Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Hei Jeg er en kvinne pp 28 år. Jeg har nylig blitt sammen med en mann. Vi har vært sammen i totalt 1 år bodd sammen i 5 måneder. Jeg liker han veldig godt og vi trives sammen. Men for et par dager siden så var han ute med kompisene sine på byen og kom hjem veldig sent. Ble egentlig litt irritert fordi han går ut ganske ofte og jeg syns ikke det passer seg for en som er i et forhold. En gang i blant er greit. Men ikke når det blir hver helg. Da han kom hjem sent på natta så hadde vi en diskusjon om det med å gå ut på byen . Han ble veldig irritert og la seg i stua. Jeg gikk inn på rommet. Etter en stund så hører jeg at han åpner skuffer og hyller inn på kjøkkenet og går på badet. Jeg går for å sjekke hva han gjør (han var litt full når han kom hjem) også går jeg inn. Jeg ser at han kaster noe på hjørne på gulvet . Også ser jeg at det er en skje. En bit aluminiumsfolie og en liten pose med hvit pulver. Jeg fikk helt sjokk. Ble helt satt ut. Har aldri sett dop i mitt liv så ble veldig redd. Jeg spurte han hva det var og han fikk helt panikk og sa at det bare var kokain. Men hva er skjeen og alemninium til da? Det var ikke noe sprøyte der så det kunne ikke være heroin. Var livredd for det. Spørsmålet mitt da er hva ville dere gjort i dette tilfelle. Jeg har flere ganger prøvd å snakke med han men han sier det var en gangs tilfelle og at han inrømmer at han dummet seg ut. Men jeg føler ikke han snakker sant og jeg føler at han kanskje gjør det mye oftere. Jeg er veldig stresset og frustrert etter denne hendelsen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og hva jeg skal tro lenger. Kan noen hjelpe meg. Det holder på å klikke for hodet mitt. Jente 28 Anonymkode: 77b99...12d
amandine Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Det er ikke nødvendig å la det klikke i hodet ditt, som du sier. Det som er nødvendig er at du flytter. Nå.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Du har nok bare sett toppen av isfjellet... Sansynligheten for at han har holdt på lenge, og at det ikke er et engangstilfelle, er stor. Ett fett om det er heroin eller amfetamin, missbruk er missbruk. Og missbrukere er eksperter på å skjule det...til et visst punkt. Selv hadde jeg bare kommet meg unna. Så lenge han i tillegg sansynligvis lurer han seg selv også, ift bruk, og da er det en sykt lang vei å gå... I allefall bruk prevensjon! Anonymkode: 6e097...234
Lucia123 Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 Jeg personlig har nulltoleranse for narkotiske stoffer. Så hvis dette hadde vært min mann hadde jeg dratt fra ham på dagen. Det er av flere grunner. For det første: kokain er ikke noe nybegynner stoff, så jeg vil tro denne mannen har en langvarig rusbakgrunn og trenger hjelp. For det andre: hvis politiet kommer på døren og han oppbevarer stoff i hjemmet så kan det ramme deg å. Spesielt nå som du vet om hans problem. For det tredje: hvis han er ute hver helg og i tillegg bruker kokain så vil jeg tro du kommer til få deg flere ubehagelig overraskelser. Jeg tror ikke dette er et engangstilfelle, og han har helt sikkert erfaringer med flere narkotiske stoffer.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 Da flytter du. Ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: 99300...cf8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 Han lyver til deg. Han doper seg. Det er ikke noe å lure på, Hi - du må komme deg unna denne mannen NÅ! Han kommer garantert til å forsøke å overtale deg, men der må du bare holde deg hard og bare påpeke at dere har for forskjellige prioriteringer og at du har nulltoleranse både for løgner og dop. Ikke gå inn i diskusjoner med ham, bare informer ham at dere har for forskjellige verdier til å være sammen. Kom deg unna umiddelbart! Og som en over sier - bruk for all del prevensjon, du kan ikke bli gravid med en mann som er rusmisbruker, for det vil være starten på et 20-årig helvete for deg, og barnet trolig enda lenger! Anonymkode: c1ddf...ff4
