen år enda, men mitt råd til deg er å ikke vente for lenge hvis dere ønsker dere barn sammen.

Anonymkode: 47e3d...571

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ser veldig, veldig rart ut at du konsekvent skriver om å «lage barn», ikke å «få barn»!

Hun har fokus på pulinga da vøtt.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har fokus på pulinga da vøtt.

Åpenbart.

Skrevet

Jeg ble gravid på første forsøk som 34-åring. Mistet tre ganger grunnet blodomstrømningspriblematikk tre ganger- ble gravid første forsøksrunde hver gang. Fikk mitt første barn som 36-åring og andre som 38-åring. 

Anonymkode: 0c9b5...a0a

Skrevet

Er vel bare og kjøre på da☺ jeg har vert sammen med samboer i 2 år nå og vi har akkurat blitt foreldre☺ jeg blir 32 i år

Anonymkode: 38d8e...8c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...