Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/KvRQp4/Jeg-gikk-av-bussen-med-tidenes-storste-glis--Charlotte-Vigdisdatter-Vogel Har nettopp lest det, og kjenner at jeg blir forbannet! Joda, jeg skjønner hvor forfatteren av innlegget vil. Men er det ikke skivebom, da? En ung mann forteller at han opplevde at en jente uinvitert grafset ham i skrittet, og at han ikke syntes det var greit. Forfatterens poeng er at dette er en seier for jenter og kvinner? Fordi en gutt har opplevd ubehaget ved at andre grafser, og derfor neppe vil gjøre det selv? Jeg er helt for Metoo, og sjeleglad for at alt det grumset som kvinner bare har måttet tåle har fått de navnene de fortjener. Glad for enhver høy herre som har måttet forlate sin post etter å ha oppført seg uakseptabelt. Men selvsagt er det like uakseptabelt - og ulovlig! - når det går motsatt vei! At noen kan overhøre en bemerkning om uakseptabel tafsing og gå av bussen med et glis synes jeg er direkte vanvittig! Anonymkode: f6bf1...257
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Jeg oppfattet det som at hun var glad fordi kompisen brøt inn og sa at dette ikke var akseptabelt, uansett kjønn. Anonymkode: 4fb05...561
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg oppfattet det som at hun var glad fordi kompisen brøt inn og sa at dette ikke var akseptabelt, uansett kjønn. Anonymkode: 4fb05...561 Oppfattet det som at det var han som ble grafset på som sa det, men mulig det var kompisen. Men er det ikke uansett veldig feil å gå glisende av bussen etter å ha overhørt noe sånt? Hva om en voksen mann hadde gått glisende av bussen etter å ha overhørt at en ung jente var blitt grafset på, og venninnen hadde brutt inn at det heller ikke var greit å gjøre på gutter? Anonymkode: f6bf1...257
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oppfattet det som at det var han som ble grafset på som sa det, men mulig det var kompisen. Men er det ikke uansett veldig feil å gå glisende av bussen etter å ha overhørt noe sånt? Hva om en voksen mann hadde gått glisende av bussen etter å ha overhørt at en ung jente var blitt grafset på, og venninnen hadde brutt inn at det heller ikke var greit å gjøre på gutter? Anonymkode: f6bf1...257 Du har fullstendig misforstått budskapet til damen. Hun ble glad pga de gode holdningene denne unge gutten la for dagen. Anonymkode: 1a665...1a6
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har fullstendig misforstått budskapet til damen. Hun ble glad pga de gode holdningene denne unge gutten la for dagen. Anonymkode: 1a665...1a6 Jada, det forsto jeg. Men jeg synes det er fullstendig feil å sette fokus på guttens holdning til overgrep mot jenter, og ikke nevne med et ord at ei jente faktisk har begått et overgrep mot ham! hi Anonymkode: f6bf1...257
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 6 minutes ago, Anonym bruker said: Du har fullstendig misforstått budskapet til damen. Hun ble glad pga de gode holdningene denne unge gutten la for dagen. Anonymkode: 1a665...1a6 Ja herlighet...hvordan kunne den misforstås Anonymkode: cc8ed...69b
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja herlighet...hvordan kunne den misforstås Anonymkode: cc8ed...69b Prøvde du deg på ironi nå? 🤔 Anonymkode: 1a665...1a6
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 18 minutes ago, Anonym bruker said: Prøvde du deg på ironi nå? 🤔 Anonymkode: 1a665...1a6 Nei. Poenget hennes er at gutter som skjønner at grafsing ikke er ok, vil videreformidle holdninger om hvor ugreit det er. Kjønn er underordnet, samtidig som alle vet at jenter opplever dette mer enn gutter Anonymkode: cc8ed...69b
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Poenget hennes er at gutter som skjønner at grafsing ikke er ok, vil videreformidle holdninger om hvor ugreit det er. Kjønn er underordnet, samtidig som alle vet at jenter opplever dette mer enn gutter Anonymkode: cc8ed...69b Og det poenget mener jeg er uhørt. Hun får en gutts overgrepsopplevelse til å handle om holdninger til kvinner. Ikke ett ord om at det denne gutten har opplevd var ugreit! Anonymkode: f6bf1...257