Grafitti34 Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han lyver til deg. Han doper seg. Det er ikke noe å lure på, Hi - du må komme deg unna denne mannen NÅ! Han kommer garantert til å forsøke å overtale deg, men der må du bare holde deg hard og bare påpeke at dere har for forskjellige prioriteringer og at du har nulltoleranse både for løgner og dop. Ikke gå inn i diskusjoner med ham, bare informer ham at dere har for forskjellige verdier til å være sammen. Kom deg unna umiddelbart! Og som en over sier - bruk for all del prevensjon, du kan ikke bli gravid med en mann som er rusmisbruker, for det vil være starten på et 20-årig helvete for deg, og barnet trolig enda lenger! Anonymkode: c1ddf...ff4 Ja men jeg har ingen steder å dra. Før jeg møtte han var jeg midlertidig boende hos venner og bekjente. Jeg har ikke engang familie. Denne mannen reddet meg ut av depresjonen jeg levde i. Men samtidig så føler jeg at jeg får angst hver gang jeg tenker på det jeg så på badet. Jeg vil ikke at det skal være et problem i forholdet. Jeg syns det er så synd at jeg fant ut av det etter ett år. Har ofte merket symptomer på han som en god beskeivelse av rusmisbrukere. Men har aldri koblet det direkte til rus med tanke på at jeg ikke vet noe om det. Jeg vet ikke hvor jeg skal gå.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 Jeg bruker ikke dop selv, men tenker at du og de andre her blåser dette ut av proposjoner. Om du ikke har merket noe som helst før, er det lite sansynlig at han er vanebruker. Jeg syns egentlig han brude komme seg bort. «Det passer seg ikke å gå ut nesten hver helg når en er i et forhold»? Hva slags pietistisk holdning er det? Anonymkode: 76919...159
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg bruker ikke dop selv, men tenker at du og de andre her blåser dette ut av proposjoner. Om du ikke har merket noe som helst før, er det lite sansynlig at han er vanebruker. Jeg syns egentlig han brude komme seg bort. «Det passer seg ikke å gå ut nesten hver helg når en er i et forhold»? Hva slags pietistisk holdning er det? Anonymkode: 76919...159 Kokain er ikke noe man prøver som førstegangsbruker. Da er man rimelig hardbarka Anonymkode: bcc58...370
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kokain er ikke noe man prøver som førstegangsbruker. Da er man rimelig hardbarka Anonymkode: bcc58...370 Han er helt sikkert ikke førstegangsbruker, men det finns mye mellom førstegang og narkomani. Jeg jobber i et høystatus, akademisk miljø og kjenner mange som innimellom kan bruke litt narkotiske stoffer. De er helt vanlige folk som fungerer strålende på alle måter. Før jeg begynte her kjente jeg ingen og var nok langt mer svart/hvit i min tankegang. Anonymkode: 76919...159
sug lut Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 16 minutter siden, Grafitti34 skrev: Ja men jeg har ingen steder å dra. Før jeg møtte han var jeg midlertidig boende hos venner og bekjente. Jeg har ikke engang familie. Denne mannen reddet meg ut av depresjonen jeg levde i. Men samtidig så føler jeg at jeg får angst hver gang jeg tenker på det jeg så på badet. Jeg vil ikke at det skal være et problem i forholdet. Jeg syns det er så synd at jeg fant ut av det etter ett år. Har ofte merket symptomer på han som en god beskeivelse av rusmisbrukere. Men har aldri koblet det direkte til rus med tanke på at jeg ikke vet noe om det. Jeg vet ikke hvor jeg skal gå. Du kan ikke bygge livet ditt videre på ett menneske - på en som ikke engang er en ordentlig mann. Om han reddet deg ut av depresjon er jo det fint, da er du sterkere til å gå videre, men gå må du. Du har vel en jobb, en inntekt, en mulighet til å finne deg et annet sted å bo?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 Uansett unnskyldning fra han side så er det bare å droppe han. Jeg hadde gått ut av det forholdet med en gang. Anonymkode: 7a7a1...66b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 Det er heller ikke så vanlig å røyke kokain fra skje. Om man koker det blir det crack eller base - men dette er for de mer viderekommende brukerne, crack er veldig farlig. Det er mer vanlig å røyke heroin, og det pleier man å gjøre på sølvpapir. hvordan virker han rusa da? Anonymkode: bc1ef...361
