Gå til innhold

Samværsavtale - lang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens :)

Nav etterspurte et enkelt skriv på far sitt samvær. Jeg spurte far om dette og han sa det ikke var noe problem. Det vi avtalte på telefonen var annen hver helg, 2 uker i sommer og en uke som han kan flekse på over høst ferie, påske o.l. Så kommer han med DET advokat skrivet. Det skal sies at han ikke har hatt mer enn sommerferie og jul de siste 5 årene grunnet at jeg har bodd langt unna. 

Feks kikker jeg på tidene i avtalen, og at det må fremmes skriftlig om dette må endres minst 14 dager før det inntreffer..??
Og jeg har ikke førerkort eller bil, men han vil trekke meg i barnebidrag, noe som aldri var et tema før da jeg betalte og flydde for å gi han samvær med barna. Dessuten har vi privat avtale og jeg har ikke inntekt nok til å dele noe som helst. Han er i utganspunktet ikke ute etter å ha barna men å ikke betale for dem. 

Alle punktene med nye samboere og slik har ikke vært et tema. Jeg har hatt fast sambore de siste fem årene.

At han ikke vil at barna skal være feks hos sin tante, onkel eller besteforeldre fordi det ansees som barnevakt?? Skal ikke barna kunne reise til sine besteforeldre en av mine helger for å kose seg og slippe unna meg og min nyfødte baby? Bli skjemt bort? Fiske tur? Ha alene tid med dem?

Dessuten kommer barna tilbake med frekke kommentarer når de har vært hos far. Han har snakket om at han vil ha meg tilbake til dem. Snakket om at den nye babyen kan bli hans. De gir meg beskjeder fra han, og han nekter for det i ettertid. Han dusjer de kun fordi jeg krever det. De skifter ikke klær eller truse igjennom helgen. Han klipper ikke negler om det trengs. Han passer ikke på de så godt - de må greie seg masse selv og de er ikke veldig selvstendige barn. De kommer alltid hjem med store skrubbsår, er solbrente, gnagsår som ikke ligner grisen eller noe annet som ikke er bra for barn. Han har kommet for sent til de 2 samværene han har hatt, og levert for sent hver gang. Og han snakker nedsettende om meg til barna.

Hva synes dere om følgende avtale? Er det rett av meg å ikke ønske å godta dette når dette overhode ikke er avtalen? 

Det er inngått følgende avtale mellom xxx (MOR) og xxx (FAR) vedrørende

xxx (Barn1) og xxx (Barn 2)

1. Mor skal ha daglig omsorg.

2. Foreldreansvar er felles.

3. Samvær:

FAR skal ha samvær med Barn 1 og Barn 2 partallshelger regnet fra fredag

kl. 15:00 til Søndag kl. 18:00

FAR henter Barn 1 og Barn 2 ved samværets start og FAR leverer ved samværets slutt, inntil en felles

avtale om felles møtested og reisekostnader deles. MORS andel av reisekostnader trekkes fra

barnebidrag.

4. Partene er enige om at FAR skal ha 2 uker samvær i skolens sommerferie.

Ferieønsker skal fremmes skriflig i god tid før ferien starter. Senest 1 mnd. før.

I tillegg kommer samvær i påske, høst, vinter, jule- og nyttårsferie.

Høstferie, deles 2.hvert år fra Søndag kl. 18:00 til Søndag kl. 18:00. Hvis høstferien starter påfølgende

uke etter samvær med FAR har han Barn 1 og Barn 2 fra Fredagen kl 15:30

Vinterferie som høstferie bare bytter mellom partall/ oddetall. FAR partallsår høst, Mor oddetallsår

høst. (FAR høst 2018, MOR Høst 2019, MOR vinter 2018, FAR vinter 2019, osv.)

Påskeferie, 2. hvert år fra onsdag før skjærtorsdag kl. 17:00 og til 2. påskedag kl 18:00.

FAR påsken 2018, MOR påsken 2019 osv.