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og det poenget mener jeg er uhørt. Hun får en gutts overgrepsopplevelse til å handle om holdninger til kvinner. Ikke ett ord om at det denne gutten har opplevd var ugreit! Anonymkode: f6bf1...257 Det var mer enn ett ord om det. Hun gjenga samtalen deres, og der kom det fram at det var ugreit. Anonymkode: 5af57...c8b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var mer enn ett ord om det. Hun gjenga samtalen deres, og der kom det fram at det var ugreit. Anonymkode: 5af57...c8b Fra guttene, ja. Ikke fra forfatteren. Anonymkode: f6bf1...257
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fra guttene, ja. Ikke fra forfatteren. Anonymkode: f6bf1...257 OG DET VAR HELE POENGET! Du tillegger forfatteren hensikter hun helt garantert ikke har! Anonymkode: 1a665...1a6
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 Forfatteren er glad for at gutten også er fullstendig enig i at grafsing på andre er ulovlig og ikke greit, uansett kjønn. Hun uttrykte seg kanskje litt klønete, men jeg skjønner egentlig ikke hva du henger deg opp i. Det var jo ikke et glis pga det han opplevde, men fordi hun opplevde at gode holdninger finnes hos gutter. Anonymkode: 0912d...68f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: OG DET VAR HELE POENGET! Du tillegger forfatteren hensikter hun helt garantert ikke har! Anonymkode: 1a665...1a6 Du leser innlegget mitt dårlig. Jeg tillegger henne ingen hensikter. Det er ikke vanskelig å forstå hennes poeng. Men jeg mener det blir helt feil. Overgrepet denne gutten opplevde får null oppmerksomhet, hun nevner ikke en gang at jo - det ER faktisk ulovlig for en kvinne å grafse en mann i skrittet. Hyn bagatelliserer overgrep mot gutter og menn - selv om det helt sikkert ikke var hennes hensikt! Anonymkode: f6bf1...257
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forfatteren er glad for at gutten også er fullstendig enig i at grafsing på andre er ulovlig og ikke greit, uansett kjønn. Hun uttrykte seg kanskje litt klønete, men jeg skjønner egentlig ikke hva du henger deg opp i. Det var jo ikke et glis pga det han opplevde, men fordi hun opplevde at gode holdninger finnes hos gutter. Anonymkode: 0912d...68f En voksen kvinne hører en ung gutt fortelle om et overgrep, og ender med å gå av bussen med et svært glis. Nei, hva kan det være å henge seg opp i? Hva ned å si: «Vet du, det er helt feil at det ukjente forbudt for en kvinne å grafse en mann i skrittet. Det er like forbudt og like ugreit som når det er motsatt. Gutters og menns kropper er like private som kvinners. Du skal ikke finne deg i noe bare fordi du er gutt!» Men ikke et ord om dette, kun at det er bra at han sto opp for jenter og kvinner. Anonymkode: f6bf1...257
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 18 minutes ago, Anonym bruker said: En voksen kvinne hører en ung gutt fortelle om et overgrep, og ender med å gå av bussen med et svært glis. Nei, hva kan det være å henge seg opp i? Hva ned å si: «Vet du, det er helt feil at det ukjente forbudt for en kvinne å grafse en mann i skrittet. Det er like forbudt og like ugreit som når det er motsatt. Gutters og menns kropper er like private som kvinners. Du skal ikke finne deg i noe bare fordi du er gutt!» Men ikke et ord om dette, kun at det er bra at han sto opp for jenter og kvinner. Anonymkode: f6bf1...257 Så hun skal fortelle gutten, som forteller at det ikke er lov å grafse på pikken, at det ikke er lov å grafse på underliv uansett kjønn? Snakk om å slå inn åpne dører.. Anonymkode: cc8ed...69b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hun skal fortelle gutten, som forteller at det ikke er lov å grafse på pikken, at det ikke er lov å grafse på underliv uansett kjønn? Snakk om å slå inn åpne dører.. Anonymkode: cc8ed...69b Guttene vet jo åpenbart ikke at det ikke er lov. De sier jo to ganger at det ikke er det! Anonymkode: f6bf1...257
