Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Har en toåring som i det siste har vært vanskelig å få til å sovne. Hun holder det gående i 1,5-2,5 timer hver kveld. Vi har de siste 2 ukene kun latt hun få sove 45 minutter på dagen, men som dere skjønner har ikke det hatt den ønskede effekten. Det har vært noen få dager inn i mellom hvor hun ikke har sovet i barnehagen, men bare ligget våken og slappet av. Vi begynner å lure på om hun er klar for å slutte å sove på dagen? Men, føler det er litt tidlig. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 7b547...bf1
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Hvis ungen kun får sove i 45 min så har det veldig liten hensikt. Et barn rekker knapt å havne i dyp søvn før det må opp igjen. Jeg ville sluttet med soving hvis hun holder det gående så lenge hver kveld. Det virker som hun begynner å være klar for det😊 Anonymkode: 7986b...6eb
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Nr 1 sluttet med soving i bhg ved 2 årsalderen, sov i helgene en god stund til. Sovner gjerne i bilen fortsatt, er nå 6 år. Nr 2 sluttet med soving i bhg ved 4 årsalder, sovner ofte i bilen. Anonymkode: ec502...6a2
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 Sluttet i barnehagen rundt 2,5 år. Sov i helger frem til 3 år. Anonymkode: c5960...0ec
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 1. 2,5 år 2. 2,5 år 3. 3 år 4. 4 år Yngstemann burde fremdeles sove på dagen, men da går han glipp av "obligatoriske" greier i bhg. Han holder det gående på kvelden pga at han er overtrøtt. I helgene tar han seg en dupp og da sovner han 2 min etter han er lagt for kvelden. Anonymkode: 7ff3c...cd1
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 20 mnd. Nå er hun 3,5 år og kan en sjelden gang sovne på en lang biltur dersom hun er ekstra sliten Anonymkode: 59ccb...7c0
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Begge jentene sluttet ved 2 års alder, men frem til nesten 3 år hadde de enkeltdager og perioder hvor de sov en dupp likevel, som ved forkjølelse, vekstspurt, hvis de hadde våknet tidlig ol. Må nesten bare prøve seg frem og se hva som fungerer. Anonymkode: 4f7a9...237
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 Yngste var 2,5 år, eldste var 3,5 (nærmere 4) år. Alle har fått sove så lenge de vil når de først har sovet, å bli vekket etter 45 min o.l har jeg aldri praktisert Anonymkode: 3f8fa...67c
Blondzilla Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 Eldste var 2,5 år, mellomste var bare 20mnd og yngste driver og slutter med soving nå ser det ut som. Han er 2 år og 3 mnd. Hvis hun styrer så lenge på kvelden ville jeg kuttet dagsovingen helt ut.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 Eldste sluttet et par mnd før han ble to. Søvn hadde alltid vært et mareritt både på dagtid og kveld/natt. Ble noe helt annet når han sluttet å sove på dagen. Dog søvnproblemer har han enda, 9 år gammel, så enkelte bare sliter med søvn uansett alder. Nr 2, var litt over 3 år. Nr 3 er nå 2 år og 5 mnd, vanskelig å få han til å sove å dagen de dagene han ikke er i bhg, I bhg sover han en times tid, men bruker litt tid å å sovne. Litt vanskelig å legge på kvelden, så sovingen bør nok kuttes ned på i bhg. De dagene han ikke sover hjemme blir han sur og vanskelig utpå ettermiddagen og kan sovne på sofaen hvis vi ikke passer på, så han trenger egentlig å sove litt enda. Kutter nok helt ut i løpet av sommeren. Anonymkode: 04655...66a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #11 Skrevet 3. mai 2018 Eldste var 22 mnd da hun sluttet hjemme og 26 mnd da hun sluttet i barnehagen. Var veldig upraktisk i barnehagen at hun ikke skulle sove, synes de. Jeg synes det var veldig upraktisk med en 30 min lur som ødela hele kvelden vår... Mens hun fortsatt sov på dagen holdt hun det gående til ni hver kveld og var vanskelig å få opp om morgenen. Fikk mye bedre døgnrytme etter at vi kuttet luren, da sov hun fra sju til sju hver natt og var opplagt og blid. Nummer to er nå 20 mnd og har akkurat sluttet å sove på dagen, både hjemme og i barnehagen. Hun er et nytt og lykkeligere menneske! Får mye mer søvn i løpet av døgnet nå som den lille luren på dagen ikke ødelegger for kvelden lenger. Sovnet i snitt rundt halv ti før vi kuttet luren og vi var ganske frustrerte alle sammen. Holder humøret til rundt halv sju på kvelden. Legger seg da og sovner kjapt og greit, og sover til neste morgen. Tror ikke man skal være redd for å kutte luren selv om ungene er små. Mine har ihvertfall fått mye mer søvn i løpet av døgnet uten middagslur. Anonymkode: 395d0...875
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 Eldste sluttet ca 5.5 år, lillesøster rett før 5 års dagen. 🤷♀️ Gikk aldri fulltid i barnehage, så ikke alltid de sov der, men kunne sove i barnehagen om de trengte det. Anonymkode: 1dafd...ff5