Juleferie, 2. hvert år har FAR og MOR, Barn 1 og Barn 2 fra lillejulaften Kl. 17:00 til 3.juledag. kl. 18:00

(*Hvis juleferien starter påfølgende uke etter samvær med FAR har han Barn 1 og Barn 2 fra

Fredagen kl 15:30)

Nyttårsferie overlappes fra 3.juledag til kl. 18:00 dagen før skolestart over nyttår.

FAR nyttår 2017, MOR julen 2017, MOR nyttår 2018, FAR julen 2018, osv.

Skulle den ene ha ønske om å reise bort med eller uten Barn 1 og Barn 2 hele

høst-, vinter- eller påskeferie skal dette tas opp god tid i forveien.

5. Endringer/forandringer i samværet skal fremmes skriftlig i god tid; 14

dager før endring ønskes. Begge parter skal, så langt det er mulig, forsøke å

imøtekomme hverandres ønsker.

Eventuelle endringer er en sak mellom FAR og MOR. Barn 1 og Barn 2 skal

holdes utenfor inntil avklaring foreligger (forlengelse av samværet, ekstra

samvær, ikke samvær etc.).

6. Beskjeder angående Barn 1 og Barn 2 skal gå direkte mellom HAN og HUN,

ikke via nye samboere etc., FARS’s og MORS`s. familie eller Barn 1 og Barn 2.

7. Om HAN eller HUN trenger barnevakt i deler eller hele perioden av

omsorgen bør den andre forelderen bli forespurt om vedkommende ønsker

omsorgen i perioden (den som etter avtalen har omsorg står i utgangspunktet

ansvarlig for å ivareta omsorgen, men den andre forelderen kan overta

omsorgen som ”barnevakt” fremfor naboer eller familie

(tanter/onkler/besteforeldre).

8. Vi ønsker å informere hverandre om nye kjærester, før barna får møte dem.

Dersom vi får samboer etc. skal disse ha en vanlig voksen-rolle i forhold til

barna i det daglige livet. Som mor og far vil vi fortsette å treffe alle overordnede

beslutninger for Barn 1 og Barn 2.

9. Avtalen skal revurderes ved utgangen av 2018. Om arbeidsmessige eller

øvrige forhold tilsier det, kan hver av partene be om revurdering av avtalen

tidligere.

Avtalen iverksettes fra og med 06.04.2018.

Sted:_____________________ Dato:__________________________

FAR________________________ MOR__________________________

PS: Avtalt tidspunkt for henting og levering kan avvike noe da sykdom, vei, føreforhold, ulykker langs

veien, eller andre forsinkelser kan oppstå. Begge parter varsles ved forsinkelser.

Anonymkode: b77f8...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det her er da en helt vanlig avtale med helt vanlig samvær. Annenhver helg, 2 uker om sommeren og annenhver ferie. Ser ikke noe galt i den. At du spør far først lm du trenger barnevakt er jo greit nok, men at barna er på besøk hos besteforeldre er noe annet.

Anonymkode: c2208...078

Skrevet

Det var da en veldig fin avtale

Anonymkode: 734b9...ede

Skrevet

Nei. Du er ikke nødt til å skrive under. Dette kan dere ta hos fvk.

Avtalen ser helt ok ut ifht samvær. Men de punktene om ting han ikke har en dritt med å kreve å vite eller bestemme trenger du ikke å akseptere.

Anonymkode: 8165e...a65

Skrevet

Avtalen er ok i forhold til samværet, men transportkostnad til/fra samvær kommer utenfor bidraget og skal IKKE trekkes fra. Det er det eneste i avtalen jeg ikke ville gått med på. Om bidraget er beregnet av og går gjennom NAV vil heller ikke de ta hensyn til en sånn ordning. Har dere privat avtale blir det noe annet.... 

Anonymkode: 25801...01b

Skrevet

Jeg hadde en samtale med far i dag og fikk han til å skjønne at jeg ikke godtar avtalen.

Han har 2 helger pr mnd og 2 uker pr sommer. Så har han en uke han flekser på i løpet av året. Jeg går ikke med på å gi han mer samvær. Heller ei at jeg må melde i fra 2 uker på forhånd skriftlig om vi må endre samværet. Vi snakker jo på telefonen et par ganger i uka. Han er kun ute etter en avtale som han kan spare dritt på meg på for å gå videre med saken til advokat ettersom han selv har en pose med dritt hengende over hodet.

Han vil vite hvor barna er i helgene når de er under mitt samvær. Om jeg er med de eller om de er på besøk hos tante. For da vet han når jeg har barnefri, og dette irriterer han jo grønt, Jeg har jo samboer så jeg spurte om vi ikke heller kunne spesifisere i avtalen at han bør skaffe seg en samboer inne de 2 neste årene så han endelig gir opp meg etter 8 år. Det var han ikke så sikker på om han ville altså...

Jeg trenger jo aldri barnevakt, så det han rett og slett ville vite og være med å bestemme var om barna fikk lov til å reise til min far en helg for å fikse. Min far henter, leverer og har barnebarn hver eneste helg, og lengter etter å  ha mine også. Han er virkelig verdens flinkeste og tar igjen på barnebarna fordi han jobbet igjennom min barndom. Far ville vite om de gikk over til min tante, oppgangen ved siden av der jeg bor, for å feks være der den dagen. Noe de gjør ofte, baker og driver med blomster/planter. Eller om de reiser bort på stallen til tante borti veien her å mater de 32 hestene de har. Han ville vite om de var hos sin mormor, som bor sammen med meg, og om jeg da var hjemme eller ei.. Snakk om kontrollfrik... For om barna ville til en av disse på mitt samvær så skulle far spørres om han helst ville ha dem. Det skulle ikke taes hensyn til familie eller hva barna selv ville..

Vi har en privat barnebidrag avtale og jeg sa vi godt kunne ta igjennom Nav, noe han ikke vil, for da ryker han på en høyere smell. Vi har ikke delt andre omkostninger tidligere disse 5 årene på nye sykler, akebrett eller lignende.Dessuten lover han barna tv stue med masse spill om de flytter til han...det var plass til mamma og den nye babyen også.. Galskap..

Vi endte med å være enig i å ikke skrive noe, for jeg går ikke med på å gi han noe mer når han ikke stiller opp sånn som han burde og ikke har vært der de siste 5 årene. Han må gjerne ta meg til FVK sa jeg, eller i retten. Det var han heller ikke klar for. 

Så da greier jeg meg heller uten noe skriv.

Takk for innspill alle sammen ;)

Anonymkode: b77f8...8e8

Skrevet

Helt sprøtt at han fremdeles påstår at han vil ha deg tilbake når det har gått åtte år og du har ny samboer du er gravid med. Det er helt tydelig at han forsøker å detaljkontrollere deg, og det er ikke bra på noen måte. Jeg synes du skal kalle han inn til fvk og be om at dere blir enige om samværet der, og så be om bidrag gjennom Nav. Ber du om bidrag gjennom Nav så vil han miste noe av kontrollen han pr. i dag tror han har på deg, og han kan da heller ikke manipulere deg så mye.

Som de andre sa, avtalen over virker som en standardkontrakt, bortsett fra det med at reiseutgifter skal trekkes fra bidraget. Du sier at han vil måtte betale langt mer bidrag om dere tar det gjennom Nav, og da synes jeg du skal gjøre det, for da kan du også dele på reiseutgiftene. Kontrakten han har forslått blir bare tåpelig når far har hatt langt mindre samvær og tydeligvis heller ikke har store planer om å ha så mye samvær som han skisserer i kontrakten. Vil tro han ønsker å ha på papiret at han liksom har mer samvær i tilfelle du skulle søke bidrag gjennom Nav.

Anonymkode: 1496a...01e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...