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #18 Skrevet 4. mai 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du leser innlegget mitt dårlig. Jeg tillegger henne ingen hensikter. Det er ikke vanskelig å forstå hennes poeng. Men jeg mener det blir helt feil. Overgrepet denne gutten opplevde får null oppmerksomhet, hun nevner ikke en gang at jo - det ER faktisk ulovlig for en kvinne å grafse en mann i skrittet. Hyn bagatelliserer overgrep mot gutter og menn - selv om det helt sikkert ikke var hennes hensikt! Anonymkode: f6bf1...257 Først så sier du at du ikke tillegger henne hensikter ig i det neste mener du hun bagatelliserer overgrep mot gutter og menn... der du selvmotsigelsen her? Anonymkode: 1a665...1a6
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Først så sier du at du ikke tillegger henne hensikter ig i det neste mener du hun bagatelliserer overgrep mot gutter og menn... der du selvmotsigelsen her? Anonymkode: 1a665...1a6 Nei. Jeg tror ikke hennes hensikt var å bagatellisere overgrep mot gutter og menn, men det er det hun ender opp med å gjøre. Det er ingen selvmotsigelse i at faktisk resultat ikke samsvarer med hensikten. Anonymkode: f6bf1...257
the amazing spidermamma Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 Jeg tolket det ikke sånn, jeg synes hun ga uttrykk for at guttene hadde gode holdninger. Det er å dra det rimelig langt å tolke det sånn at hun gliser fordi kompisen ble tafsa på. Det kan jo hende at oppmerksomheten rundt metoo har gjort det lettere for gutter også å gjenkjenne det når noen går over streken. Jeg oppfattet det sånn at hun var glad på vegne av damer (som hun på en måte representerer) men det betydde jo ikke at hun mener at trakasseringen av gutter er greit.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #21 Skrevet 4. mai 2018 Skjønner at du alt har røyka middagsbønna di. Du har da virkelig mangel på leseforståelse. Anonymkode: 70c44...a4e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #22 Skrevet 4. mai 2018 Du har faktisk ikke skjønt noe av kronikken. Det gikk deg rett og slett rett over hodet. Ingen skam i det, men det er ofte lurt å gi seg tidsnok. Anonymkode: b905a...0b4
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #23 Skrevet 9. mai 2018 På 4.5.2018 den 12.45, the amazing spidermamma skrev: Jeg tolket det ikke sånn, jeg synes hun ga uttrykk for at guttene hadde gode holdninger. Det er å dra det rimelig langt å tolke det sånn at hun gliser fordi kompisen ble tafsa på. Det kan jo hende at oppmerksomheten rundt metoo har gjort det lettere for gutter også å gjenkjenne det når noen går over streken. Jeg oppfattet det sånn at hun var glad på vegne av damer (som hun på en måte representerer) men det betydde jo ikke at hun mener at trakasseringen av gutter er greit. Jeg tror ikke hun gliste FORDI en gutt var blitt tafsa på. Og jeg deler din oppfatning, at hun var glad fordi guttene ga uttrykk for gode holdninger. Men hun nevner faktisk ikke med et eneste ord at det gutten opplevde var et overgrep. Ikke med ett eneste ord. Og da gir hun faktisk - om enn ubevisst - uttrykk for at overgrep mot gutter ikke er problematisk. HI Anonymkode: f6bf1...257
soleia Skrevet 9. mai 2018 #24 Skrevet 9. mai 2018 På 5/3/2018 den 21.16, Anonym bruker skrev: Og det poenget mener jeg er uhørt. Hun får en gutts overgrepsopplevelse til å handle om holdninger til kvinner. Ikke ett ord om at det denne gutten har opplevd var ugreit! Anonymkode: f6bf1...257 Reagerte og litt på det. Ser ho har teke litt sjølvkritikk på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå