Gå til innhold

Sakkyndig vurdering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen si meg hva det menes med å skrive en sakkyndig vurdering? Gjelder et skolebarn som har fått diagnose Adhd , men som ikke brukes medisiner for vi synes ikke det er nødvendig enda. Leser, skriver , snakker flytende engelsk, men sliter i matte. Fikk spørsmål fra ppt om vi ville ha mindre lekser......,  sa at jeg ville barnet skulle følge resten av klassen! Skulle vente med sakkyndig vurdering sa hun da...???? Går på 1 trinn

Anonymkode: f5a2f...565

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sakkyndig vurdering vil vel avgjøre om barnet vil greie og følge resten av klassen.Dumt å han en innstilling på at barnet SKAL hvis det faktisk ikke evner det.Det vil være sært demotiverende for barnet.

Skrevet

Sakkyndig vurdering er et dokument som skrives på bakgrunn av en utredning fra ppt. I hovedsak utreder de behovet for spesialundervisning hos en elev. Men kan også komme med andre anbefalinger og tilrettelegginger i skolen, eller barnehage da.

Anonymkode: 5e771...0ea

Skrevet
52 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Sakkyndig vurdering vil vel avgjøre om barnet vil greie og følge resten av klassen.Dumt å han en innstilling på at barnet SKAL hvis det faktisk ikke evner det.Det vil være sært demotiverende for barnet.

Han klarer fint følge undervisningen ennå, og ingen vet hvordan det blir videre, derfor vil jeg at han følger de andre. Vet om et barn der foreldrene takka ja til null lekser, barnet går nå i 3 klasse og klarer ikke lese noe!!!! Så ikke bare bra det heller. Her sliter mitt barn litt med konsentrasjon, ikke noe annet, derfor vil jeg vente.

Og vi gjør det vi kan hjemme med å følge opp, og det har gjort at han mestrer mye uten å bli lei!

så , viss det skrives en slik vurdering, blir den da « låst»? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han klarer fint følge undervisningen ennå, og ingen vet hvordan det blir videre, derfor vil jeg at han følger de andre. Vet om et barn der foreldrene takka ja til null lekser, barnet går nå i 3 klasse og klarer ikke lese noe!!!! Så ikke bare bra det heller. Her sliter mitt barn litt med konsentrasjon, ikke noe annet, derfor vil jeg vente.

Og vi gjør det vi kan hjemme med å følge opp, og det har gjort at han mestrer mye uten å bli lei!

Kan aldri tenke meg at den blir låst.er mere en veileder til skolen og foreldre.om dere ikke har noen problemer med lekser og det ikke sliter ut barnet ekstra så tenker jeg at det må være opp til dere

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sakkyndig vurdering er et dokument som skrives på bakgrunn av en utredning fra ppt. I hovedsak utreder de behovet for spesialundervisning hos en elev. Men kan også komme med andre anbefalinger og tilrettelegginger i skolen, eller barnehage da.

Dette. Sakkyndig vurdering kommer med råd og anbefalinger til skolen om hvordan de kan legge til rette for eleven. Skolen kan velge å følge rådene eller ikke. Rektor kan altså fatte vedtak i tråd med anbefalingene i den sakkyndige vurderingen, eller fravike fra sakkyndig vurdering.

Hvis du ikke ønsker sakkyndig vurdering/spesialundervisning for ditt barn, gi beskjed til saksansvarlig i ppt.

Anonymkode: bffe1...516

Skrevet

Ppt kan fint skrive en rapport til skolen på bakgrunn av testing uten st dette er en sakkyndig vurdering. 

Det er helt spesielle kriterier gir en sakkyndig vurdering. En rapport med anbefalinger er noe annet. 

Anonymkode: e7ddc...9c1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ppt kan fint skrive en rapport til skolen på bakgrunn av testing uten st dette er en sakkyndig vurdering. 

Det er helt spesielle kriterier gir en sakkyndig vurdering. En rapport med anbefalinger er noe annet. 

Anonymkode: e7ddc...9c1

En sakkyndig vurdering er en anbefaling, og kun det. Skolen kan velge ikke å følge den anbefalingen som gis, selv om det ikke er så vanlig. 

Skrevet

En sakkyndig vurdering er det som gir rett til spesialundervisning. Om eleven har utfordringer i matematikk, vil jeg på det sterkeste anbefale å få den sakkyndige vurderingen. Mange skoler opererer med at spesialundervisning kun gies ved sakkyndig vurderinger fra PPT. En sakkyndig vurdering kan gi ressurser som kommer ditt barn til gode. Matematikken blir bar vanskeligere og vanskeligere, og abstraksjonsnivået øker,  så det kan være en fordel med tidlig innsats nå, og ikke «brannslukking» på et senere tidspunkt. 

Jeg hadde ikke vært i tvil, men fått den sakkyndige vurderingen nå, slik at du var sikret at barnet fikk den hjelpen det trenger.

Anonymkode: a0350...0d4

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En sakkyndig vurdering er det som gir rett til spesialundervisning. Om eleven har utfordringer i matematikk, vil jeg på det sterkeste anbefale å få den sakkyndige vurderingen. Mange skoler opererer med at spesialundervisning kun gies ved sakkyndig vurderinger fra PPT. En sakkyndig vurdering kan gi ressurser som kommer ditt barn til gode. Matematikken blir bar vanskeligere og vanskeligere, og abstraksjonsnivået øker,  så det kan være en fordel med tidlig innsats nå, og ikke «brannslukking» på et senere tidspunkt. 

Jeg hadde ikke vært i tvil, men fått den sakkyndige vurderingen nå, slik at du var sikret at barnet fikk den hjelpen det trenger.

Anonymkode: a0350...0d4

Sakkyndig vurdering er en anbefaling. Det er et enkeltvedtak som gir rett til spesialundervisning. Skoler kan ikke gi spesialundervisning til elever som ikke har vedtak, som i utgangspunktet skal bygge på sakkyndig vurdering. Så vi får håpe at alle skoler, etter beste evne, følger loven og ikke gir spesialundervisning til elever som ikke har vedtak.

Skrevet

En sakkyndig generelt er en som er spesialist på et område. Det være seg psykiater, kirurg eller i ditt tilfelle en som har greie på barn. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke "null lekser" som gjør at det aktuelle barnet ikke kan lese, HI. Da har du virkelig for lite innsikt i temaet barn og lærevansker...

Anonymkode: 2c896...00f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...