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 17 minutter siden, Grafitti34 skrev: Ja men jeg har ingen steder å dra. Før jeg møtte han var jeg midlertidig boende hos venner og bekjente. Jeg har ikke engang familie. Denne mannen reddet meg ut av depresjonen jeg levde i. Men samtidig så føler jeg at jeg får angst hver gang jeg tenker på det jeg så på badet. Jeg vil ikke at det skal være et problem i forholdet. Jeg syns det er så synd at jeg fant ut av det etter ett år. Har ofte merket symptomer på han som en god beskeivelse av rusmisbrukere. Men har aldri koblet det direkte til rus med tanke på at jeg ikke vet noe om det. Jeg vet ikke hvor jeg skal gå. Da kan du planlegge uten å involvere ham i det i første omgang. Søk etter et sted å bo, selv en liten hybel er å foretrekke fremfor å bo med en rusmisbruker. Som andre sier - det er ikke et engangstilfelle når han bruker kokain på den måten! Tro meg, om du blir i dette forholdet så vil du endre med langt større depresjon og problemer enn du hadde før du traff ham. Rusmisbrukere kan ha mange gode sider, men du må også huske at de ofte er eksperter på å utnytte "svake" sider hos andre, for bare slik kan de få noen til å holde ut med deres rusmisbruk. Har du barn? Hvis andre vet at samboeren din ruser seg så risikerer du å få barnevernet på nakken, og da vil du få et ultimatum, enten kvitter du deg med ham, eller så kan du risikere at ungene blir tatt fra deg. Det er hvor alvorlig dette er - spesielt med tanke på at samboeren din helt tydelig ikke innrømmer rusmisbruket sitt. Du kan ikke være så naiv at du tror det er et engangstilfelle når han tydeligvis oppbevarere dop der dere bor. Du vil ikke at det skal være et problem i forholdet. Da vil du heller ikke forholde deg til virkeligheten. Virkeligheten er at du bor sammen med en rusmisbruker som lyver om sitt misbruk. Du har sett flere tegn hos ham som stemmer med rusmisbruk tidligere, nå har du fått det bekreftet. Da har du bare en ting å gjøre - komme deg unna ham. Søk etter en leilighet du kan leie. Har du barn kan du også kontakte kommunen og høre om de kan hjelpe deg midlertidig slik at du og barna kommer dere unna den rusmisbrukende samboeren. Har du ikke barn, søk etter leiligheter og flytt så fort som du har fått et sted å bo. Har du ikke nok til depositum selv kan ta opp et lån eller du du søke sosialkontoret om et depositumslån om du har veldig lav inntekt. I motsetning til hva du tror så er du ikke avhengig av denne mannen. Han vil nok forsøke å overbevise deg om at du er avhengig av ham, at du ikke er noe uten ham. Han tar feil, og det gjør du også om du tror du trenger ham. Bry deg nok om deg selv til å komme deg unna en mann du VET bare vil gi deg langt større problemer. Anonymkode: c1ddf...ff4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er helt sikkert ikke førstegangsbruker, men det finns mye mellom førstegang og narkomani. Jeg jobber i et høystatus, akademisk miljø og kjenner mange som innimellom kan bruke litt narkotiske stoffer. De er helt vanlige folk som fungerer strålende på alle måter. Før jeg begynte her kjente jeg ingen og var nok langt mer svart/hvit i min tankegang. Anonymkode: 76919...159 Bruker man kokain er man rusmisbruker. Selvom det finnes mange i akademiske miljøer (og andre steder) som bruker det, så betyr ikke det at det er Ok. Jeg jobber med på døgnavdeling for rusmisbrukere, og jeg sier meg enig med de andre; flytt. Du har ingenting som binder deg til han, og barn kan du hvertfall ikke få med han Anonymkode: bcc58...370
Grafitti34 Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da kan du planlegge uten å involvere ham i det i første omgang. Søk etter et sted å bo, selv en liten hybel er å foretrekke fremfor å bo med en rusmisbruker. Som andre sier - det er ikke et engangstilfelle når han bruker kokain på den måten! Tro meg, om du blir i dette forholdet så vil du endre med langt større depresjon og problemer enn du hadde før du traff ham. Rusmisbrukere kan ha mange gode sider, men du må også huske at de ofte er eksperter på å utnytte "svake" sider hos andre, for bare slik kan de få noen til å holde ut med deres rusmisbruk. Har du barn? Hvis andre vet at samboeren din ruser seg så risikerer du å få barnevernet på nakken, og da vil du få et ultimatum, enten kvitter du deg med ham, eller så kan du risikere at ungene blir tatt fra deg. Det er hvor alvorlig dette er - spesielt med tanke på at samboeren din helt tydelig ikke innrømmer rusmisbruket sitt. Du kan ikke være så naiv at du tror det er et engangstilfelle når han tydeligvis oppbevarere dop der dere bor. Du vil ikke at det skal være et problem i forholdet. Da vil du heller ikke forholde deg til virkeligheten. Virkeligheten er at du bor sammen med en rusmisbruker som lyver om sitt misbruk. Du har sett flere tegn hos ham som stemmer med rusmisbruk tidligere, nå har du fått det bekreftet. Da har du bare en ting å gjøre - komme deg unna ham. Søk etter en leilighet du kan leie. Har du barn kan du også kontakte kommunen og høre om de kan hjelpe deg midlertidig slik at du og barna kommer dere unna den rusmisbrukende samboeren. Har du ikke barn, søk etter leiligheter og flytt så fort som du har fått et sted å bo. Har du ikke nok til depositum selv kan ta opp et lån eller du du søke sosialkontoret om et depositumslån om du har veldig lav inntekt. I motsetning til hva du tror så er du ikke avhengig av denne mannen. Han vil nok forsøke å overbevise deg om at du er avhengig av ham, at du ikke er noe uten ham. Han tar feil, og det gjør du også om du tror du trenger ham. Bry deg nok om deg selv til å komme deg unna en mann du VET bare vil gi deg langt større problemer. Anonymkode: c1ddf...ff4 Jeg setter utrolig stor pris på at du tok deg tid til å gi meg en realitetsjekk . Jeg har heldigvis ikke barn med han. Men jeg er ikke avhengige av han, jeg er bare en ensom person som trives i å bo med andee. Det blir nok kollektivt for meg. Jeg har ikke klart å slutte å tenke på det jeg så. Jeg er fult enig i det du sier. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Bruker man kokain er man rusmisbruker. Selvom det finnes mange i akademiske miljøer (og andre steder) som bruker det, så betyr ikke det at det er Ok. Jeg jobber med på døgnavdeling for rusmisbrukere, og jeg sier meg enig med de andre; flytt. Du har ingenting som binder deg til han, og barn kan du hvertfall ikke få med han Anonymkode: bcc58...370 All bruk av rus er vel rusmisbruk. Jeg tviler på at du møter mine kolleger på døgavdelinga. For flere av dem kan det gå år mellom hver gang de tar noe. Anonymkode: 76919...159
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: All bruk av rus er vel rusmisbruk. Jeg tviler på at du møter mine kolleger på døgavdelinga. For flere av dem kan det gå år mellom hver gang de tar noe. Anonymkode: 76919...159 Men samboeren til HI drikker hver helg. Og ruser seg mest sannsynlig hver helg. Så det er ikle sammenlignbart Anonymkode: bcc58...370
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: All bruk av rus er vel rusmisbruk. Jeg tviler på at du møter mine kolleger på døgavdelinga. For flere av dem kan det gå år mellom hver gang de tar noe. Anonymkode: 76919...159 Noe som er helt irrelevant for HI, siden hun har sett flere tegn til rusmisbruk hos samboeren og nå har fått bekreftet at han doper seg og oppbevarer dop og brukerutstyr for "viderekommende" rusmisbrukere i deres hjem. Anonymkode: c1ddf...ff4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #21 Skrevet 2. mai 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er helt sikkert ikke førstegangsbruker, men det finns mye mellom førstegang og narkomani. Jeg jobber i et høystatus, akademisk miljø og kjenner mange som innimellom kan bruke litt narkotiske stoffer. De er helt vanlige folk som fungerer strålende på alle måter. Før jeg begynte her kjente jeg ingen og var nok langt mer svart/hvit i min tankegang. Anonymkode: 76919...159 Oi... Du er naiv du. Jeg har jobbet 10 år i rusomsorgen. La meg si det sånn; vi hadde mange i behandling som var høyt utdannede, velkledde og «velfungerende» mennesker som ingen ville trodd hadde alvorlige rusproblemer foråsiresånn. Anonymkode: ba55e...cd6
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #22 Skrevet 2. mai 2018 Dette er garantert ikke første gang, det er helt sikkert. Og det at han hadde skje, er et tydelig tegn på at holdt på å mekke noe som skulle i en sprøyte. Det at du ikke så noen sprøyte er antagelig fordi den ikke var tatt frem ennå. Anonymkode: 5beb6...934
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #23 Skrevet 2. mai 2018 5 minutter siden, Grafitti34 skrev: Jeg setter utrolig stor pris på at du tok deg tid til å gi meg en realitetsjekk . Jeg har heldigvis ikke barn med han. Men jeg er ikke avhengige av han, jeg er bare en ensom person som trives i å bo med andee. Det blir nok kollektivt for meg. Jeg har ikke klart å slutte å tenke på det jeg så. Jeg er fult enig i det du sier. Takk for svar Fortsett å gi deg selv slike realitetspåminnelser fremover. Begynn i dag å lete etter et sted å bo. Er kollektiv riktig for deg, da bor du en stund i kollektiv. Snakk gjerne med legen din om dette også. Når du ikke har familie så kan det være lett å bli oppfattet som et lett bytte, og om du selv ikke er veldig bevisst så risikerer du også å overse faresignal, som du ellers ville reagert på, fordi du så inderlig gjerne ønsker å ha en i livet ditt. Jeg har vært uten familie selv, så vet litt om det. Jeg valgte å gå til psykolog for å bearbeide en del ting, for jeg så at jeg dro med meg ting fra fortiden som kunne gjøre at jeg kunne ta feil valg for meg selv fremover, spesielt om jeg var i ekstra sårbare perioder. Jeg har sluppet unna slike menn som din samboer, men så at jeg en periode tiltrakk meg menn med psykopatiske trekk. Jeg er en åpen person, og de tolket tydeligvis det at jeg var uten familie og ikke hadde særlig stort nettverk, som om jeg var et lett bytte, en de kunne manipulere. Heldigvis har jeg gode antenner på slike, så jeg ser tegnene deres tidlig før jeg har blitt mer involvert, men hadde jeg vært yngre og i en mer sårbar situasjon så kunne jeg nok ha havnet i et slikt ødeleggende forhold. Så har du ting å bearbeide, ta tak i det, be om hjelp, om ikke annet la legen din få vite hvilket forhold du er i og prat litt med legen din. Og begynn å bygge deg et nettverk. Selv om du er i et forhold skal du aldri la hele din tilværelse snurre rundt denne mannen og hans nettverkt - for da blir du mer sårbar og du risikerer å stå på bar bakke igjen om det skulle ta slutt. Så lag deg en trygg plattform i deg selv og med et eget nettverk. Ta vare på deg selv! Og nå - begynn å se etter et nytt sted å bo. Jobb raskt for å komme deg unna rusmisbrukeren som nå lyver til deg. Si fra til samboeren når du har fått et nytt sted å bo, så tett opp til flytting som mulig mtp. ev. ekstra husleie du må dekke hos ham eller om du har oppsigelse der dere bor nå og du også står i leiekontrakt. Kom deg unna og start å bygge et liv med mer nettverk - gode og nær venner kan bli din "familie", i hvert fall personer som vil deg vel og stiller opp for deg når du trenger det. Du trenger ikke nøye deg med destruktive, rusmisbrukende menn! Anonymkode: c1ddf...ff4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #24 Skrevet 2. mai 2018 Åpenbart bare meg som lukter troll her. Anonymkode: 98066...45d
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #25 Skrevet 2. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åpenbart bare meg som lukter troll her. Anonymkode: 98066...45d Om alt skal skrikes TROLL om, så blir det lite igjen her. Anonymkode: 3ed8e...342
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå