Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha med meg en unge med egg og nøttealargi.
Driver å planlegger litt.
Er det noen matvare er jeg må være ops på som kan innholde egg og nøtter i tilegg til det som er en selvfølge.
Og når det står spor av nøtter som på kokesjokolade må det ungåes ? Eller er det forskjell fra person til person?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, tvkrus skrev:

Og når det står spor av nøtter som på kokesjokolade må det ungåes ?

Det er nok best å spørre den det gjelder. Jeg vet om de som ikke kan ha spor av heller. Pass på å ikke kutt brød til den ungen, på brødmaskinen i butikken. Husk å sjekke alt supernøye

Anonymkode: 13a71...c87

Skrevet

"spor av" kan i praksis bety at produktet kan inneholde en halv nøtt. Ingen med nøtteallergi tåler en halv nøtt.

Men alle med nøtteallergi tåler produktet dersom "spor av" ikke er reelt, at det faktisk ikke er nøtter i produktet. Så ville holdt meg unna alt med "spor av". Det gjelder ganske mange brød, kjeks o.l.

Skrevet

Det beste er å snakke med foreldrene og få helt klare beskjeder på hva som går bra.

Skrevet
32 minutter siden, Tøystykke skrev:

"spor av" kan i praksis bety at produktet kan inneholde en halv nøtt. Ingen med nøtteallergi tåler en halv nøtt.

Men alle med nøtteallergi tåler produktet dersom "spor av" ikke er reelt, at det faktisk ikke er nøtter i produktet. Så ville holdt meg unna alt med "spor av". Det gjelder ganske mange brød, kjeks o.l.

Det stemmer ikke, siden det kan stå spor av pga at det kan ha blitt laget i samme lokale som et annet produkt med nøtter.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke, siden det kan stå spor av pga at det kan ha blitt laget i samme lokale som et annet produkt med nøtter.

Jo, det stemmer at de tåler produktet dersom det ikke er spor av nøtter i produktet. 

Det er jo helt åpenbart :)

Skrevet
8 minutter siden, Tøystykke skrev:

Jo, det stemmer at de tåler produktet dersom det ikke er spor av nøtter i produktet. 

Det er jo helt åpenbart :)

Det kan stå spor av nøtter, selv om ikke står nøtter i innholdsfortegnelsen

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan stå spor av nøtter, selv om ikke står nøtter i innholdsfortegnelsen

Ja.... Men det er heller ikke det jeg skriver, jeg skriver at produkter som ikke inneholder nøtter er trygge. Enkelte produkter er garantert nøttefrie. 

Og står det "spor av nøtter", bør man holde seg unna. Men HI skal ikke ta ringerunde og høre med produsenter av mat om de lager nøtter i nærheten av maten, selv om det ikke står opplyst. Det er allergikeren selv (eller forelderen) som står ansvarlig for å ordne slikt. Tipse om trygg mat, eller eventuelt sende med trygg mat, om det er så farlig. 

Skrevet

Vær obs på dressinger/sauser og at bakvert kan være penslet med egg :) Har ofte opplevd at folk sier det ikke er egg i oppskriften på diverse gjærbakst, men har glemt at de penslet med egg ;)

Anonymkode: 2eeab...927

Skrevet
2 timer siden, Tøystykke skrev:

Hvor har du fått det fra at mat merket med «spor av nøtter» kan inneholde en halv nøtt? 

Mat med den merkingen har blitt laget i lokale hvor det er nøtter eller på maskiner som tidligere kan ha vært i kontakt med nøtter. Her snakker vi nøttestøv og evt meget små partikler. 

Skrevet

Her må du snakke med foreldrene HI.

Du må spørre om barnet tåler "spor av nøtter" og hvilke andre ting du eventuelt må være ekstra obs på

Anonymkode: 6ff3c...796

Skrevet

Ja, du må snakke med foreldrene for å få det klart hva barnet tåler og ikke tåler. Jeg har en venninne som er allergisk mot nøtter, og hun tåler fint spor av nøtter. Hun styrer unna produkter som inneholder hele nøtter, men tåler for eksempel cashewnøtter.

Anonymkode: ebadd...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...