Gå til innhold

Bli gravid i permisjonstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer hvis jeg blir gravid mens jeg er i fødselspermisjon? Skal ha 100% lønn i permisjonstiden, og pleier å ha svangerskapspenger når jeg er gravid. Så hvordan blir det egentlig da?

Anonymkode: 7fd9e...5a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mottar fødselspermisjon som vanlig for tiden du er innvilget. Du tenker ikke du skulle hatt dobbel ytelse? Eller tenker du på hva som skjer etter permisjon?

Anonymkode: b1cca...976

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du mottar fødselspermisjon som vanlig for tiden du er innvilget. Du tenker ikke du skulle hatt dobbel ytelse? Eller tenker du på hva som skjer etter permisjon?

Anonymkode: b1cca...976

Etter permisjon 😊 Hehe, nei jeg vil ikke ha dobbel. 

Hi

Skrevet

Dytt :)   

Hi 

Skrevet

Spørs er nå nå i permisjonstiden du blir gravid, men om du blir gravid rett før slutt og derfor må tilbake i jobb så kan du få svangerskapspenger fra den dagen du er avtalt tilbake i jobb. Bare husk ikke å ta ut ulønnet permisjon da du da vil miste dine trygderettigheter. Om du blir rask gravid så må du huske å ha tatt ut alt permisjon fra første barn før neste permisjon skal begynne ellers mister du de dagene.

Anonymkode: a83d4...b06

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Spørs er nå nå i permisjonstiden du blir gravid, men om du blir gravid rett før slutt og derfor må tilbake i jobb så kan du få svangerskapspenger fra den dagen du er avtalt tilbake i jobb. Bare husk ikke å ta ut ulønnet permisjon da du da vil miste dine trygderettigheter. Om du blir rask gravid så må du huske å ha tatt ut alt permisjon fra første barn før neste permisjon skal begynne ellers mister du de dagene.

Jeg har valgt 100% lønn, men hadde tenkt til å ta ut 10 uker ulønnet slik at permisjonen blir like lang som ved 80% lønn. Så det kan jeg i så fall ikke gjøre? 

HI 

Skrevet

om du blir gravid i permisjonstiden du er ulønnet så får du ingenting .. alle rettigheter bortfaller da.. er en stor risiko å ta ut ulønnet permisjon ...

Anonymkode: 5f34c...f43

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har valgt 100% lønn, men hadde tenkt til å ta ut 10 uker ulønnet slik at permisjonen blir like lang som ved 80% lønn. Så det kan jeg i så fall ikke gjøre? 

HI 

Du må ikke finne på å bli gravid i ulønnet permisjon. Hvorfor vil du bli så raskt gravid? Er vel bedre å gjennomføre permisjonen og la far ta sin del før nestemann kommer? Veldig kjedelig om far mister sine uker. 

Anonymkode: 106fa...4c2

Skrevet

Jeg tror ikke jeg forstår hva dere mener. Mister jeg plutselig alle rettigheter hvis jeg tar 10 uker ulønnet? 

Jeg vil bli gravid igjen så raskt som mulig fordi jeg begynner å bli gammel ;) 

HI 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mister jeg plutselig alle rettigheter hvis jeg tar 10 uker ulønnet?

Ja

Anonymkode: 8d751...b5b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke jeg forstår hva dere mener. Mister jeg plutselig alle rettigheter hvis jeg tar 10 uker ulønnet? 

Jeg vil bli gravid igjen så raskt som mulig fordi jeg begynner å bli gammel ;) 

HI 

Når du tar ut ulønnet permisjon over 14 dager så opphører ditt arbeidsforhold og du mister dine trygderettigheter.  Det er dette problem alle som kun jobber timer kan komme ut for dersom det er mer enn 14 dager mellom hver arbeidsdag.

Man kan i enkelte tilfeller der hvor dato for tilbakekomst i jobb er avtalt ha rett på noen ytelser men ofte er dette med redusert utbetaling  (fx 65% av din lønn) eller ytelsesperiode (fx utbetaling først fra 15. dagen). Redusert utbetaling vil da ha betydning for din foreldrepermisjon. For å opprettholde dine trygderettigheter må du enten legge inn disse ulønnet periodene inne i foreldrepermisjonen, kutte ut ulønnet permisjon eller gå tilbake i jobb en stund før du krever en ytelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...