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 Mine sover når de vil. Med det resultatet at yngste legger seg litt for sent til vanlig, men det funker for han. Mellomste sov ca 15 timer i døgnet frem til han var 5 år. Eldste klarer seg med bare 8 timer søvn og har gjort det lenge... Yngste er snart 5, men kan finne på å ta seg en dupp på dagtid i helgene eller på ettermiddagen på hverdagene. Jeg er 33 og sover litt jeg og om jeg må Anonymkode: d7fbf...2e9
EnDansPåRoser Skrevet 3. mai 2018 #14 Skrevet 3. mai 2018 https://www.forskerfabrikken.no/la-barna-sove-i-barnehagen/
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #15 Skrevet 3. mai 2018 9 timer siden, EnDansPåRoser skrev: https://www.forskerfabrikken.no/la-barna-sove-i-barnehagen/ Fin artikkel men, den avslutter med "Derfor bør vi ikke ta fra dem denne luren før de er klare for det!" Og det er jo det jeg føler vi famler litt i blinde... hva er rett og hva er galt... HI Anonymkode: 7b547...bf1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Fin artikkel men, den avslutter med "Derfor bør vi ikke ta fra dem denne luren før de er klare for det!" Og det er jo det jeg føler vi famler litt i blinde... hva er rett og hva er galt... HI Anonymkode: 7b547...bf1 Virker litt ut som de som har skrevet denne artikkelen ikke har forsøkt å legge barn i to timer fordi de har sovet i barnehagen... Ungen din virker klar for å slutte og sove. Ville helt klart prøvd å kutte luren. Også får dere evaluere resultatet av det om en ukes tid. Anonymkode: 395d0...875
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 han var 22mnd når han sluttet hjemme og litt over 2 når han sluttet i bhg,dette bestemte han selv Anonymkode: b73e3...98c
EnDansPåRoser Skrevet 4. mai 2018 #18 Skrevet 4. mai 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Virker litt ut som de som har skrevet denne artikkelen ikke har forsøkt å legge barn i to timer fordi de har sovet i barnehagen... Ungen din virker klar for å slutte og sove. Ville helt klart prøvd å kutte luren. Også får dere evaluere resultatet av det om en ukes tid. Anonymkode: 395d0...875 De som har skrevet denne artikkelen, har tatt utgangspunkt i hva som er best for barnet og deres utvikling. De tar ikke hensyn til foreldrenes behov for barnefri tid. Det er stort sett bare i vår del av verden at det er en opplest og vedtatt sannhet at unger må i seng senest 19.00. At det innebærer at de ikke får de optimale betingelsene for utvikling, trivsel og læring er liksom ikke så viktig.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 16 minutes ago, EnDansPåRoser said: De som har skrevet denne artikkelen, har tatt utgangspunkt i hva som er best for barnet og deres utvikling. De tar ikke hensyn til foreldrenes behov for barnefri tid. Det er stort sett bare i vår del av verden at det er en opplest og vedtatt sannhet at unger må i seng senest 19.00. At det innebærer at de ikke får de optimale betingelsene for utvikling, trivsel og læring er liksom ikke så viktig. Det er nok helt klart annerledes i land hvor barn ikke går i barnehage, eller har mødre som jobber. Å legge barn sent betyr en tilsvarende sen morgen. De færreste av oss kan ha barn som sover til 9 Anonymkode: 54ec1...afe
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nok helt klart annerledes i land hvor barn ikke går i barnehage, eller har mødre som jobber. Å legge barn sent betyr en tilsvarende sen morgen. De færreste av oss kan ha barn som sover til 9 Anonymkode: 54ec1...afe Hadde det bare betydd det for alle. Sukk. 😁 min yngste trenger visst ikke mer enn 8 timer søvn så da må vi velge da. Ikke ha alenetid på kvelden eller stå opp 5. Pest eller kolera Anonymkode: d7fbf...2e9
SharonNeedles Skrevet 4. mai 2018 #21 Skrevet 4. mai 2018 Vår var ca 3 da han sluttet og den siste på hans småbarnsavdeling som sluttet. Sov kun 15 min i barnehagen helt på slutten. Første året i barnehagen sov han 2 ganger. Alltid vært enkel å legge
Gamlemor :) Skrevet 4. mai 2018 #23 Skrevet 4. mai 2018 Vår er tre om et par mnd. Sover 1 1/2 time i barnehagen hver dag. Da blir han vekket. Har gitt beskejd om max 1 1/2 time og ikke sove etter 13.30. Ikke noe problem å legge han på kvelden 🙂
Snøfnugget Skrevet 5. mai 2018 #24 Skrevet 5. mai 2018 Eldste sluttet før 2 år. Var vel 20 mnd kanskje. Sluttet av seg selv og ingen problemer. Alltid hatt «lite» søvnbehov Minste er 22 mnd nå og kommer nok til å sove en god stund til. Sover nå 1,5 time i bhg og så lenge hun vil i helgene (som regel 1-2 timer).
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #25 Skrevet 5. mai 2018 Eldste sluttet da hun var to. Da hadde det vært umulig å få henne til å sove hjemme på dagtid en god stund. Minste var 3,5. Det er store forskjeller her. Anonymkode: 213b0...4dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå