Gå til innhold

Hva gjør dere med konfirmasjonspengene til ungdommen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er lurest i forhold til renter, at de ikke skal bruke dem opp, at de ikke får stipend osv osv

Anonymkode: 7cb6c...8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har fått helt andre summer enn det later til at din har fått, og disponerer dem fritt. Regner med det er tomt før sommerferien, og at hun lærer hvor fort penger forsvinner om man ikke tenker seg om.

Forhåpentleg sitter lærdommen i en stund.

Anonymkode: 788d5...51d

Skrevet

Settes på konto uten nettilgang.

Anonymkode: 748ed...768

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har fått helt andre summer enn det later til at din har fått, og disponerer dem fritt. Regner med det er tomt før sommerferien, og at hun lærer hvor fort penger forsvinner om man ikke tenker seg om.

Forhåpentleg sitter lærdommen i en stund.

Ja det hørtes jo ut som kjempe lur læring😂🙄!! Er ikke rart endel ungdom ikke klarer å styre sin økonomi på egenhånd etterhvert når det er sånn de lærer. Hadde blitt skikkelig skuffet som giver av konf gave også hvis jeg fikk høre at ungdommen fikk sløse det opp som h*n ville.

Anonymkode: b2d8d...c05

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det hørtes jo ut som kjempe lur læring😂🙄!! Er ikke rart endel ungdom ikke klarer å styre sin økonomi på egenhånd etterhvert når det er sånn de lærer. Hadde blitt skikkelig skuffet som giver av konf gave også hvis jeg fikk høre at ungdommen fikk sløse det opp som h*n ville.

Som sagt er ikke summen større enn at tapet tåles.

Jeg har jo et håp om fornuft, men ingen forventninger.

Skrevet

Vi har tvillinger, og konfirmasjonspengene investeres i campingvogn! 

Det har vi alle ønsket oss lenge, så nå blir det bra sommerferie!! 

Anonymkode: 120f1...c48

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de ikke fikk så mye hadde det vel vært enda viktigere å spare.. om noen få år skal de som regel ha klart å spare noen hundre tusen til å kjøpe sitt første bosted!

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tvillinger, og konfirmasjonspengene investeres i campingvogn! 

Det har vi alle ønsket oss lenge, så nå blir det bra sommerferie!! 

Er ikke det litt uvanlig å bruke barnas konfirmasjonspenger på campingvogn:nigo:

Skrevet

25000 settes inn på BSU og de siste 15000 går til gaming PC og tilbehør. 

Anonymkode: d31a1...6dd

Skrevet

Eldstemann konfirmerte seg i fjor, og da fikk han tett oppunder 100000,-. Han fikk beholde 5000,- selv, og resten ble satt inn på sparekonto. BSU er full.

Anonymkode: 90564...3e5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de ikke fikk så mye hadde det vel vært enda viktigere å spare.. om noen få år skal de som regel ha klart å spare noen hundre tusen til å kjøpe sitt første bosted!

Jeg tviler på at de fleste 14-åringer som får 10-20 000 kr til konfirmasjonen sparer dem til bolig. Eller førerkort for den saks skyld. 

Her settes de nok inn på barnets konto. Han er veldig fornuftig med penger enn så lenge, så de blir nok stående der en stund. Men han står i teorien fritt til å bruke dem som han vil. Jeg selv kjøpte moped for mine penger. 

Anonymkode: 9b4ae...31c

Skrevet
2 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Er ikke det litt uvanlig å bruke barnas konfirmasjonspenger på campingvogn:nigo:

Det er nok uvanlig, men det var det de ønsket seg, så da gjør vi det sånn... 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh.. nei. Skivebom av deg.

Hva dem får i konfirmasjonsgaver er på ingen måte talende for hvilken økonomiske forutsetninger de må forholde seg til senere. Det forteller bare om hvor stor slekta er og hva man har tradisjon for å gi. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eldstemann konfirmerte seg i fjor, og da fikk han tett oppunder 100000,-. Han fikk beholde 5000,- selv, og resten ble satt inn på sparekonto. BSU er full.

BSU er full?!

Det er jo en genial konto å ha når en begynner å jobbe! Det er jo DA en får utnyttet skattefritaket!

Skrevet

Her settes pengene inn på en sparekonto som jeg disponerer, og mesteparten skal brukes på språkreise neste sommer. Ingen langsiktig spareplan, altså. Men heller ingen svimlende pengesummer. 

Anonymkode: 6a9ec...dbb

Skrevet

Pengene blir satt på høyrentekonto i mitt navn, og der skal de stå. De har fått kjøpe seg én ting hver som de har ønsket seg, men det skal være penger de skal kunne ha i bakhånd til en regnværsdag.  Penger slekt og venner har gitt dem for å gi dem starten på et solid ståsted. Konfirmasjonspenger er mer enn penger.

Skrevet

Ene ungen kjøpte moped for ca 20000,- og den andre kjøpte seg bare noen klær og sko rett etter konfirmasjonen, men brukte noen av dem på reise da hun ble 18 år  

Resten ble satt på sparekonto som de nyter godt av nå under studier. 

Anonymkode: 7809f...056

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan tror du fornuft spontant skal oppstå i dette tilfellet?? Det er jo ikke noe læring her, men mangel på det...?

Anonymkode: 2f84c...004

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, full BSU nå før han får skattefordeler?? Det var dårlig planlegging!!!!

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det ikke vært smartere å spare i fond istedenfor å fylle opp BSU'en FØR ungen har inntekt? Dere har jo faktisk tatt ifra han muligheten til 60.000 kr i skattelette.

Anonymkode: 28762...a46

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan tror du fornuft spontant skal oppstå i dette tilfellet?? Det er jo ikke noe læring her, men mangel på det...?

Noe sier meg at det ikke er fornuft som er hovedkapital her.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ligger mye læring i å bli blakk.

Anonymkode: 8280a...83a

Skrevet

Jeg fikk 7500kr til min konfirmasjon for femten år siden. Da fikk jeg bruke 1000kr på egne ønsker, resten måtte spares. Endte forøvrig med å kjøpe mitt eget instrument for pengene (pluss litt mer sparepenger selvfølgelig). 

Syns det er nitrist med ungdom som kjøper forbruksting (pc-er, moped, klær osv) som synker voldsomt i verdi. De har ingenting å vise til som voksne. Forøvrig en av grunnene til at jeg ikke gir penger i konfirmasjonsgave. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ligger mye læring i å bli blakk.

Anonymkode: 8280a...83a

Det tenker jeg også. Å oppleve at «mamma bestemmer» er jo ikke akkurat læring. 

Anonymkode: 2733c...f77

Skrevet

Alle har spart 75 % av summen, mens 25 % kunne disponeres fritt.

Anonymkode: 17a16...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...