Gå til innhold

Hvor langt gikk du før det sa stopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ble du sykmeldt under svangerskapet og hvorfor? 

Jeg selv er snart 7 mnd på vei og jobber i barnehage. Jeg har begynt å få veldig vondt i ryggen og er veldig sliten. Trenger hvile kjenner jeg. Men samtidig har jeg ansvar og føler meg forpliktet til å fortsette å jobbe! 

Anonymkode: fc603...de3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ikke klarte å kle på meg selv gikk jeg ned til 50%. 5 uker før jeg gikk ut i permisjon fikk jeg 100% sykemelding for da var det ikke noe vits mer. Hadde ekstremt invalidiserende symfyseløsning da. Og jobber ikke i barnehage. 

Anonymkode: 52ba0...63e

Skrevet

Denne gangen så jeg stopp når overlegen på sykehuset nektet meg å jobbe mer. Morkakesvikt.. Første gangen var jeg student og fulgte studiene hele veien både før og etter fødsel. Men nummer to var jeg mer sykemeldt, hadde skikkelig bekkenløsning helt fra starten av. 

Anonymkode: b7a29...bed

Skrevet

Jobbet hele veien, helt til 2,5 uke før termin. Hadde et supert svangerskap, heldigvis. 

Anonymkode: 21afe...1eb

Skrevet

Fra uke 12, risikosvangerskap med tvillinger. Jobbet alene på natt med fare for utagering fra brukerne. Fikk kraftig bekkenløsning fra uke 20 og etterhvert svangerskapsforgiftning.

Anonymkode: d607f...329

Skrevet

Sist ble jeg først 50, så 100%, pga premature rier fra uke 24. 

Denne gangen har jeg vært sykemeldt 50% fra uke 22 pga bekkenløsning, men nå 100% fra uke 30. 

Skrevet

Er lærer, og var 100% sykemeldt fra uke 12 med hyperemesis. Delvis tilbake rundt uke 20, og så sykemeldt igjen. 

Anonymkode: 33174...c5b

Skrevet

Da jeg i løpet av en skoletime forlot elevene hele 10 ganger for å kaste opp, så innså jeg at det ikke lenger gikk. Ble da 50% sykemeldt i uke 18, og 100% i uke 30. 

I de tidligere svangerskapa har jeg holdt lenger, men da var det roligere etter jobb.

I alle svangerskapa har jeg i etterkant tenkt at jeg burde hørt på mannen min, og kastet inn håndkleet tidligere. Men det er ikke så lett når man står midt oppi det synes jeg. 

Anonymkode: dadf1...acc

Skrevet

Jeg jobbet 50 % siste 2 måneene på grunn av bekkenløsning. Jeg var til stede på arbeidsplassen 100%, men det var en del oppgaver jeg ikke kunne gjøre og en del som gikk veldig sakte. Derfor 50% sykmelding.

Anonymkode: 86e77...7a3

Skrevet

Aldri? Jobbet fult ut begge gangene. Siste svangerskap slet jeg med bekkenet. Var såpass at jeg måtte stort sett ligge etter en dag med aktivitet. Fikk tildels tilrettelagt på jobben, og så fant jeg meg bare i at det gjorde vondt og at jeg var sliten. Graviditet er ingen sykdom...

Anonymkode: 8c502...32b

Skrevet

Med førstemann var jeg ikke sykemeldt i det hele tatt. Med nummer to var jeg 50% sykemeldt fra uke 12 til 16 pga voldsom kvalme. Med nummer tre var jeg 50% sykemeldt fra uke 11 til 18 pga samme kvalme. Jobbet til 37 uker med alle tre. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri? Jobbet fult ut begge gangene. Siste svangerskap slet jeg med bekkenet. Var såpass at jeg måtte stort sett ligge etter en dag med aktivitet. Fikk tildels tilrettelagt på jobben, og så fant jeg meg bare i at det gjorde vondt og at jeg var sliten. Graviditet er ingen sykdom...

Men jammen kan man bli dritdårlig av det! Jeg gikk ned 5 kg i svangerskapet siden jeg hadde hypermesis til baby var ute. Hadde du sagt til meg at jeg ikke var syk hadde du nok ikke gått derfra med helsa i behold. 

Anonymkode: cf7ef...051

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor syk må man være da, før du mener det er godkjent? Jeg var innlagt i perioder på grunn av dehydrering. Er det lov å være borte fra jobb da? 

Anonymkode: 33174...c5b

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Så fint for eldstemann å ha en mamma som er sengeliggende da. Men han skjønte vel at jobb måtte prioriteres..

Anonymkode: 31047...b24

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men man kan få sykdom som følge av graviditet. Du har åpenbart hatt veldig ukompliserte svangerskap. For meg har det vært vanskelig å jobbe fullt når jeg har vært innlagt på sykehus, for eksempel. 

Anonymkode: b7a29...bed

Skrevet

Første jobbet jeg fullt med. Med nr to kom det mye kvalme, bekkenvondt, søvnvansker og hadde fått en krevende jobb, så da ble jeg delvis sykemeldt fra midt i ca. Lå og gråt på natten pga kvalme, søvnvansker og stress fordi jeg var dårlig og hadde så mye jeg skulle på jobb, da tok jeg meg en tur til lege. Begynte med 20% da, men ble mer etter hvert.

Anonymkode: 3ced8...cf9

Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Jeg er helt enig i at graviditet ikke en sykdom. Men som flere påpeker her kan man bli syk av det. Alt fra kvalme til bekkenløsning. Jeg sliter veldig med å sove  pga vond rygg. Sover kanskje 3-4 timer om natten om jeg er heldig. Ryggen er ikke så veldig vond på dagen, men jeg kjenner at det er tungt for ryggen. Jeg er en godt trent person og trener fortsatt under svangerskapet, men for ryggen hjelper det ikke særlig akkurat nå. Treningen hjelper vel etter fødselen :) Hadde jeg hatt en kontor jobb hadde jeg klart meg mye bedre. Men siden jeg jobber i en barnehage er det ikke så veldig mange oppgaver som kan tilrettelegges for meg. Jeg kjenner nå at jeg begynner å bli veldig sliten og tenker mye på at jeg ikke skal la dette gå utover kollegaene mine (noe som det selvfølgelig gjør). Jeg har ikke vært borte en dag pga graviditeten og synes jeg har klart meg fint til nå. Jeg vil også legge til at jeg studere ved siden av. Det er eksamenstid og jeg tror kanskje jeg stresser mer enn jeg tørr å innrømme. Har hatt 5 eksamener på 4 måneder.

jeg er bare så sykt sliten. Hva tenker dere, er det innafor å kaste inn håndkleet for en en liten periode? (Kanskje 2-4 uker) også evt komme tilbake til en mindre stilling? Eller bør jeg bare bite tenna sammen? Jobben er jo viktig for meg, men jeg føler meg lite til hjelp nå siden jeg er i denne situasjonen jeg er i nå. 

Anonymkode: fc603...de3

Skrevet

var over 7 mnd på vei. 

Anonymkode: 0baf2...05b

Skrevet

Du skal lytte til kroppen din, og hva vi andre gjorde har ingenting å si for deg :) Jobber også i barnehage og jeg var så heldig å kunne jobbe helt til permisjon 3 uker før termin, men jeg hadde ikke nølt et sekund med å sykemelde meg om kroppen ga tegn til det tidligere. 

Nå skal du ta vare på deg selv og babyen. Det kommer før jobb.

"Graviditet er ingen sykdom" er noe av det dummeste jeg hører. Nei, det er ingen sykdom, men det er helt klart en unntakstilstand som kan ramme minst like hardt som flere ulike sykdommer rammer andre. Det er ingen som syns dere er noe tøffere en andre fordi dere jobber hele svangerskapet og skryter av det. Om ikke annet bekymrer jeg meg for hvordan ungene deres skal få det, om dere er av den oppfatning at man aldri kan være syk før man ligger for døden. 

Anonymkode: 958da...fe7

Skrevet

Hva hadde du gjort hvis du hadde de samme plagene og du ikke var gravid? Det er gjerne svaret på om du burde jobbe eller ikke. 

Jeg spøy mange ganger i  dagen de første månedene. Hadde jeg gjort det uten å være gravid, hadde jeg selvfølgelig ikke vært på jobb, så derfor var det fornuftig å være sykemeldt også når jeg var gravid. 

Anonymkode: cf0dc...c55

Skrevet

Jobber også i bhg. Og jobbet fullt til 2 uker før permisjon med første. Da sov jeg så lite på natta at jeg ikke fungerte særlig å jobbe hver dag. Ble da 40 % sykmeldt og jobbet annen hver dag frem til permisjonen.

Med nr.2 var jeg  60% sykemeldt da jeg ble gravid ( ikke svangerskapsrelatert) etter 2 mnd økte jeg opp og jobbet  60%  og økte videre opp til 80% 7 mnd gravid. sykmeldt. Ble 100% sykemeldt 3 uker før permisjon pga vondt bekken. Etter første dag på jobb etter ferien, hadde jeg vondt i bekkenet i over 12 timer etterpå og sov ikke noe den natta. Og da var det nok for bekkenet at jeg fulgte eldste i bhg( gåtur på 15-20min), lå på sofaen og leste til jeg hentet han 4 timer senere. 

Graviditet er ikke en sykdom, men man kan få mye vondt som ikke alltid passer til yrket man har. 

Anonymkode: 56255...78b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...